Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Dvořák se šesti kvartety. Tříletý projekt letos odstartoval na festivalu Dvořákova Praha

Výtečné finále. Jerusalem Quartet (uprostřed violista Ori Kam) okouzloval publikum Mozartem a Korngoldem a po přestávce ho nadchl svým provedením Dvořákova Smyčcového kvartetu č. 12. foto: Dvořákova Praha

Letošní komorní řada Dvořák Collection měla kolektivního dramaturga – Pavel Haas Quartet. S úkolem provedení všech Dvořákových smyčcových kvartetů se jeho členové vypořádali po svém. Oslovili spřátelené soubory a nechali na nich, jaká díla si vyberou k danému „povinnému“ Dvořákovu kvartetu.
  11:31

Zní to dost chaoticky a pro experty na dějiny hudby jistě i kacířsky, protože tak nelze zajistit nějakou jasnou jednotící linii v tříleté prezentaci skladatelova díla. Nicméně z posluchačského hlediska je to jen dobře. Každý soubor si totiž vybrané dílo kontextualizoval po svém. A především posluchač se mohl radovat z pestré nabídky skladeb, a jen málokoho mrzelo, že se ke Dvořákovi nepřipojoval téměř povinný Brahms.

Nachytaný posluchač

A tak se v úvodním koncertu Pavel Haas Quartetu (12. 9.) vedle Dvořákova 13. kvartetu (nahrávka souboru z roku 2010 získala několik cen) objevil též poslední kvartet Franze Schuberta. Soubor se ujal úlohy dvojnásob nevděčné, za prvé cyklus zahajoval a jako „pořádající“ se musel utkat s obrovským očekáváním „svého“ publika. Hráči podali nadšený výkon a rozhodně to byl skvělý a ve světle následujících koncertů dost konzervativní začátek.

Hned druhý koncert amerického Juilliard String Quartetu (15. 9.) přinesl hudbu soudobou v podobě kvartetu britské skladatelky jamajského původu Eleanor Albergové z roku 1994, následovaným málo hraným posledním třetím kvartetem Benjamina Brittena. V první půli koncertu se Juilliard předvedl jako špičkový interpret novější a nové hudby, po přestávce pak neslýchaným, výjimečným a nádherným provedením Dvořákova 14. kvartetu nechal vyniknout strukturu díla a potvrdil, že představa, že tuzemské skladatele nejlépe hrají Češi, je lichá.

DVOŘÁK COLLECTION

Dvořákova Praha, 8. až 25. září

Noční koncert Bennewitzova kvarteta (16. 9.) se nesl ve veselém duchu, hned na začátku se totiž souboru povedlo nachytat posluchače Haydnovým kvartetem s přízviskem „Žert“, někteří začali tleskat již při „falešném“ konci skladby. Následující Dvořákův čtvrtý kvartet pocházející z konce 60. let byl pro skladatele netypický, protože vznikl pod vlivem Richarda Wagnera. Závěr věnovalo suverénně hrající Bennewitzovo kvarteto druhému kvartetu Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

Zemlinského kvarteto (17. 9.) se uvedlo třetím kvartetem Alexandera Zemlinského z roku 1923, který je obrazem skladatelského i osobního rozchodu skladatele s Arnoldem Schönbergem, a tedy hudba není nijak radostná. Naopak první Dvořákův kvartet je optimistický, skladatel jej sice zkomponoval jako dvacetiletý, avšak o jeho kvalitách mluví to, že jej nechal provést po dlouhých pětadvaceti letech. Na závěr koncertu zazněl Beethovenův kvartet č. 9 C dur, op. 59, č. 3 „Razumovský“.

Sedláčkovo kvarteto (18. 9.) před „povinného“ Dvořáka předsadilo dvě novější díla. Nejprve šestý smyčcový kvartet Rafaela Kubelíka a pak světovou premiéru čtvrtého kvartetu Martina Wiesnera. Jejich nasazení, i v šestém Dvořákově kvartetu, připomínalo americké soubory (Kronos, Ethel).

Závěr kvartetní řady patřil Jerusalem Quartetu (20. 9.), který nejprve okouzloval Mozartem a Korngoldem, aby po přestávce ve 12. Americkém Dvořákově kvartetu publikum zcela nadchlo. Letošní ročník se vyvedl a tuzemské soubory v konkurenci těch nejlepších rozhodně nezaostávaly, těšme se na příští.

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...