Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Bauhaus musí zaplatit Svěrákovi 200 tisíc

Kultura

  11:26
Olomouc - Společnost Bauhaus musí zaplatit za porušení autorského zákona herci a scénáristovi Zdeňku Svěrákovi náhradu 200 000 korun. Odškodnění Zděňku Svěrákovi přiřkl v odvolacím řízení Vrchní soud v Olomouci.

Zdeněk Svěrák foto: Pavel WellnerLidové noviny

Na billboardech společnosti Bauhaus se totiž objevil slogan „upeč... třeba zeď“. V původní písni se přitom objevuje verš „upeč třeba chleba, postav třeba zeď“.

Peníze pro dobrou věc
Podle Svěráka text uvedený na reklamní ploše společnost použila v rozporu s autorským zákonem pro svou vlastní reklamu během září roku 2004 na nejméně 211 plochách. K použití části textu písně k reklamním účelům ani k její částečné změně nedal autor souhlas.

Svěrák, který se dnešního soudu nezúčastnil, rozhodnutí přivítal. Peníze chce věnovat na "dobrou věc".

Svěrákovi, který v případu vystupoval jako žalobce a podal na společnost žalobu na ochranu osobnosti, dal již loni v prosinci za pravdu krajský soud. Zástupci společnosti se ale proti jeho verdiktu odvolali a žádali po vrchním soudu zamítnutí žaloby.

Ojedinělé dvojverší
Odvolací soud ale jejich návrh dnes zamítl. "Toto dvojverší je natolik svébytné a autorsky ojedinělé, že v reklamním textu evokuje zásah do autorského díla. Jde o neoprávněný zásah do díla," řekl dnes předseda senátu Vrchního soudu v Olomouci Vojtěch Brhel.

Podle Svěráka je rozhodnutí soudu správné. "Snad si tyto firmy, které využívají cizího duševního vlastnictví v reklamě, uvědomí, že se to takhle nedá dělat a dají si na to příště pozor. A nebudou tvrdit, tak jako v mém případě, že tu písničku vůbec neznali a že je to náhoda," řekl.

Firma část textu písně využila k podpoře prodeje míchačky stavebních hmot. Na nejméně 211 reklamních plochách společnosti se během září roku 2004 objevil slogan "upeč...třeba zeď". V původní písni se přitom objevuje verš "upeč třeba chleba, postav třeba zeď".

Neznalost textu neomlouvá
Zástupci společnosti dnes namítali, že slogan použitý na reklamě nesplňuje znaky autorského díla týkajícího se části Svěrákova textu písně. Tvrdili, že smysl i dopad užitého spojení je zcela bez souvislostí a naprosto odlišný od znění písně a významu jejího textu. "Tři slova, která se objevují i v textu žalobce, je pouhá náhoda. Nejde o zásah do autorských práv," uvedl právní zástupce Bauhausu Bohuslav Novák.

Zástupci reklamní agentury, ale i Bauhausu, kteří na reklamě spolupracovali, dnes u soudu tvrdili, že je souvislost s písní nenapadla a píseň Dej cihlu k cihle ani pořádně neznají. Soudce ale uvedl, že i kdyby píseň pořádně neznali, jsou odpovědni za porušení autorských práv. "Tato odpovědnost není založena na principu subjektivním, ale objektivním," doplnil předseda senátu.

Právní zástupkyně Svěráka, který se k soudu nedostavil, uvedla, že společnost reklamní kampaň nestáhla ani poté, co byla žalobcem na porušení práv upozorněna. "Neměla ani vůli se domluvit a v kampani pokračovala i přes projevený nesouhlas," uvedla Michaela Pokorná.

Kromě náhrady 200.000 korun za bezdůvodné obohacení musí společnost Bauhaus zveřejnit na vlastní náklady omluvu autorovi textu písně v celostátním deníku. Píseň Dej cihlu k cihle známá také pod lidovějším názvem Dělání vznikla v roce 1980 a byla zařazena do pohádky Princové jsou na draka.

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.