Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Chytrý hold New Yorku

Kultura

  17:04
Fast vypadá jako úspěšný podnikatel, Huey jako sňatkový podvodník a Frank jako vyhazovač z diskotéky Kazín. Tři kriminálníci, kteří se rádi baví, znovu vtrhávají do klidných vod rádiového popu s nejnewyorštějším ze svých newyorských alb.

Fun Lovin´ Criminals foto: Reprofoto

Album Livin' In The City je upřímnou poctou rozporuplnému lidskému hnízdu, jemuž detektivkář Ed McBain říkával "to veliké zlé město". Melodii úvodní skladby inspiroval typický autoalarm, jaký slýcháme noc co noc pod okny svého bytu. "Zapomeň na smrad a koukej na ty nádherný budovy," rapuje přiškrceným hlasem Huey Di Fontaine, ve volném čase majitel popelářské firmy DiFontaine Carting&Asbestos Removal Co., jejíž logo s kukabusem zdobí obal každého cédéčka Fun Lovin' Criminals.

Nová deska je opět chytrým koktejlem hip hopu, blues, jazzových balad a hardcoru. Na několika místech navíc rozeznáváme evidentní vliv Leonarda Cohena, a to jak v pěveckém výrazu, tak v hudebním doprovodu. Refrén zadumaného kousku How It Be a především celá Ballad Of NYC připomíná (možná až moc) Cohenovu předposlední nahrávku Ten New Songs, zvláště písničku Boogie Street.

Kdyby se slavný bard přestěhoval z Los Angeles do "Big Apple", zřejmě by začal skládat právě takovou muziku. Huey se tentokrát pohybuje převážně v nižších polohách a jeho projev je mnohem klidnější než na minulém albu Loco, kde ze sebe vytřásl všechny ďábly a démony.

"Ty nevíš, co vidím, když ve čtyři ráno venčím svýho psa," vysvětluje imaginární přítelkyni, která nemá pochopení pro život ve špinavých ulicích přelidněného centra. Livin' In The City je rovněž jakousi procházkou, plnou nejrůznějších zvratů a proměnlivých nálad.

HODNOCENÍ LN ****

Fun Lovin' Criminals: Livin' In The City

Čas 44 min.
Sanctuary/Sony Music 2005
Po rozvážné konverzaci vzdálených zvonů a akustické kytary znějící, jako by se na ni místo trsátka hrálo prošlou kreditní kartou, nastupuje šťavnaté elektrické sólo a la B. B. King. Následuje nenápadný posun k moderním žánrům skrze zlověstné deklamování, příznačné pro přestupní stanici mezi reggae a hip hopem zvanou "dub". A pak už se mraky protrhnou a na posluchače dopadá obvyklý liják kulometných bicích a gangsterského křiku.

Milovala mě, ale nechala mě
The Preacher je z druhu "chodících songů", na jaké se specializují například Green Day. Videoklipy k podobným skladbám zpravidla vypadají tak, že v nich hudebníci celou dobu někam jdou, samozřejmě ostrým krokem a s patřičně naštvaným výrazem ve tváři. V písni Girl With The Scar (Dívka s jizvou) je tento model naštěstí inovován tím, že zde hrdina dohání svou milou v kradeném taxíku. To nejlepší si však skupina nechala nakonec.

Vypravěčská suverenita a vyjadřování přesné jak švýcarské hodinky daly vzniknout výtečnému hitu Mi Corazon, zařazenému těsně před nostalgické finále. Do španělských rytmů zpěvák s naprostou upřímností odsekává mrazivě prosté věty: "Milovala mě, ale nechala mě. Nemohla dělat nic jinýho. Uběhly tři roky. Pořád na ni myslím, nikoho jinýho jsem nemiloval a asi ani nebudu. Řekla, že se jí líbí moje texty, ale to nepomůže. Řekla, že mě miluje, ale zabíjí ji to, jasný? Našla si jinýho a vezme si ho." Ed McBain by měl ze svých kriminálníků radost. To veliké zlé město z nich zase vymlátilo jedenáct skvělých písniček.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...