Pátek 22. října 2021, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Kultura

Fascinovaný i fascinující. Výstava vypráví romantický i tragický příběh bohéma Modiglianiho

Amedeo Modigliani: Ležící akt, olej na plátně, 1917 foto: THE METROPOLITAN MUSEUM OF ART, NEW YORK

Dlouho očekávaná velká výstava jednoho z nejvýznamnějších umělců 20. století Amedea Modiglianiho byla otevřena v polovině září v Albertině. Je to jedna z těch expozic, kvůli nimž se vyplatí do Vídně vyrazit každému Evropanovi. Potrvá až do 9. ledna.
  5:00

Výstava, jejímž kurátorem je pařížský kunsthistorik a vydavatel katalogu Modiglianiho díla Marc Restellini, nese název Revoluce primitivismu, čímž nastoluje jedno z hlavních témat, v nichž by měl mít návštěvník po odchodu z Albertiny jasno. Nikoli však jediným. Ve skutečnosti se vlastně jedná o širší pohled na Modiglianiho dílo i život a výstavu tak lze považovat za profilovou. Už pro velké množství děl, včetně některých skutečně nejznámějších, která se podařilo pro výstavu shromáždit.

Amedeo Modigliani: Rusovláska, olej na plátně, 1918
Amedeo Modigliani:Hlava, vápenec, 1911-12

Pocházejí z renomovaných muzeí a soukromých sbírek od USA po Singapur, od Velké Británie po Rusko. Najdeme na ní i významné výpůjčky z Musée Picasso v Paříži a ze sbírky Jonase Nettera, který byl za svého života Modiglianiho mecenášem. Celkem výstava představuje kolem sto třiceti exponátů, z toho je autorem minimálně tří čtvrtin sám Modigliani.

Okouzlení primitivismem

Bůh ví, zda je v dnešní době termín primitivismus vůbec „politicky korektní“, tím se ale naštěstí autor výstavy nenechal zviklat a se zavedeným označením pracuje. Jeho obsahem je vliv mimoevropských a posléze starověkých výtvarných výrazů na moderní tvorbu. Tímto obdobím si prošel nejen Modigliani, ale také jeho souputníci Pablo Picasso, Constantin Brâncuşi a André Derain - jak je vidět v prvních sálech expozice.

Protagonista výstavy je zde převážně prezentován jako sochař a jeho hlavy s typickými ostře řezanými rysy a „prázdnýma“ očima (jež patří i Modiglianiho „copyrightu“ i v pozdější době) jsou srovnávány s originálními africkými plastikami.

Mezi zcela specifické Modiglianiho zájmy v raném tvůrčím období, ovšem po opětovném příklonu ke kresbě a malbě, patří okouzlení karyatidami. Antické, zejména řecké sloupy v podobě žen, jsou tématem řady vystavených skic i kreseb, a některé jejich podoby jasně ukazují směr, kterým se později už jako zkušený malíř vydával. V podobě karyatidy ostatně malíř zpodobnil i svoji tehdejší lásku, ruskou básnířku Annu Achmatovovou, s níž se sblížil za jejího krátkého pobytu v Paříži.

Všudypřítomná erotika

Další sály výstavy už můžeme, byť při vědomí odrazů primitivismu, které v konkrétních detailech provázejí Modiglianiho rukopis po celý zbytek života (kromě zmíněných „prázdných očí“ také dlouhé krky zejména u ženských, ale i některých mužských postav nebo stylizace poloh těl), považovat za umělcovu retrospektivu.

Modiglianiho zásadní doménou byly lidské postavy a portréty. V Albertině najdeme jak podoby významných současníků, jako byli Pablo Picasso, mexický malíř Diego Rivera nebo spisovatel a výtvarník Max Jacob, tak osob „bezejmenných“ - služtiček, dětí, profesionálních modelek.

Z Modiglianiho tvorby ale zcela jedinečně i po zhlédnutí této výstavy utkví především ženské akty. Malíř byl známý bohém, příroda (a jistě také geny italského Žida) jej obdařila nebývalým sexappealem a podle pramenů rozhodně nepatřil k těm, kteří by svého daru neuměli využít. Zároveň je evidentní, že ženám a ženským tělům rozuměl, miloval je a obdivoval. Jeho akty se vyznačují prazvláštní kombinací cudnosti, tolik vzdálené třeba mnohým aktům dalšího vrstevníka (byť ze zcela odlišného stylového okruhu) Egona Schieleho, a přitom otevřené erotiky. Vzrušují i přes stoletou časovou propast od namalování.

K řadě portrétů i aktů Modiglianimu stála modelem jeho poslední partnerka Jeanne Hébuterne. Dva dny po malířově předčasné smrti, na níž se podepsala dlouhodobě neléčená tuberkulóza společně s alkoholem a drogami, spáchala těhotná sebevraždu. Jedním z nejromantičtějších i nejtragičtějších příběhů v dějinách umění také fascinující výstava končí.

Autor:

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat