Snímek z filmu Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství | foto: Falcon

Recenze

V jiném vesmíru to jistě vyšlo. Navzdory názvu od nové marvelovky s Dr. Strangem nečekejte nic šíleného

Filmy a seriály
  •   5:00aktualizováno  8:22
Superhrdinský film Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství sází na spolehlivé herecké schopnosti Benedicta Cumberbatche a na atraktivní koncept paralelních světů. Ve využití obojího má nicméně rezervy.

Pokračování samostatných filmových dobrodružství doktora Strange, někdejšího špičkového chirurga, z nějž se po autohavárii a následné transformaci stal mocný čaroděj, bylo na stole už po vstřícném přijetí prvního snímku Scotta Derricksona z roku 2016.

Derrickson měl v natáčení pokračovat, ale jak to u velkorozpočtových dobrodružství nezřídka bývá, „tvůrčí neshody“ rozhodly jinak. Vzešla z toho příležitost pro comeback režiséra Sama Raimiho, který pro změnu v roce 2010 přišel o možnost natočit pro Sony Pictures čtvrtého Spider-Mana s Tobeym Maguirem.

Výsledek Raimiho nového zapojení do komiksové velkovýroby (tentokrát pod všeobjímajícími křídly společnosti Disney) měl mít premiéru už před rokem, zdržela ji ovšem pandemie a posunutá premiéra filmu Spider-Man: Bez domova, jehož děj novému Dr. Strangeovi předchází a úspěšně se v něm rozvíjí koncept alternativních realit. (Díky tomu tam také dochází k zábavnému „smíření“ novějších Spider-Manů s tím od Raimiho).

Ničivá touha po dětech

Nejnovější výstup marvelovského univerza budí naděje mj. právě díky tomuto příbuzenství s posledním Spider-Manem a ještě je povzbuzuje slibným názvem Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství. Kdo se ale bude těšit na něco opravdu „šíleného“, může být trochu zklamán relativní usedlostí dobrodružství, jež čaroděj prožívá. Nehledě k tomu, že opravdu důležitými postavami snímku jsou spíš Strangeovy souputnice. Jednak jeho někdejší partnerka Christine, která se ovšem hned zkraje příběhu vdává za jiného, a především pak Wanda Maximoffová neboli Scarlet Witch známá z příběhů o Avengerech.

Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství

USA 2022

Režie: Sam Raimi

Hrají: Benedict Cumberbatch, Elizabeth Olsen ad.

Premiéra 4. 5.

Další hlavní postavou je hispánská dívka jménem America Chavezová, jež pochází z jiného vesmíru, kde ji vychovávaly dvě matky. Ta má (kromě pokrokového kádrového profilu, který způsobil zrušení distribuce filmu v Saúdské Arábii) schopnost cestovat mezi různými světy. Toho by ráda využila Scarlet Witch, jež sní o tom, že vychovává dva roztomilé chlapečky, ale pravda je to pouze v jiných vesmírech. Proto se touží zmocnit cestovatelky Ameriky, přesunout se díky ní do nějakého jiného vesmíru a zaujmout roli tamní Wandy. Té by to ovšem nic dobrého nepřineslo.

Vykolejená touha po mateřství přivede Scarlet Witch k temné magii a cestě přes mrtvoly (která byla v představách tvůrců možná strašidelnější než ve výsledku), Doctor Strange a jeho spojenci se jí snaží ve zkáze zabránit. Sám Strange se ale ocitne na hraně temnoty a zkázy, vyskytuje se v různých alternativních podobách, přičemž (jak je vidno i v traileru) jednu chvíli vypadá jako zombie, což je nakonec vůbec nejzdařilejší a nejvtipnější pasáž filmu.

Samotné přesuny mezi jednotlivými světy ovšem nenaplňují očekávání vyvolané jedinou opravdu „šílenou“ sekvencí různých bizarních možností. Snímek sice využívá některých žertovných příležitostí, které koncept nekonečných variací poskytuje, ale opravdu se odvázat nedokáže a z nekonečna si vybírá dost úzký a nepříliš osobitý výsek. Prolínající se dobrodružství v různých vesmírech mají ve výsledku co dělat, aby utvořila jeden obstojný příběh.

Možnosti i limity

Příslušnost k marvelovskému univerzu dodává novému Dr. Strangeovi možnosti odkazů, vnitřních vtipů či zapojení postav, které mohou pro někoho představovat senzaci. Na druhé straně jsou některé povinné úlitby svazující a příliš vnucují divákům firemní dějepis.

Benedict Cumberbatch tentokrát už nemá příležitost rozehrát rozpor mezi skeptickým lékařem a okouzleným kandidátem tajemných nauk, musí si vystačit jen s rozdílnými variantami čaroděje. Některé z nich jsou o něco citlivější a skromnější či naopak pragmatičtější a sebevědomější než jiné, ale bez zmiňované zombie podoby by byl jeho rejstřík trochu fádní. Plasticitu titulní postavy rozhodně nezachraňuje romantická rovina snímku, kde dva lidé ve středním věku stále nevědí, zda jsou do sebe zamilovaní, či co vlastně.

Poselství, jež nový Dr. Strange přináší, nicméně praví, že co není dokonalé v jednom vesmíru, může být vydařenější v jiném. A určitě existuje i takový vesmír, kde je nový film Sama Raimiho perfektní.

Autor: Marcel Kabát
  • Vybrali jsme pro Vás