Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ceny divadelní kritiky: nejlepší loňskou inscenací jsou Radokovy operní jednoaktovky

Kultura

  21:16
Praha - Výroční Ceny divadelní kritiky se v pondělí netradičně udělovaly v prostoru Pomezí na pražské Florenci. Cenu za nejlepší inscenaci loňského roku si odnesl režisér David Radok za nastudování operních jednoaktovek – Modrovousova hradu Bély Bartóka a Očekávání Arnolda Schönberga v Národním divadle Brno.

Cenu za nejlepší inscenaci loňského roku si odnesl režisér David Radok (na smínku) za nastudování operních jednoaktovek – Modrovousova hradu Bély Bartóka a Očekávání Arnolda Schönberga v Národním divadle Brno. foto:  Dan Materna, MAFRA

V jubilejním 25. ročníku Cen divadelní kritiky (dříve Ceny Alfréda Radoka) hlasovalo 89 kritiků a po deseti letech si hlavní cenu odnáší opera (naposledy ji obdržela inscenace Mozartova díla La clemenza di Tito v­Národním divadle). David Radok získává cenu od kritiky již potřetí – v letech 2000 a 2001 ji ještě jako Cenu Alfréda Radoka dostal za Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu a následně za Bergova Vojcka (obojí Národní divadlo).

Radokova brněnská inscenace, která vznikla v koprodukci s Operou Göteborg, je rafinovaně promyšlená stylově čistá kompozice. Originálně čte obě hudební díla a geniální je i výtvarné řešení založené na systému posuvných stěn, které obrazně a působivě vyjadřují složitost lidské psychiky, jsou průhledem do podvědomí.

Talentem roku se stal herec, dramatik a režisér Tomáš Dianiška, kterému se...
Tentokrát se předávalo za pochodu čili „imerzivně“ ve všech zhruba třiceti...

Na dalších příčkách se s poměrně vyrovnanými počty hlasů umístilo Vzkříšení z Dejvického divadla, Olga (Horrory z Hrádečku) a ­Národní divadlo Brno bodovalo ještě s Carsenovou Káťou Kabanovou.

Ceny se předávaly za pochodu

Ceny se v pondělí udělovaly v divadelním prostoru Pomezí na Poříčí a poprvé v historii ankety nešlo o ­tradiční schéma, kdy si nominovaní a hosté sednou do hlediště divadla a během programu dojde i­ k ceremoniálu. Tentokrát se předávalo za pochodu čili „imerzivně“ ve všech zhruba třiceti místnostech třípatrové budovy. Dvě a ­půl hodiny bylo možné procházet domem ve scénografii inscenace Pomezí, pozorovat nominované umělce, přihlížet různým akcím a také spatřit předávání cen.

Ceny divadelní kritiky 2016

INSCENACE

Béla Bartók / Arnold Schönberg: Modrovousův hrad / Očekávání Režie: David Radok

Národní divadlo Brno

ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON

Pavlína Štorková (Olga) (Saavedra: Olga /Horrory z­Hrádečku/, režie Martina Schlegelová, Divadlo Letí, Praha)

MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON

Stanislav Majer (Zábranský: Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny, režie Kamila Polívková, Studio Hrdinů Praha)

DIVADLO

Komorní scéna Aréna Ostrava

NEJLEPŠÍ POPRVÉ UVEDENÁ ČESKÁ HRA

Anna Saavedra: Olga (Horrory z­Hrádečku)

SCÉNOGRAFIE

Lukáš Brychta, Štěpán Tretiag, Tereza Gsöllhoferová, Eva Justichová, Natálie Rajnišová

(Pomezí, režie Brychta a Tretiag, projekt Pomezí Praha)

Jakub Kopecký

(scéna – Vian: Pěna dní, režie a­adaptace SKUTR, Klicperovo divadlo Hradec Králové)

HUDBA

Jiří Vyšohlíd (Vašíček, Jarkovský, Vyšohlíd & kol.: O bílé lani, režie Jakub Vašíček, Divadlo Drak Hradec Králové)

TALENT

Tomáš Dianiška (autor, herec, režisér)

Pomezí je novým pražským divadelním fenoménem, který se pohybuje v­ podobných vodách jako Tygr v ­tísni ve Vile Štvanice. Část tvůrčího týmu stejnojmenné zakladatelské inscenace si také odnesla cenu za scénografii. Kategorie scénografie má ovšem tentokrát dva laureáty – dalším je Jakub Kopecký za scénu k inscenaci Vianovy Pěny dní v režii Skutru.

Cenu za ženský herecký výkon s převahou získala Pavlína Štorková za roli Olgy v inscenaci hry Anny Saavedry Olga (Horrory z­ Hrádečku), kterou režírovala Martina Schlegelová v Divadle Letí. Text bodoval i­ v kategorii nejlepší poprvé uvedená hra. Štorková dokázala vytvořit autentický portrét Olgy Havlové, aniž by k ­tomu potřebovala jakoukoliv berličku vnější podobnosti. V jejím pojetí se přesně vyjevuje, že Olžiny uštěpačné glosy byly hlavně obranou před světem, hradbou, za níž skrývala své city a nejspíš i trápení. Hereččina fyzická křehkost kontrastuje s tím, jak postavě dokázala přirozeně vtisknout vnitřní sílu a sympatickou neústupnost.

Na dalších místech se objevila Tereza Hofová za výkon v inscenaci Skugga Baldur (Studio Hrdinů), dále Hana Tomáš Briešťanská (Štěpka Kyliánová v Petrolejových lampách) a Lucie Trmíková za titulní roli v Hedě Gablerové.

V pánské kategorii kritici cenu přisoudili Stanislavu Majerovi za jeho sólo výstup v textu Herec a ­truhlář Majer mluví o stavu své domoviny, který si režisérka Kamila Polívková objednala pro Studio Hrdinů u Davida Zábranského. Za ním následuje Michal Kern jako Puk ve Snu noci svatojanské (ND) a Norbert Lichý jako pan Kopfrkingl ve Spalovači mrtvol (Divadlo Petra Bezruče Ostrava).

Divadlo roku zůstává v Ostravě

Divadlem roku je stejně jako loni a v roce 2013 ostravská Komorní scéna Aréna a mezi vítěze se dostaly také loutky, i když to bylo v kategorii hudba. Jejím vítězem je Jiří Vyšohlíd za hudbu k­inscenaci O bílé lani v královéhradeckém Draku.

Talentem roku se stal herec, dramatik a režisér Tomáš Dianiška, kterému se výborně daří na Palmovce, kde provozuje své autorské a do jisté míry generační divadlo. Nejvíce na sebe upozornil hrou Mlčení bobříků. Pojednává v­ ní o komunistické perzekuci skautů ve stylu výsměšné černé grotesky s prvky hororu (režie Jan Frič).

Anketa za rok 2016 svědčí o­ vzestupu ND Brno za ředitelování Martina Glasera a najmě pak souboru opery, který také v anketě skončil v kategorii divadlo roku společně s Divadlem v Dlouhé na druhém a třetím místě. Opět ve všech kategoriích výrazně boduje autorské divadlo a současná tvorba. Ve výčtech nominací se objevují i nové, experimentální formy, imerzivní divadlo. Zajímavé je, že mezi vítězi a nominovanými letos nejsou velké rozdíly v počtu hlasů, pouze v kategorii ženský herecký výkon zvítězila Pavlína Štorková se sedmadvaceti hlasy, druhá Tereza Hofová jich získala devět.

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...