Jedna z hlavních hvězd letošní karlovarské přehlídky, filmová a divadelní herečka Isabelle Huppertová, v neděli obdržela Křišťálový glóbus. Ocenění za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii převzala z rukou umělecké ředitelky festivalu Evy Zaoralové a prezidenta festivalu Jiřího Bartošky.
Ceremonie proběhla ve Velkém sále Thermalu před projekcí francouzského snímku režiséra Benoita Jacquota Villa Amalia. Film se na přehlídce účastní hlavní soutěže. Huppertová je ve Varech k vidění ještě v titulu Gabrielle, jenž běží v pásmu věnovaném režiséru Patrici Chéreauovi. Právě jménem režisérů, s nimiž během své kariéry spolupracovala, herečka očividně ohromená přijetím v plně obsazeném sále za poctu poděkovala. Na projekci byl přítomen i francouzský velvyslanec v České republice Charles Fries.
Líbat jinou ženu
Villa Amalia vypráví příběh ženy, která zahlédne partnera, s nímž žila patnáct let, líbat jinou ženu, a rozhodne se kompletně změnit svůj život. Vzdá se úspěšné kariéry skladatelky a pianistky, prodá nástroje i byt, zruší účty, zahodí mobil a s malým zavazadlem vyrazí do neznáma. Jako zdánlivě jediné pouto k minulosti jí zbývá přítel z dětství Charles, kterého po letech zase potkala.
Film má nápadně mnoho styčných bodů se snímkem Pianistka, za výkon v němž Huppertová získala v roce 2001 cenu pro nejlepší herečku na festivalu v Cannes. „Nevím, to je asi náhoda, mohl to být jakýkoliv nástroj,“ řekla na tiskové konferenci po narážce právě na roli piana v obou filmech. „Myslím ale, že hudbou lze ve filmu vyjádřit celou škálu emocí.“
Mdle a vyhýbavě
Herečka na tiskové konferenci působila poněkud mdle a vyhýbavě. Nepříliš konkrétně zrekapitulovala například letošní udílení cen v Cannes, kde byla předsedkyní hlavní poroty. „Nejlepším komentářem k festivalu jsou zkrátka udělené ceny,“ řekla. „Nemám k tomu osobní komentář, ale to, že Bílá stuha a Antikrist ceny získaly, znamená, že se ty filmy líbily všem členům poroty,“ zmínila se o dvou kontroverznějších titulech v soutěži.
„V současnosti nepracuju na ničem konkrétním,“ shrnula poněkud vágně Huppertová své plány do budoucna. „Dokončila jsem dva filmy, White Material a snímek mladého režiséra Marka Fitoussiho Copacabana. Budu hrát divadlo v New Yorku a v Paříži. Produkci Král Roger uvedeme na Bastille a pak v Papežském paláci v Avignonu.“