Distribuční popiska „thriller“ spolehlivě odradí náročné diváky, k nimž se Desplechin obrací, a právem rozzuří všechny, kdo očekávají akční film o indiánech. Jedná se totiž o filmový přepis vědecké studie s názvem Psychoterapie prérijního indiána, přesněji poznámek, které počátkem padesátých let v Kansasu pořídil antropolog a terapeut Georges Devereux během rozhovorů s traumatizovaným válečným veteránem jménem James Picard.
Arnauda Desplechina kniha fascinovala několik let pro svou jasnozřivou výpovědní hodnotu o proměnách a bolestech duše v globalizovaném světě, o němž Devereux v době analýzy nemohl nic tušit. Jedno ale kvůli bolestným zkušenostem věděl: abychom se stali sami sebou, nemůžeme se přidržovat jen pravidel a hodnot většinové společnosti. Musíme v sobě odhalit nejen skrytá freudovská či jungiánská trápení, ale také kopat pod kořeny kultur svých předků, ať žijeme kdekoliv.
Děj je jednoduchý: desátník Picard, Černonožec, má po návratu z druhé světové války invalidní penzi a psychosomatické potíže. Po sérii vyšetření je označen jako duševně nemocný, jenže jeho stav odporuje všem diagnózám. Nakonec skončí v univerzitní nemocnici v kansaské Topece, kde lékaři usoudí, že Jimmyho potížím medicína nerozumí prostě proto, že pacient je indián, a je tedy „jiný“. Věc má pomoci rozřešit antropolog. Tady nastupuje Georges Devereux, zajímavý muž bez vědeckého životopisu, který právě chudý jako kostelní myš trčí v New Yorku a hledá práci. V Topece mohou příležitostně léčit terapeuti bez doktorátu, a tak od poradenství Devereux rychle přejde k exkluzivnímu právu rozmlouvat s Picardem, s jehož utrpením si nikdo neví rady.
Ten, o němž všichni mluví
Devereux, odborník na indiánské jazyky a kultury, rychle rozklíčuje, že Jimmy je normální a jeho problémy nekoření ve válce, ale v problematickém submisivním vztahu k ženám. A divák rychle pochopí, že tihle dva zdánlivě protikladní muži z kultur a poměrů galakticky vzdálených jsou ve skutečnosti ve stejné situaci. Jimmyho indiánské jméno je Ten, o němž všichni mluví. Ale také Devereux má své původní jméno: György Dobó. Jimmy pochází z elitní prérijní rodiny lovců a pastevců. Devereux je maďarský Žid z Banátu. Oba patří do světa, který přestal existovat. Přišli během války o domov a rodinu, přestože jim nikdo nezemřel. Jsou osamělí a nakonec stojí oba na prahu nadějné cesty.
O svých podobnostech otevřeně nemluví, ale oběma se otvírají oči. Poměr terapeut-pacient se postupně prolne v pocit pevné sounáležitosti a ten po Jimmyho uzdravení přejde v nezbytně nutný rozchod a osamostatnění.
Neexistuje tedy „jinakost“ v antropologickém či kulturním smyslu, pokud porozumíme skrytým pramenům, jimiž jsou také v případě této terapie Jimmyho sny. Jsou zpravidla o lovu, zvěři, noži, naplněné starou indiánskou symbolikou, kterou Devereux dokáže přeložit do řeči moderní psychoanalýzy. „Indiáni věří, že sny naznačují budoucnost, my věříme, že nám mnohé prozradí o minulosti,“ vysvětluje pacientovi.
Jimmy P.Francie, USA 2013 Režie: Arnaud Desplechin Hrají: Benicio Del Toro, Mathieu Amalric, Gina McKeeová Premiéra 4. 12. |
Desplechin jako obvykle opírá film o niterné, emocionální a civilní herectví, jaké ve francouzském filmu úspěšně prosazoval Patrice Chéreau. Tváře obou herců Mathieua Amalrika a Benicia Del Tora představují proměnlivou tajemnou krajinu. Svou roli tu hraje i asketicky prostá krajina skutečná, která se rozsvěcuje k létu spolu s pokračující terapií.
Úspěšný případ udělal z amatérského terapeuta Devereuxe hvězdu a zakladatele oboru etnopsychoanalýzy. Už nikdy se ale nedozvíme, co se dále stalo s inteligentním, chlapským, ale žensky křehkým Jamesem Picardem.
Snímek uvedený na filmovém festivalu v Cannes roku 2013 se dostává do většiny evropských artkin teprve po roce a půl. Jako všechny Desplechinovy filmy stojí za vidění dnes, zítra a bezpochyby i za deset let. Pokud ovšem nedáte přednost skutečnému thrilleru o bláznivých indiánech.