Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Craig je ten pravý Bond

Kultura

  9:37
Režisér Casina Royale Martin Campbell tvrdí, že Daniel Craig byl pro roli nového Jamese Bonda nejlepší volba.

Nový Bond je realističtější. Režisér Martin Campbell natočil novou bondovku Casino Royale, která má premiéru právě dnes, v duchu Flemingovy předlohy. foto: Foto Falcon

Natočil jste už druhou bondovku, ve Zlatém oku hrál Bonda poprvé Pierce Brosnan, v Casinu Royale zase Daniel Craig. Byl v práci na těch dvou filmech velký rozdíl?

Lišil se hlavně celkový koncept. Zlaté oko byla tradiční bondovka: záporáci se snaží zničit svět, prostě obvyklá bondovská situace. Casino Royale je mnohem realističtější.

Před Zlatým okem se spekulovalo o tom, jestli už bondovky nejsou mrtvé, ale vám se tuhle sérii podařilo hodně oživit...

Zlatému oku předcházela osmiletá přestávka, která nastala po Povolení zabíjet s Timem Daltonem. Pierce Brosnan byl pro tu roli perfektní a veřejnost byla po dalším Bondovi hladová. Přestávka souvisela s nějakým právním problémem, kvůli kterému se nemohlo začít točit.

O volbě Daniela Craiga ale fanoušci nijak přesvědčeni nebyli. Byl jste na jeho výběru nějak zainteresován?

Na novém Bondovi jsme se museli shodnout všichni tři - producenti Barbara Broccoli a Michael Wilson a já. Rukama nám prošla spousta herců a kolem každého byla spousta spekulací. Nakonec jsme se vrátili k Danielovi. Byl pro tuhle roli ten pravý, nic víc v tom nehrálo roli.

Čím vás přesvědčil?

Především je to velmi, velmi dobrý herec. Osobně považuji za jeden z jeho nejlepších výkonů roli ve filmu Mnichov, přestože tam toho moc nenamluvil. V té roli z něj srší vitalita a člověk z něj nemůže spustit oči. Kromě toho skvěle zapadal do našeho konceptu, vyhovoval realističtějšímu přístupu i knižní předloze. Casino Royale je prvotina Iana Fleminga z roku 1953, odehrává se během studené války. Je to realistický příběh, žádné přemrštěné situace, žádné šílené akce a sám Bond je také velmi reálný a lidský. Není to ten svůdník a král všech špionů ve smokingu. Je to zelenáč, když musí někoho zabít, rozhodně to nedělá s pověstnou elegancí. Je tam také dost prostoru věnováno tomu, jak se zrodil jeho cynický vztah k ženám. Fleming si měl v té době brát ženu, kterou nechtěl, což se pak tímhle způsobem promítlo do knihy.

Příběh z roku 1953 jste museli aktualizovat, jak jste na to šli?

V knize je agitátor KGB, který se snaží ve Francii rozložit tamní ekonomiku a připravuje podvratnou akci. Pere špinavé peníze mimo jiné i pochybnými investicemi do nevěstinců, ale zákon o prostituci ho přivede na mizinu. Proto se rozhodne uspořádat hru v bakaratu a získat peníze zpět. Ve filmu se zápletka točí kolem organizovaného zločinu a peněz na teroristické akce, náš padouch je takový bankéř teroristů. A bakarat jsme vyměnili za poker. Je to variace na příběh, který je v knize.

Přispěly k tomu, že se nová bondovka posunula směrem k realitě, i současné špionské snímky, například Bourneův mýtus, který byl povedený a úspěšný?

Ano, i to jsme brali v úvahu, chtěli jsme natočit moderní film, který by mohl právě takovým titulům konkurovat. Bourneův mýtus se mi moc líbil, Paul Greengrass je velmi talentovaný režisér. Točí v takovém tom dokumentárním stylu, díky němuž to všechno působí hodně realisticky.

Sázka na Daniela Craiga byla velký risk, nikdy předtím nehrál v akčním filmu...

To je fakt, ale herci, u nichž byste vzhledem k jejich imagi očekávali, že budou velmi dobří, nejsou vůbec schopni akční scény zahrát. Jiní naopak instinktivně vědí, co je třeba, a jsou zcela přirození. Daniel patří k těm druhým. Dostal se do formy a vypadal skvěle. Ze začátku sice potřeboval menší průpravu, ale jakmile se dostal do rytmu, byl skvělý a odvedl ve všech akčních scénách prvotřídní práci.

Jak jste se vypořádali s tím, co se o Craigovi psalo v tisku? Že se pro roli nehodí, že na ni nestačí?

Při čtení novin vám často nezbývá, než jen nevěřícně kroutit hlavou. Pamatuju si, že při natáčení Zlatého oka v novinách vycházely články s palcovými titulky jako Bond je mrtev a podobně. Daniel není ten tradiční hezounek typu Pierce Brosnana. Vypadá dobře, je drsný, má v sobě něco temného a je blonďák. Není to elegán jako Roger Moore, ten navíc stavěl na tom, že byl zábavný. Ani Connery - to byl fešák, ale zároveň byl drsný. Oba spadali do kategorie hezounů jako Brosnan. Trochu se to pokusil změnit Timothy Dalton, hodně kouřil a snažil se přiblížit knižní podobě Bonda, ale z nějakého důvodu to nevyšlo.

Pro Bonda je v Casinu Royale důležitý vztah s Vesper Lyndovou, který odhalí hodně z jeho osobnosti.

Tenhle motiv jsme ve filmu věrně zachovali. Vztah s Vesper Bonda v mnohém změní a na konci se z něj stane ten Bond, jakého všichni známe. Ve filmu je několik momentů, které odkazují na pozdější bondovskou mytologii. Například si objedná martini, ale místo klasického „protřepat, nemíchat“ vyjmenuje jednotlivé ingredience: „tohle a tohle a kapku citronu...“ Je tam pár zárodků toho, co se pro Bonda později stalo charakteristické.

Jako v každé bondovce je i v téhle pár hodně hezkých hereček. Kromě Evy Greenové, která hraje femme fatale Vesper, i jedna klasická bondgirl.

Caterina Murinová hraje ve filmu Solange, který dokazuje, jaký dokáže být Bond šovinista - dostane ženu do postele, aby z ní vytáhnul informace, a pak ji nechá. Prostě ji cynicky využije. Setkání s Vesper je ale osudové a změní celý jeho život - dostane se mu pod kůži tak jako žádná jiná žena, protože se do ní zamiluje.

Dá se při natáčení zapomenout na to, že je to bondovka?

Ale ano. Aspoň tedy mně se to stává docela běžně. To, že je to Bond, na mě nemá žádný vliv, působí na mě spíše to samotné natáčení, to drama. Navíc tenhle film je napůl bondovka a napůl milostný příběh. Je to o vztahu, který musí na plátně fungovat - což se podle mého názoru podařilo.

Z materiálu MGM připravila Darina Křivánková

Autor: