náhledy
Polozapomenutá boží muka na Barejtově kopci u Vysokého nad Jizerou s portrétem Stalina byla ironickým i nostalgickým mementem pohnuté doby začátku 50. let.
Autor: ČTK
Původně odjel režisér Miloš Forman za oceán oficiálně, měl tam natočit jediný film. Když pak ale požádal o prodloužení pobytu, dostal výpověď. Stal se tak nedobrovolně emigrantem a Československo se samo připravilo o nejvýznamnější osobnost své kinematografie. Na snímku z roku 1985 (zleva) Miloš Forman, herec F. Murray Abraham a producent Saul Zaentz při slavnostním předávání Oscarů za film Amadeus. Taková fotografie se v našem tisku tou dobou objevit nemohla.
Autor: ČTK
Šťastná Martina Navrátilová s trofejí vítězky Wimbledonu. V roce 1983, kdy Navrátilová prohrála za celou sezonu jediný zápas, vyhrála tři grandslamové turnaje i Turnaj mistryň a jednoznačně vévodila ženskému tenisovému žebříčku, se její fotografie v československých médiích nesměly objevit. V první polovině 80. let platilo v ČTK pravidlo, že o výsledcích Navrátilové se mohlo psát až ve finále turnaje, a to bez jakéhokoli komentáře. Pokud turnajem postupovala, tak tehdy státní tisková agentura poněkud komicky vydávala tři čtvrtfinálové a jeden semifinálový výsledek.
Autor: ČTK
Přední představitelé naší hudební scény se zúčastnili 2. mezinárodního festivalu gramofonových desek ve francouzském Cannes. Na snímku zleva Josef Laufer, Marta Kubišová, Waldemar Matuška, Helena Blehárová, Karel Gott, Helena Vondráčková, Václav Neckář a Yvonne Přenosilová. Ani světu populární hudby se nevyhnuly zákazy písniček nebo vystupování a následně omezená nebo nulová publicita. V emigraci skončila Přenosilová a v 80. letech i Matuška.
Autor: ČTK
O způsobu uvažování tehdejších dohlédacích orgánů vypovídá autentický zásah „plnomocníka“, jak byli tenkrát cenzoři titulováni. Zásah v redakci fotoslužby ČTK v Praze, 14. června 1954 – Redakce fotoslužby ČTK chtěla rozeslat pro uveřejnění v denním tisku fotografii ze zahájení výstavního trhu na plemenná zvířata v Praze, jemuž byl přítomen soudruh prezident republiky a další vládní činitelé. Záběr představuje prezidentskou loži, nad kterou je umístěn velký obraz krávy. Plnomocník nedal souhlas k zveřejňování této fotografie. Na jeho návrh byl obraz krávy umístěný nad prezidentskou loží vyretušován (podtrženo autory). Po letech se nabízí otázka, zda neměl být plnomocník potrestán za poťouchlé asociace při pohledu na krávu a prezidenta, než pochválen za bdělost.
Autor: ČTK
Klement Gottwald rád popil, ostatně to nebylo mezi komunistickými pohlaváry nic až tak neobvyklého. Nebylo však třeba toto veřejné tajemství šířit dál, proto se takové příznaky pokud možno odstraňovaly. V tomto případě zamlčet pivo tehdy ještě předsedy vlády Gottwalda bylo snadné, protože výřez patří k nejjednodušším praktikám cenzury.
Autor: ČTK
Ministr zahraniční Jan Masaryk na recepci v Plzni, která byla uspořádána na rozloučenou s americkou armádou. Důvody k zákazu užívání této fotografie byly hned dva: pro komunisty nežádoucí osoba Jana Masaryka a souvztažnost k americké armádě, která osvobodila Plzeň.
Autor: ČTK
Během války Adina Mandlová sice natočila jen jeden německý film, udržovala však osobní kontakt s řadou představitelů nacistického Německa. Po válce proto byla v létě 1945 zatčena a obviněna z kolaborace. Pro nedostatek důkazů byla nakonec z pankrácké věznice propuštěna, poté emigrovala do Anglie. Tento snímek byl zinscenován před zraky novinářů na příkaz ministerstva vnitra.
Autor: ČTK
Jak je ze snímku z roku 1938 patrné, ve firmě CHEMA v Lutíně na Olomoucku mysleli při cvičení protiletecké obrany na každého.
Autor: ČTK
Rok 1938, obavy z války jsou už patrné na každém kroku – studentky gymnázia Elišky Krásnohorské cvičí v rámci civilní obrany s plynovými maskami.
Autor: ČTK