Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

V Německu kritizují Renčův film o Baarové: Pomíjí nacistické hrůzy, vyznívá jako parodie

Kultura

  10:47
BERLÍN - Jako snímek, který si všímá jen života meziválečných hvězd a pomíjí hrůzy nacistické vlády, hodnotí německé recenze nový film českého režiséra Filipa Renče Lída Baarová, věnovaný české filmové hvězdě a její milostné pletce s nacistickým ministrem propagandy Josephem Goebbelsem. Některé scény podle nich vyznívají spíš jako parodie než jako součást životopisného filmu.

Táňa Pauhofová jako Lída Baarová ve filmu Filipa Renče foto: ČTK

Deník Sächsische Zeitung cituje Renče, že chtěl natočit milostný film. Podle listu přitom režisér zanedbává historické okolnosti. „Nadcházející hrůzy nacistického teroru se dotýkají blyštivého světa hvězd a mocných jen okrajově. Baarová tak nerozumí, proč její kolegyni zakázali hrát a Goebbels se jen zmíní o tom, že to byla Židovka,“ uvedl list.

Jako absurdní moment na hranici parodie působí podle listu filmová scéna, kdy ministra propagandy dožene k pláči nacistický vůdce Adolf Hitler, který mu zakáže pokračovat ve vztahu s Baarovou. Deník podotýká, že na středeční premiéře filmu v Praze se při této scéně ozýval z publika smích.

Hitler (Pavel Kříž) a Goebbels (Karl Markovics).
Simona Stašová v roli Lídiny matky.

Deník Trierischer Volksfreund vyjadřuje i pochyby o historické hodnověrnosti toho, že se Baarová do Goebbelse skutečně zamilovala. „Joseph Goebbels rozhodně nebyl Georgem Clooneym své generace. Byl malý, hubený a tělesně postižený. Jeho pravá noha byla deformovaná, takže kulhal. To mu později vyneslo přezdívku Kozel z Babelsbergu,“ píše list a vyjadřuje přesvědčení, že Baarová u ministra propagandy spíš hledala způsob, jak dále posunout svou kariéru.

Německé deníky také citují z českých recenzí, které film označují za romanci určenou pro export. „Jestli film přijde i do Německa, ale zatím není jasné. Kdo si tu ještě pamatuje na Lídu Baarovou?“ ptá se Trierischer Volksfreund.

Autor: