V roce 2008 se vydavatelství komiksů Marvel pustilo do megalomanského úkolu. Snímkem Iron Man odstartovalo plán vytvořit filmový vesmír plný kooperujících hrdinů, kteří po desetiletí bavili jejich čtenáře a někteří z nich i diváky starších filmů. Každý další snímek ze série Avengers, Captain America, Ant-Man nebo (napříště) Spider-Man tento svět dotváří a zalidňuje. Marvelovské filmové univerzum přitom není zcela totožné s tištěným, i když v základních rysech se jejich vývoj dotýká. Sledovat postupnou konstrukci filmového superhrdinského světa je v mnoha ohledech zajímavé, ale s postupující provázaností také poměrně náročné. Samozřejmě že při závěrečné mele je i ve filmu Captain America: Občanská válka z obsahu tohoto jediného filmu zhruba jasné, oč komu ze zúčastněných jde. Přesto se v průběhu děje může divák bez předchozích zkušeností nebo se slabší pamětí cítit poněkud ztracen.
Kamarád ve spárech zla
Steven Rogers alias Captain America prošel za dobu své komiksové existence (zahájil ji v roce 1941) mnoha dobrodružstvími a proměnami. Řadu z nich je pro děj současné filmové série celkem zbytečné znát, důležité zůstává to, že se za druhé světové války stal pomocí experimentálního séra z rachitického studenta umění fyzicky dokonale vybaveným bojovníkem. A už v mládí byl jeho kamarádem Bucky Barnes. Oběma se podařilo do dnešních dnů nezestárnout, ovšem zatímco Steve neochvějně setrvával na straně spasitelů světa, chudák Bucky to měl o dost těžší. Stal se z něj Winter Soldier, naprogramovaný zabiják ve službách sovětských padouchů. Nic ovšem není navěky (zvlášť ve světě komiksu), a tak se i Bucky ze svého prokletí vymaňuje. Bohužel stačí zarecitovat pár ruských kódových slov (mezi nimi „nákladní vagon“) a destruktivní Winter Soldier je zpátky.
Atentát na konferenci OSN ve Vídni je připsán právě Buckovi. A Steve – Captain America (Chris Evans) –se svými věrnými je jediný, kdo věří, že to Bucky nebyl. Nebo že za to aspoň nemůže. Dostává se na stopu zákeřného Zema (Daniel Brühl), který zřejmě osnuje plán, jak na Sibiři oživit další osoby upravené podobným způsobem jako Buck – Winter Soldier. Steve se ocitá ve sporu s Tonym Starkem – Iron Manem (Robert Downey jr.). Ten nejenže je přesvědčen o Buckyho vině, ale také zastává názor, že by všichni superhrdinové měli být podřízeni kontrole úřadů. Někdejší enfant terrible Stark totiž trpí návalem výčitek svědomí kvůli tomu, že záchranné akce superhrdinů mají v poslední době množství civilních obětí. Steve a jeho stoupenci jsou naopak zásadně proti omezení svých svobod.
Spor se vyostří natolik, že zatímco v minulém filmu o Avengerech se jednotliví členové společenství jen tak kočkovali, teď už je to opravdu na krev. Na obou stranách se zapojí množství postav: prominentní akvizicí nového filmu je Spider-Man (jehož filmová práva z předchozích kontraktů se konečně podařilo vypořádat). Do řad své frakce jej naverbuje Tony Stark a jejich seznámení patří k nejzábavnějším momentům snímku. Posléze už je nováčkovská roztomilost Petera Parkera – Spider-Mana – trochu obtěžující; cílem tlaku na pilu je samozřejmě vtisknout divákům do paměti tuto podobu pavoučího muže, která příští rok dostane prostor ve vlastním filmu rozvíjejícím marvelovskou sérii.
Kdo je na světě nejmoudřejší
Podobně je to s postavou Black Panthera neboli prince T’Chally (Chadwick Boseman). Moudrý syn moudrého krále idylické africké země Wakandy dostane coby první černošský superhrdina vlastní filmovou sérii v roce 2018 – zatím je ztělesněním opravdu mimořádně vyčpělého klišé.
Příliš se nepovedlo ani začlenění umělé bytosti jménem Vision, která se pro filmovou sérii zrodila na konci snímku Avengers: Age of Ultron. Stal se z ní víceméně komický majordomus, jehož likvidace lituje snad jen Scarlet Witch, pro niž se snažil uvařit paprikáš.
Captain America: Občanská válkaUSA 2016 Režie: Anthony Russo, Joe Russo Hrají: Chris Evans, Robert Downey jr., Scarlett Johanssonová, Sebestian Stan ad. Premiéra 5. 5. |
Režiséři snímku Captain America: Občanská válka bratři Russové prohlašují, že v příběhu figurují politické podtóny, které odrážejí problémy reálného světa. Ve skutečnosti je jejich snímek problémům současného světa, iv jakkoli stylizované podobě, dost vzdálen. Oprašované kulisy studené války už působí opravdu vyvanule, stejně jako (bohužel) koncept světa, kde má OSN autoritu a určující slovo. Otázka, zda podrobit centrální kontrole příliš aktivní superhrdinské dobrodince, je v současné realitě roztříštěných zájmů a zdráhavých mírotvorců celkem nepřípadná.
Nejzajímavější je tak Captain America: Občanská válka v osobní rovině, když rozvíjí téma síly přátelství, která zvládne překonat i ty nejtemnější stíny. Tady se mimochodem snímek dokáže obejít se třemi klíčovými postavami. Přehlídka těch ostatních je mnohdy efektní, ale zároveň působí neodbytným dojmem poněkud samoúčelného stroje na další a další marvelovské deriváty.