Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Lennonovo zmrtvýchvstání podle Lupy. Polský festival představil hry, které si hned získaly mezinárodní ohlas

Imagine. Disputace mezi ideály 60. let a chaosem dneška. foto: Festival

Festival Božská komedie, největší přehlídka polského divadla v Krakově, má jako stejnojmenné Dantovo dílo tři oddíly. Infernem (peklem) procházejí vybrané soutěžní tituly, Paradiso (ráj) představuje inscenace mladých režisérů, Purgatorio (očistec) tvoří nesoutěžní sekce. Program patnáctého ročníku, který nedávno skončil, čítal celkově více než třicet titulů, mezi nimi i několik inscenací, které si již stačily získat mezinárodní věhlas.
  5:00

O to větším překvapením bylo udělení Grand Prix drobnému scénickému tvaru s názvem Prosté věci mladé režisérky Anny Karasińské z Divadla S. Jaracza v Olštýně. Na jeho scénáři se podílely i dvě protagonistky představení, doyenka hereckého souboru a její podstatně mladší kolegyně. Nenuceně, uvolněně mluví na jevišti o sobě, o své práci, svém těle, snech, hereckých nadějích i zklamáních. Je to osobní, intimní, neokázalé – a přesto se dotýkající podstaty divadla.

Oproti záměrnému minimalismu Prostých věcí je inscenace Katarzyny Kalwatové (uznávané režisérky, vítězky jednoho z předchozích ročníků Božské komedie) projektem ambiciozním, na jehož premiéru ve Starém divadle v Krakově, uvedenou v rámci festivalu, se s napětím čekalo. Jeho předloha, román francouzského literárního experimentátora Georgese Perece Život návod k použití, zachycuje v mnoha výjevech, odehrávajících se během jediné hodiny, život obyvatel jednoho činžáku.

Aby se čtenář v simultánním dění orientoval, dostává s knihou i plánek domu. Hodil by se i divákovi – množství, byť kráceného, textu dusí dramatické momenty, kultivovaný herecký přednes bez výraznějších akcí mění čtyřhodinové představení v monotónní podívanou, z níž se vytratil smysl a ke konci i podstatná část publika.

Balet pláten

Další z avizovaných největších událostí festivalu byla koprodukční inscenace rižského Dailes Teatris a Divadla J. Kochanovského z Opole nazvaná Rohtko (režie Łukasz Twarkowski). Záměrně přehozené písmeno odlišuje název inscenace od jména malíře Rothka, jehož plátna se dnes prodávají za miliony dolarů.

Záměna odkazuje na hlavní téma inscenace – vztah mezi původním a odvozeným, originálem a falsem. Otázky typu ‚co určuje hodnotu umění‘, ‚může být dobré umění levné‘ nebo ‚co je to dobré umění‘ se řeší na velkolepé scéně, s množstvím projekčních pláten, dvěma točnami, zahlcující hudbou a efektním svícením.

O inscenaci se psalo jako o „baletu pláten“, a rozpohybovaných projekčních ploch je na scéně vskutku víc než dostatek. Co chybí, je přesvědčení o tom, že tvůrcům na hledaných odpovědích skutečně záleží a že celá tato skvostná podívaná se všemi prodejci i mecenáši umění, malíři i bohatými kupci (a také se spoustou čínských kuchařů, protože podstatná část děje se odehrává v módní čínské restauraci) není vlastně potvrzením představy o snobském, exkluzivním světě umění.

Co jsme podělali?

Oproti Rohtkovi působí nejnovější inscenace Krystiana Lupy Imagine jako autentická konfese životních pocitů jedné generace, jako drásavá disputace mezi ideály let šedesátých a hodnotovým chaosem dnešního světa. V první části se u umírajícího guru Antonina (zřejmě Artauda) scházejí jeho přátele, mj. Patti Smith, Janis Joplin a Susan Sontag.

Opakovaně v rozhovorech vracejí otázku „co jsme podělali“, že svět vypadá, jak vypadá, a my nevěříme, čemu jsme věřili. Jejich pochybnosti i vzývání dávných časů vedou v jedné z nejsugestivnějších scén inscenace ke zmrtvýchvstání Johna Lennona. Druhá část šestihodinové Lupovy morality je pokusem o pojmenování stavu současného světa, s odkazy na válku na Ukrajině, na východní totalitní režimy, s féerickými vizemi budoucnosti.

Dění na scéně se občas nepřehledně cyklí, silné scény (jako poslední koncert Beatles na střeše Apple Corps) střídají hluchá místa. Co ale i v druhé polovině trvá, je neobyčejně konzistentní souhra účinkujících (herci získali Cenu festivalu za kolektivní hereckou tvorbu) a neochvějné, niterné tázání po podstatě stavu tohoto světa.

Prolíná se v něm jazyk divadla, otázky umělecké, filozofické, i osobní charisma režiséra. Ten po celé představení z publika komunikuje s herci, jakýmsi zpola slyšitelným mrmláním a zaklínáním jim vydává pokyny, jako by tímto fascinujícím způsobem potvrzoval, že je jedním z posledních opravdových mágů současného divadla.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!