Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Cenu Erik za nejlepší loutkářskou inscenaci získalo Divadlo Drak

Kultura

  16:42
Cenu Erik za nejlepší loutkářskou inscenaci minulé sezony převzali včera v pražském Divadle Minor tvůrci představení Poslední trik Georgese Méliese v čele s režisérem Jiřím Havelkou. Je poctou světu kouzel, filmu a imaginace a vznikla v královéhradeckém Divadle Drak. Předáním ceny vyvrcholil 24. ročník oborové přehlídky Přelet nad loutkářským hnízdem.

Divadlo Drak Hradec Králové, inscenace Poslední trik Georgese Mélièse (režie: Jiří Havelka) foto: Mezinárodní festival DIVADLO Plzeň

A protože jde o cenu putovní, převzal ji Havelka z rukou loňského držitele - režiséra Vladimíra Morávka z brněnského Divadla Husa na provázku, které ji získalo za inscenaci Dášeňka aneb Psí kusy - haf! Představitel role Georgese Méliese Dušan Hřebíček v říjnu dostal výroční cenu Divadelních novin za herecký výkon sezony bez ohledu na žánry. Havelka byl tehdy oceněn s autorem výpravy Markem Zákosteleckým v nově zavedené kategorii Loutkové a výtvarné divadlo.

Georges Mélies (1861-1938)

byl francouzský filmový režisér a významný průkopník kinematografie. Vítězná inscenace je inspirována jeho pozoruhodným životním příběhem a dílem. Kouzelnické triky, které Méliés dokázal jako první nápaditým způsobem využít ve filmovém médiu, si dodnes zachovávají svou výtvarnou poezii a mají mnoho pokračovatelů.

Do programu Přeletu nad loutkářským hnízdem letos přispělo 12 profesionálních, amatérských i nezávislých souborů a jednotlivců. Byl spojen s tvůrčími dílnami. V sobotu si zájemci pod dohledem výtvarnice Báry Hubené dělali plošnou loutku, takzvanou javajku z dřevěné dýhy, dnes výtvarnice se Studia Damúza zájemcům radily, jak si z dostupného materiálu vyrobit loutky - manekýny. Součástí přehlídky byl seminář o českém loutkovém divadle.

Cena Erik

je plastika podobná Eriku Kolárovi, významnému českému divadelníkovi věnujícímu se především loutkové tvorbě. Uděluje ji České středisko Mezinárodní unie loutkářů UNIMA na základě hlasování poroty, v níž je 35 odborníků a kritiků.

Podle její ředitelky Niny Malíkové byl pražský program vybrán z prestižních akcí Skupova Plzeň, Loutkářská Chrudim a krajských přehlídek amatérských. „Sledujeme i nezávislou scénu, dohromady se vybíralo ze zhruba pěti desítek inscenací,“ řekla Malíková ČTK. Upozornila na trend současné doby a občas zaznívající kritiku, že klasická loutky z jevišť mizí. „Markantní je to při propojení loutek s živými herci, kteří začínají převažovat,“ uvedla. V poslední době se objevuje i taneční divadlo a některé prvky ze žánru nového cirkusu.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...