Pondělí 23. května 2022, svátek má Vladimír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Byl to hlavolam, říká Petr Václav o portrétu skladatele Myslivečka

Kultura

  14:00
První filmové připomenutí významného operního skladatele Josefa Myslivečka (1737 - 1781) představuje dokumentární film Zpověď zapomenutého. Jeho režisérem je Petr Václav, jehož snímek Cesta ven opanoval poslední ročník Českých lvů i Cen české filmové kritiky. Snímek ukazuje Myslivečkovu osobnost, osud, hudbu a místa, kde působil. Pohlíží ale i do zákulisí příprav Myslivečkovy opery Olimpiade, kterou před dvěma lety nastudoval renomovaný dirigent Václav Luks se svým orchestrem Collegium 1704.

Petr Václav při natáčení v Římě. Dokumentární film Zpověď zapomenutého pátrá o osudu skladatele Myslivečka. foto: Mimesis Film

Distribuci bude mít podle producenta Jana Macoly spíše omezenou na artová a některá regionální kina a na hudební festivaly.

„Myslím, že to byl film, který mi dal největší hlavolam ze všeho, co jsem zatím dělal,“ řekl režisér Petr Václav. Původně chtěl sledovat Luksovu práci při přípravě opery, být mezi zpěváky a inscenaci prožít. Nechtěl vytvořit jen film o úspěších českého skladatele, který se proslavil v Itálii.

Z filmu Zpověď zapomenutého.

„Ta síla té hudby je představena v hudbě samotné,“ poznamenal. Zajímalo jej, jak člověk zasažený nemocí a trpící, Mysliveček se ke konci života léčil na syfilis, se dovede dostat k obrovským uměleckým výkonům. Jako kameramana pražských scénických a orchestrálních zkoušek si přizval známého dokumentaristu Miroslava Janka. Snímek vznikal podle Václava komplikovaně dva roky, protože mezitím natočil hraný film Cesta ven, nedávno oceněný Českými lvy a Cenami české filmové kritiky, a film Nikdy nejsme sami. Ten by měl jít na podzim do distribuce.

Cesta po Myslivečkových stopách

 Zpověď zapomenutého se částečně noří do historie, ale neinscenuje ji. Zároveň se dívá do současnosti a současné Itálie, jak se od doby, kdy skladatel žil, změnily. Natáčelo se nejen v Itálii - v Neapoli, Benátkách, Bologni, Florencii, ale i v krajinách Zaalpí. Senzitivní záběry z Itálie pořídil Václav ruční kamerou. Snaží se v nich vzpomínat na 18. století. Sám jako stipendista prestižní Francouzské Akademie v Římě strávil více než tři roky prací na historických rešerších, studiem Myslivečkova života, tehdejší doby a italské opery.

Václav podle svých slov hledal klíč, jak natočit záběry, které nejsou zcela realistické a v nichž je duch místa, kde tehdy Mysliveček pobýval. Snímek ukazuje také práci současných interpretů, kteří mají z Myslivečkovy hudby radost. Zpověď skladatele vypráví hlas Karla Rodena.

Dokument je podle Václava „malým filmem na cestě k hranému filmu“ o Myslivečkovi, který bude v kostýmech a ve svíčkovém světle. Pracovat na něm režisér začne hned po uvedení snímku Nikdy nejsme sami.

 

Autoři: ,

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....