Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Jiří Kylián - budižkněčemu. Slavný český choreograf napsal knihu s originálním názvem

Kultura

  16:00
Jiří Kylián - budižkněčemu. Tak se jmenuje unikátní soubor názorů slavného českého choreografa, který patří ve svém oboru absolutní světové špičce.

Jiří Kylián foto: Anton Corbijn

Duchovní svět Jiřího Kyliána je inspirativní, kultivovaný a slova, která užívá, jsou stejně tak výstižná  jako jeho pohybová vyjádření. Poutavou a vlídně humornou knížku z francouzského originálu přeložil Michal Lázňovský, samozřejmě pod dohledem samotného Jiřího Kyliána.

„Vždy jsem chtěl být jako Rudolf Nurejev. Když jsem si uvědomil, že jako on...
„Musel jsem u toho být. To byly světové dějiny, má vlast – a v ní se dělo něco...

Práce Kyliána je rozmanitá a kreativní, neustále hledá nové cesty a způsoby vyjádření. Kyliánovo široké umělecké dílo, které čítá více než sto kusů, překvapuje svou emoční hloubkou, vnitřním rozechvěním, silnou dramatickou linkou, ale i hravostí. 

Dominantními tématy pro něj vždy byly motivy lásky a smrti a vše mezi tím. Je velmi úzce spjat s Nizozemským tanečním divadlem (Nederlans Dans Theater). V roce 1975 se stal jeho uměleckým šéfem, na této pozici působil od roku 1999, až do roku 2009 však zůstal kmenovým choreografem souboru. Coby ředitel divadla uvedl na evropskou scénu mnohé dnes světově uznávané choreografy, jako je Mats Ek či Ohad Naharin. Mezi tanečníky, které inspiroval i k tvorbě, pak byli Nacho Duato, Paul Lightfoot, Patrick Marin, Mario Radačovský nebo Johan Inger. Kyliánova díla jsou inscenována napříč kontinenty.

V roce 2018 se Jiří Kylián (jako teprve třetí Čech v historii) stal členem francouzské Akademie des beaux-arts, což je nejvyšší pocta, kterou lze ve světě umění získat. V současné době se věnuje mimo choreografii také tanečním filmům a fotografii.

„Tanec nevyjadřuje jen radost, smutek nebo jiné citové rozpoložení, může být i modlitbou, rituálem, terapií nebo intelektuální strukturou. Má nekonečné množství abstraktního nebo realistického ztvárnění. A když se dělá profesionálně, je to, jako by tanečník říkal: Já jsem umělecké dílo!“ Jiří Kylián

Ukázka z knihy

Mám rád tu šedou zónu mezi bytím a nebytím, mezi

světlem a stínem. Mám rád tu chvíli těsně před představením

a těsně po něm – vlastně možná ještě spíš

ten „soumrak“ před představením než to „svítání“ po

něm. Protože je tu jakási předtucha, nějaké směřování

k něčemu, co zatím existuje jen v naší fantazii. Všechno

je v tu chvíli neobyčejně vzrušující a krásné. Představení

může být zklamáním, ale nikdy nic nepokazí

tu přípravu, to očekávání a to napětí před ním.


DĚLÁM, CO MOHU

Učit se stále něco nového, jak jsem to musel dělat,

abych se přizpůsobil změnám ve svém životě, se pro

mě stalo zvykem a metodou mé práce. Pořád se pokouším

jít dál a prohlubovat své vědomosti. A nevadí

mi, jestli mě to dovede k něčemu, co už někdo přede

mnou vymyslel. Pro mě je to objev. Objevovat a tvořit

je pro mě podstata všeho, co mě udržuje při životě.

Všichni v sobě schopnost objevovat a tvořit potenciálně

máme, ale někdy si toho nejsme vědomi.


Myslím, že divadlo je spíš umění ubírat než přidávat.


TVOŘIVOST

Tvořivost je zvláštní zvíře, které nás čas od času

v různých podobách navštěvuje. U každého umělce

se projevuje odlišně. Jsou tvůrci, kteří jednou něco

objeví a po zbytek života to dál nerozvíjejí. Pro mě

by taková situace byla nemožná, byl by to můj jistý

konec. Kdybych opravdu cítil, že už se přede mnou

neotevírá žádná nová cesta nebo perspektiva, ztratil

bych o všechno zájem a se vším bych skoncoval.

Autor: