Nebýt Marianne Faithfull v hlavní roli snímku německého rodáka, toho času občana Belgie, Sama Gerbarského, prošuměl by zřejmě snímek Irina Palm jako jeden z mnoha produktů evropského koprodukčního počínání. Byla to právě bývalá múza Micka Jaggera, která coby britská padesátnice Maggie ocitající se ve světě sexuálního byznysu londýnské Soho rozjařila novináře i publikum na letošním filmovém festivalu v Berlíně.
Hodnocení LN: * * * |
Irina Palm |
Irina Palm je titul, pro nějž jsou divácké tamtamy základem úspěchu. Přestože snímek nepatří mezi filmová zjevení a občas je utahanější než Maggie po šichtě, divácky funguje díky mixu pohádky a sociální kritiky. Emocionálně srozumitelný příběh kombinuje obávaný vlídný humor s lehkou pikanterií a odosobněnost a upocenost sexuálního průmyslu s „pohádkou“ o nepravděpodobné lásce.
Na škodu určitě nebyl ani fakt, že vizuálně i stylově film působí jako další z úspěšných britských komedií ve stylu Do naha!. Film nicméně není britský, přestože se v Británii odehrává. Gerbarski původně zamýšlel zasadit film do Bruselu, ale vyměnil ho za kosmopolitnější Londýn.
Chutný europuding
Film vznikal za „evropské“ peníze a s evropským obsazením. Roli Maggiina syna Toma, který má potíže vyrovnat se s novou maminčinou profesí, dostal Brit Kevin Bishop. Maggiinu učitelku techniky a spřízněnou duši v klubu našel Gerbarski v maďarské herečce Dorce Gryllus. Svérázného majitele podniku a hlavní herecký protipól Faithfull si zahrál oblíbený herec Emira Kusturici Miki Manojlović.
Ze sestavy ale hlavní zůstává Mariannne Faithfull, která se z rockové divy proměnila v lehce ušlápnutou matronu z maloměsta, kde je největším vzrušením, když si někdo koupí místo nízkotučného mléka plnotučné. Pro jednu z hlavních figur swingujícího Londýna 60. let bylo natáčení v Soho zvláštním návratem. Kdysi na ulicích vyhlášené čtvrti všech neřestí strávila jako drogově závislá anorektička dva roky. Kolem ní se děly věci, se kterými se setkala při natáčení filmu, ale které tenkrát ani nevnímala.
Jako Maggie je Marianne Faithfull roztomilá ve svých malých vzdorech vůči majiteli klubu i svým přístupem k práci ve stylu starostlivé hospodyně. Její trpělivý, vlídný, téměř neměnný výraz drží emocionálně celý film pohromadě. Hlavní role tohoto typu byla pro zpěvačku další zkouškou hereckých schopností. Přestože je její jméno spojováno hlavně s hudbou, její herecká dráha je téměř stejně pozoruhodná jako ta pěvecká. Objevila se například v Godardově Made in USA, v divadelní inscenaci (později i v její filmové verzi) Hamleta Tonyho Richardsona si zahrála Ofélii. Sofia Coppolová si ji vybrala jako další osobité napojení na hudební scénu 80. let do role Marie Terezie v labužnickém snímku Marie Antoinetta. Film Irina Palm je možné vidět třeba jako herecký ekvivalent jejího hitu As Tears Go By. Pro někoho je nedotknutelný, pro někoho je to prostě standardní střední proud.