MEN UK, USA 2022 Režie: Alex Garland Hrají: Jessie Buckleyová, Rory Kinnear a další Premiéra 28. 7. |
Čerstvá vdova Harper (Jessie Buckleyová) si jede léčit nervy do pronajatého domu na anglickém venkově. Zrekonstruované starobylé sídlo je pro ni snad až moc velké, jak jí ale potvrzuje i kamarádka na telefonu, Harper má nárok vynahradit si prožité trauma. Podrobnosti se dozvídáme postupně: její manželství skončilo tragicky a drastickému konci předcházela agonie rozchodu, který manžel odmítal přijmout a vyhrožoval sebevraždou.
Tajemný naháč
Majitel pronajímané nemovitosti jménem Geoffrey je svérázný typ, hodně upovídaný a zvláštně vtipkující, snad ale neškodný. Koneckonců jej Harper nemusí vůbec potkávat, může se sama procházet jarní přírodou, objevovat různá magická zákoutí a hrát si s ozvěnou. Právě při takové kouzelné aktivitě se jí však přihodí nepříjemnost: zjistí, že zpovzdálí ji pozoruje jakýsi docela nahý, divně zanedbaný muž. Události dospějí až k povolání policie, která incident jaksi vyřeší. Ani tehdy ale nemá Harper klid: v malebném kostelíku s jedním poněkud podivným artefaktem se potká se zvláštním mladíkem a také s pastorem, který vypadá, že by jí mohl poskytnout duchovní útěchu. Jenomže je z toho jen další šok. A jelikož se Harper vzepře nutkání sednout do auta a odjet, vše se jen zhoršuje. Na scénu se vrátí i tajemný naháč, který se pomocí jakéhosi rituálního sebepoškozování čím dál víc proměňuje do podoby pohanského reliéfu v kostelíku. Spolu s dalšími muži, které tu Harper potkala, připravuje rekreantce čím dál děsivější zážitky, ústící až v divokou surreálnou vizi a samozřejmě i boj o život.
„Švejka zná na Islandu každý, Haškův humor je nám velmi blízký,“ míní islandský spisovatel Bragi Ólafsson |
Všichni jsou stejní
Horor Men je dílem Alexe Garlanda, který v roce 2014 zaujal svým režijním debutem Ex Machina, už předtím byl však scenáristickým spolupracovníkem Dannyho Boylea. V novém filmu si dává záležet na vytvoření atmosféry a audiovizuálních nápadech, které ze snímku Men dělají bohatý zážitek: od působivého zpřítomnění ducha anglické krajiny na počátku až po přízračnou fantazii ve finále hororu. Ne všechny tyto postupy ovšem vedou ke kumulaci děsu. Principem snímku Men je spíš hra, byť s morbidními a traumatickými elementy. Dost důležitý je fakt, že většinu mužských rolí ztvárnil jediný herec, zábavně flexibilní Rory Kinnear, jehož kreace je radost sledovat. Ovšem s výhradou, že diváky těžko vystraší úchylný pastor, který působí, jako by do filmu dorazil z komediální série Little Britain.
Nora Brownová dosáhla autenticity díky talentu a učitelům ve věku svých pradědečků |
Garlandův snímek má ale přece jen i trochu hlubší poselství a vypráví o tom, co všechno dneska může ženu na mužích štvát a případně i děsit: ukazuje se, že to nemusí být jen prvoplánové násilí nebo agresivita. Strašidelnější je v tomto příběhu mužská závislost, slabošství a svalování viny na ženský protějšek. Nebo to, že takoví muži neustále generují další sobě podobné. Díky svému nadhledu a výrazným hereckým výkonům již zmíněného Roryho Kinneara, ale také věrohodné Jessie Buckleyové v hlavní roli, vytvářejí Men chytrou alternativu k standardní hororové produkci. A jsou i docela relevantním příspěvkem do aktuální společenské debaty.