Čtvrtek 3. října 2024, svátek má Bohumil
130 let

Lidovky.cz

Na co do divadla

Může dítě pochopit hrůzné činy dospělých? Rauova inscenace Médeiny děti bude k vidění i v Praze


Z inscenace Médeiny děti | foto: Michiel Devijver

Premium Recenze
Milo Rau je jedním z mála evropských divadelních režisérů, který dovede i dnes, kdy je vyvést diváka z míry čím dál složitější, provokovat, překvapovat a rozbíjet stereotypy. A to nejen svými inscenacemi, letos prvním rokem i jako ředitel festivalu Wiener Festwochen. Jeho inscenaci Médeiny děti uvede v listopadu Národní divadlo v rámci festivalu Pražské křižovatky.

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Při zahájení festivalu Wiener Festwochen, který probíhá během května a června, byla ve Vídni vyhlášena „Svobodná republika Vídeň“. Měla svou ústavu, hymnu a radu, kterou tvořili vídeňští občané, místní umělci a čestní mezinárodní členové.

Během tří víkendů se při festivalu konaly tzv. Vídeňské procesy, představení, která byla uspořádána jako soudní jednání a stavěla na jeviště vždy dvě osobnosti veřejného života, které byly podrobeny pomyslnému detektoru lži v „krabici pravdy“, skleněné kostce, stojící před vídeňskou Muzejní čtvrtí.

„Musíme hacknout systém“

Během těchto veřejných slyšení se probíraly skandály a kontroverze vídeňského politického života a etická dilemata současného světa. Rada republiky vydala Vídeňskou deklaraci, desatero zásad, podle kterých by se měl festival v budoucích letech řídit.

Některé z nich obecně platné pro všechny festivalové aktivity, jako transparentnost, otevřenost, odpor proti diskriminaci a násilí, jiné konkrétně měnící provoz a podobu festivalu, přesně podle Rauova prohlášení „Musíme hacknout systém“.

Jak se mu to podaří, ukážou příští ročníky, nicméně se zřejmě nezmění to podstatné, co dělá z Wiener Festwochen přední evropský festival – program, který kromě produkcí experimentálních, žánrově hraničních, vyhledávajících aktuální témata, nové formy a tváře přiváží především proslulé evropské i světové divadelní tvůrce.

Letos byla ve Vídni k vidění mj. inscenace Christiane Jatahy, brazilské režisérky, jejíž Hamlet je ženou v současném světě, Barocco Kirilla Serebrennikova, které režisér začal koncipovat v domácím vězení v Rusku jako manifest za svobodu oslavující ty, kteří se vzepřeli útlaku, dále Brookova Bouře, Twarkowského velkolepý audiovizuální projekt Rothko nebo Liebestod Angéliky Lidell.

Médea v dnešním světě

Milo Rau se představil inscenací Mozartovy opery La Clemenza di Tito ze ženevského Grand Théâtre a Médeinými dětmi z divadla NT Gent, které po několik let před svým působením ve Vídni vedl.

Představení jako by spojovalo dvě hlavní tematické linie, jimž se Rau v poslední době ve své tvorbě věnoval – řadu inscenací antiky a linii zabývající se rodinnými vztahy.

Médeiny děti jsou po Orestovi z Mosulu a Antigoně v Amazonii dalším titulem, v němž Rau do antické tragédie vkládá paralelu osudu hlavní postavy, která se odehrává v současném světě a opírá se o skutečné události.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor: