Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Display of the Shame. Od Čapka a sexbotů k hrozbě digitální chudoby

Kultura

  16:00
BRNO - Brněnské divadlo Feste se inspirovalo hrou Karla Čapka R. U. R. – v autorské inscenaci Display of the Shame ovšem slavné roboty vystřídali komunikační asistenti, tedy chatboty, ale i sexboty a digitální služebníci. V režii Jiřího Honzírka jde onápadité komorní drama pro dvě herečky a tři figury, i když ke konci je vše už trochu překombinované.

Co na to Velký bratr? Manažerka a její společnice v inscenaci Display of the Shame. foto: DIVADLO FESTE

Prozaik, dramatik, básník a překladatel, novinář, literární, divadelní a výtvarný kritik, estetik a filozof, ale také světově známý spisovatel Karel Čapek byl už podroben mnoha ideovým revizím a osočen z ledačeho. Měšťák i socialista, vizionářský antikomunista i levicově smýšlející pisálek, salonní elitář či humanista i pravicový demokrat, hlásná trouba Hradu... Brněnské divadlo Feste se však ve své inscenaci v podobných kategoriích nepohybuje, přestože na závěr k současné politice i vývoji světa zamíří. Režisér Honzírek se dvěma protagonistkami vytáhli z Čapkova rozměrného díla jen první dějství R. U. R. a dvě jeho hrdinky: Helenu Gloryovou s robotkou Sullou. Výsledkem je inscenace, která přes téma soužití člověka se strojem (lépe řečeno s moderními technologiemi a umělou inteligencí) mluví o destruktivním vlivu techniky na mezilidskou komunikaci. Hraje se tady vlastně o hluboké druhové izolaci lidí, a to za promyšleného virtuálního šmírování jejich vlád.

Žádné školometské sci-fi

Honzírkova inscenace ovšem není tak prvoplánová, že by z Čapka, jehož hrou je tady ani ne z poloviny kontaminováno první ze tří dějství, jenom vytahovala jakési školometské sci-fi o naší riskantní koexistenci se stroji. Intelektuálka a tvrdá osamocená manažerka Helena Gloryová si v prvním jednání koupí v obchodě chatbot a posléze i Sullu. Následuje bezmála až holčičí romance dvou atraktivních žen. Jenomže Helena začíná fatálně přicházet o takzvaný rating důvěryhodnosti. Hraje online hry, což se nesmí a čímž se usvědčuje, píše si zakázaný deník, což Sulla ví.

RECENZE: Bratr spánku. Inscenace se nedočkala žádného slitování ani od režiséra

Deníkový motiv, který předznamenává hrdinčin hluboký sociální pád a vyloučení, si tvůrci vypůjčili z Orwellova slavného 1984. Jen vše sledující Velký bratr je anonymně schovaný právě za onen vládní rating a následné vyvěšení na obrazovce hanby – „display of the shame“. Rating podléhá přísné kontrole, a pokud příliš klesne, dostane se člověk do hledáčku a velkých osobních i existenčních problémů, posléze i do vazby. Pokud se nechce Helena zpovídat z překročení nařízených norem, je surově bita. Tato disidentka oproti vlastní vůli si tedy musí vymyslet novou práci. Začne dělat rozhovory a potkává se se současnou americkou politoložkou Virginií Eubanksovou. Tato profesorka z newyorské univerzity v Albany píše a rozumí vztahům mezi technologiemi a sociálními tématy, zabývá se digitální chudobou a napsala knihu Automatizace nerovnosti. Je jasné, že s Helenou najdou společné téma a zdá se, že i milenecký vztah. To aby v poměrně drsném příběhu Honzírek zřejmě zachoval onu čapkovskou jiskřičku víry v lidské dobro. Důležité bude dodat, že z Čapka tady chybí militaristický moment originálu R. U. R.

Možnosti příspěvkové organizace Feste, která hraje v industriálním prostoru brněnských mrazíren, jsou omezené prostorově i finančně. Divadelně Honzírek vše řeší pouhým systémem tří opon, které obě protagonistky střídavě odkrývají a zatahují. Příběh roubovaný na R. U. R. Honzírek hned od začátku prostříhává videosekvencemi bité Heleny. Tyto filmové dotáčky oddělují přestavby i mnoho výstupů, zpočátku působí tajemně a nelogicky. Postupem času vše od idyly spěje až k jakémusi sociálnímu thrilleru a ony videovstupy stupňují napětí, oživují stísněný komorní rozměr kusu.

Samozřejmě se pozornost upírá ponejvíce k oběma herečkám. Je zajímavé pozorovat jejich herecký projev prorůstající hi-tech slovníkem dneška. Veronika Soumarová věří v dramatický potenciál svojí Heleny a ukazuje samolibou ženu, kterou doslova utlučou požadavky digitální a virtuální společnosti. Nabízí srovnání svého zdařilého činoherního a filmového herectví v detailních sekvencích obličeje a mimiky ve vzpomínaných videozáznamech. Sulla Lucie Ingrové naopak velmi správně žádnou mimiku nemá, tento lehce stylizovaný robotický projev nepostrádá opravdovost a je promyšleně vystavěný. Ingrová si emotivnější výstupy samozřejmě užije jako jmenovaná politoložka v drsném odosobnělém závěru.

Honzírkova inscenace je nepochybně zajímavou prací s Čapkovou předlohou, je důvtipnou nejen dramaturgickou ukázkou, jak lze s naším velikánem nečítankově a smysluplně pracovat. Příběh natvrdo přimyká k dnešku, v němž třeba Čína už zavádí propojení státního dohledu s možnostmi komerčních datových databází či naoko nevinných aplikací v mobilu. Tato děsivá kontrola naoko funguje jako sociální portál, s jehož pomocí se ale hlídáme navzájem, naše virtuální stopy jsou dohledatelné a kontrolovatelné. Display of the Shame tak nápaditě i angažovaně predikuje tuto hrozbu, i když se v konečných sociofilozofických rozpravách obou žen přihlížející místy ztrácí.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Víme, co se děje: Novinky v asistované reprodukci od ledna 2022
Víme, co se děje: Novinky v asistované reprodukci od ledna 2022

Od letošního roku platí nová pravidla ohledně asistované reprodukce. Prodlužuje se doba, kdy žena může podstoupit umělé oplodnění hrazené...

Mohlo by vás zajímat