Lidovky.cz: Vy jste majitelem nahrávek, jak vznikly?
Já jsem byl v té době členem orlovského hifi klubu. Chodil jsem na folkové koncerty a na to konto pod hlavičkou klubu začaly fungovat koncerty interpretů, které jsem slyšel ve vysokoškolském klubu na Vysoké škole báňské nebo na Folkovém kolotoči. A právě při těchto vystoupeních nahrávky vznikaly.
ČTĚTE TAKÉ: |
Lidovky.cz: Jaký byl jejich další osud?
S přáteli jsme si je pořizovali pro svoji potřebu, nahrávali jsme si je mezi sebou navzájem, nikde jsme je dále nedistribuovali. A už vůbec nevznikaly pro potřebu StB, jak je teď interpretováno. V životě jsme s ní neměli nic společného. Já, ani nikdo z klubu.
Lidovky.cz: Proč jste nahrávky nabídl EMI až nyní?
Já jsem je nekontaktoval. V roce 1984 jsme pořádali koncert kapely Nerez a já ho nahrával. Pásek stejně jako ostatní skončil ve skříni a v roce 2010 ho objevil můj syn, který ho zdigitalizoval. Protože se mu strašně líbil, napsal nadšený dopis panu Vřeštálovi (Zdeněk Vřešťál, producent vydané kolekce, pozn. red.), jestli je nechce. Pan Vřešťál se zná s panem Kočandrelem (šéf EMI Vladimír Kočandrle, pozn. red.) a ten zrovna potřeboval něco k 30. výročí Nerezu, tak se toho chytil. Pásek jsem jim zdarma poskytl a v roce 2011 vyšla deska. Panu Vřešťálovi jsem pak řekl, že mám nahrávek víc, jestli by pro ně neměl nějaké využití. On se po čase ozval s tím, že by EMI mělo zájem.
Lidovky.cz: Dostal jste za tyto pásky odměnu?
Peníze mi nabídli. I když výdělek nebyl mým prvotním cílem, uvítal jsem to.
Protestuje i Nohavica"V těchto dnech se na pultech obchodů objevilo 2CD s názvem Jaromír Nohavica: Koncerty 1982 a 1984 zařazené do kompletu Archivy se otevírají. Nahrávky byly pořízeny v 80. letech bez mého vědomí a souhlasu. Dnes po 30 letech vycházejí také bez mého vědomí a souhlasu," napsal na svém webu a zároveň umožnil stažení písní. |
Lidovky.cz: Prezentace řady EMI celkem jasně evokuje, že pochází z archívu StB. Jinými slovy: dá se to interpretovat tak, že jste nahrávky pořizoval pro tajnou službu...
Když jsme se domlouvali na smlouvě, Kočandrle s Vřešťálem přišli s tím, že by bylo zajímavé prezentovat řadu jako nahrávky z archivu StB. Já jsem to velmi důrazně odmítl. Oni se tvářili, že dobře a dál jsme o tom nemluvili. Slyšeli to i další účastníci schůzky.
Lidovky.cz: Proti nahrávkam s albem se ohradil i Jaromír Nohavica, prý se vše dělo bez jeho vědomí. Informoval jste ho o nahrávkách i albu?
Zřejmě si to už nepamatuje, ale bez jeho vědomí jsem nenahrával, věděl o tom. Napsal jsem mu e-mail, v němž jsem ho poprosil, zda by to neuvedl na pravou míru. Co se týče desky, její vydání jsem podmiňoval tím, že vše bude legální a EMI získá souhlas všech interpretů. Bylo mi řečeno, že to není problém. Nedokážu posoudit, zda nahrávka vyšla bez jeho vědomí. Pan Kočandrle nicméně v jednom e-mailu psal, že ho kontaktoval, ale nedostal odpověď a vše tedy řešil přes Intergram (organizace zastupující umělce, pozn. red.).
Lidovky.cz: Co bude dál? Hodláte se bránit?
Já jsem chtěl věc vyřešit domluvou s panem Kočandrlem, aby návodné texty odstranil. Pokud jsou i v bookletech, chtěl jsem, aby desky stáhl z prodeje.
Lidovky.cz: To zřejmě není reálné...
Pokud to vyšlo i s obaly, chtěl bych alespoň nějakou tiskovou opravu v médiích, která by to uvedla na pravou míru, že to nejsou nahrávky StB, jak evokují obaly s anotacemi.
Lidovky.cz: Vyhoví vám EMI?
Pan Kočandrle zpočátku dělal, že nechápe, o co mi jde. Teprve po mých důrazných e-mailech uznal, že minimálně některé anotace mohou být zavádějící a slíbil domluvu o nápravě koncem týdne, až se vrátí ze zahraničí. Mezitím už ovšem došlo ke zveřejnění celé kauzy v médiích.
Lidovky.cz: Z vašeho vyprávění vyplývá, že vás vydavatelství podvedlo, chápu to správně?
Já to beru jako podvod, nevím, kdo je jeho autorem, protože pan Vřešťál se od něho distancoval s tím, že je to odpovědnost EMI. Celá kampaň v médiích je nepříjemná nejen mně, ale jistě i dotčeným interpretům a vlastně i EMI.