Na úterním slavnostním zahájení Anifilmu budou rovnou uděleny některé z cen – tu za celoživotní přínos animovanému filmu převezme Edgar Dutka. Letošní osmdesátník se především jako scenárista podílel na řadě animovaných filmů a seriálů a výběr z nich je součástí programu Anifilmu: zájemci mohou vidět film Jiřího Barty Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny? z roku 2009 nebo dvě pásma krátkých snímků pro děti v režii Zdeňka Smetany, Vlasty Pospíšilové, Dagmar Doubkové a dalších.
Již první večer budou známi také vítězové národní soutěže Český obzor. Ta je rozdělena do čtyř sekcí: Láska / Nenávist, Balady a romance, Dětem vstup povolen a Videoklipy + Zakázková tvorba. V sekci Balady a romance soutěží i čtrnáctiminutový „erbenovský“ snímek studentky FAMU Anny Podskalské Rudé boty, který bude také reprezentovat Českou republiku v soutěži Cinéfondation na nadcházejícím festivalu v Cannes.
Na Anifilmu mu konkurenci tvoří třeba krátký film Marka Náprstka Mraveniště, jenž líčí konec lidstva z pohledu mravenců. V sekci Láska / Nenávist lze být zvědavý například na to, jak se režisérovi Pavlu Alexašinovi původem z ruského Magnitogorsku povedlo ve tříminutovém snímku Havel. O svobodě oživit myšlenky českého disidenta a prezidenta.
Dětství Calamity Jane
V mezinárodní soutěži celovečerních filmů patří k favoritům snímek Calamity – dětství Marthy Jane Cannary, za nějž jeho tvůrce Rémi Chayé získal hlavní cenu na festivalu v Annecy. Vytvořil obraz dětství slavné postavě dějin Spojených států Marthy Jane Cannaryové, známé jako Calamity Jane. Inspirací mu prý bylo zhlédnutí dokumentu o oné nevšední ženě, po němž si prý kladl dnes často přítomnou otázku: „Co to znamená být kluk? A co to znamená být holka?“
Pozoruhodný portrét jiné dívky soutěží mezi krátkými filmy: indonéský snímek Javánka Anna, jejž natočila Fatimah Tobing Rony, rekonstruuje osudy Annah, která byla ve třinácti letech prodána z Jávy do Francie a následně bez odměny sloužila slavnému malíři Paulu Gauguinovi nejen jako uklízečka, kuchařka a předloha slavného obrazu.
Z velkého množství krátkých filmů s náměty od narození dítěte až po vraždu lze namátkou zmínit třeba dalšího držitele ocenění z Annecy, odvážný čínský nezávislý film Město (režie Yifan Bao) – napínavé drama o pohlcení systémem, revoltě a rodinném stigmatu. Odehrává se ve městě, kde mají šanci jen ti obyvatelé, kteří podstoupí přetvoření obličeje pomocí masky.
K českým zástupcům v mezinárodní soutěži celovečerních snímků patří zkušený tvůrce Jan Balej. Ve filmu Barevný sen předkládá dobrodružný příběh o tom, jak je lehké ztratit svobodu a obtížné ji získat zpět. Snímek s neobvyklou stylizací i hlasovým obsazením vznikal s omezeným rozpočtem, v nezávislé produkci a skromném týmu, přesto rozhodně není bez šance na úspěch.
Výsledkem mezinárodní koprodukce Česka, Slovenska, Francie a Polska je další snímek českých tvůrců v mezinárodní soutěži, film Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka Myši patří do nebe. Jde o loutkovou adaptaci úspěšné knihy Ivy Procházkové, jež s lehkostí a hravostí předkládá dětskému publiku nesnadné téma smrti.
VÝSTAVY, DÍLNY A ŽIVÍ HOSTÉ■ Vedle soutěží animovaných filmů, virtuální reality a počítačových her se návštěvníci Anifilmu mohou těšit i na nesoutěžní filmový program a další doprovodné akce, jako jsou výstavy, koncerty, prezentace, přednášky či dílny. ■ Anifilm přivítá řadu osobností ze světa animované tvorby. K soutěžním snímkům dorazí ze zahraničí okolo dvou desítek hostů a premiéru svých snímků na velkém plátně si nenechá ujít ani množství českých autorů. ■ Řada renomovaných tvůrců a odborníků zasedne i ve festivalových porotách: v porotě celovečerních filmů se například setkají producent a režisér Petr Oukropec, slovenská režisérka Ivana Laučíková a polská filmová historička Olga Bobrowska. |