Neděle 8. prosince 2024, svátek má Květoslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Kultura

Co je na mužích nejděsnější? Principem snímku Men je hra s morbidními a traumatickými elementy

Slibná dovolená na venkově. Rory Kinnear a Jessie Buckleyová foto: AEROFILMS

Hrdinka surrealistického hororu Men se snaží vzpamatovat z velkoměstského toxického vztahu, podcení však temnou záludnost anglického venkova.
  15:00

MEN

UK, USA 2022

Režie: Alex Garland

Hrají: Jessie Buckleyová, Rory Kinnear a další

Premiéra 28. 7.

Čerstvá vdova Harper (Jessie Buckleyová) si jede léčit nervy do pronajatého domu na anglickém venkově. Zrekonstruované starobylé sídlo je pro ni snad až moc velké, jak jí ale potvrzuje i kamarádka na telefonu, Harper má nárok vynahradit si prožité trauma. Podrobnosti se dozvídáme postupně: její manželství skončilo tragicky a drastickému konci předcházela agonie rozchodu, který manžel odmítal přijmout a vyhrožoval sebevraždou.

Tajemný naháč

Majitel pronajímané nemovitosti jménem Geoffrey je svérázný typ, hodně upovídaný a zvláštně vtipkující, snad ale neškodný. Koneckonců jej Harper nemusí vůbec potkávat, může se sama procházet jarní přírodou, objevovat různá magická zákoutí a hrát si s ozvěnou. Právě při takové kouzelné aktivitě se jí však přihodí nepříjemnost: zjistí, že zpovzdálí ji pozoruje jakýsi docela nahý, divně zanedbaný muž. Události dospějí až k povolání policie, která incident jaksi vyřeší. Ani tehdy ale nemá Harper klid: v malebném kostelíku s jedním poněkud podivným artefaktem se potká se zvláštním mladíkem a také s pastorem, který vypadá, že by jí mohl poskytnout duchovní útěchu. Jenomže je z toho jen další šok. A jelikož se Harper vzepře nutkání sednout do auta a odjet, vše se jen zhoršuje. Na scénu se vrátí i tajemný naháč, který se pomocí jakéhosi rituálního sebepoškozování čím dál víc proměňuje do podoby pohanského reliéfu v kostelíku. Spolu s dalšími muži, které tu Harper potkala, připravuje rekreantce čím dál děsivější zážitky, ústící až v divokou surreálnou vizi a samozřejmě i boj o život.

„Švejka zná na Islandu každý, Haškův humor je nám velmi blízký,“ míní islandský spisovatel Bragi Ólafsson

Všichni jsou stejní

Horor Men je dílem Alexe Garlanda, který v roce 2014 zaujal svým režijním debutem Ex Machina, už předtím byl však scenáristickým spolupracovníkem Dannyho Boylea. V novém filmu si dává záležet na vytvoření atmosféry a audiovizuálních nápadech, které ze snímku Men dělají bohatý zážitek: od působivého zpřítomnění ducha anglické krajiny na počátku až po přízračnou fantazii ve finále hororu. Ne všechny tyto postupy ovšem vedou ke kumulaci děsu. Principem snímku Men je spíš hra, byť s morbidními a traumatickými elementy. Dost důležitý je fakt, že většinu mužských rolí ztvárnil jediný herec, zábavně flexibilní Rory Kinnear, jehož kreace je radost sledovat. Ovšem s výhradou, že diváky těžko vystraší úchylný pastor, který působí, jako by do filmu dorazil z komediální série Little Britain.

Nora Brownová dosáhla autenticity díky talentu a učitelům ve věku svých pradědečků

Garlandův snímek má ale přece jen i trochu hlubší poselství a vypráví o tom, co všechno dneska může ženu na mužích štvát a případně i děsit: ukazuje se, že to nemusí být jen prvoplánové násilí nebo agresivita. Strašidelnější je v tomto příběhu mužská závislost, slabošství a svalování viny na ženský protějšek. Nebo to, že takoví muži neustále generují další sobě podobné. Díky svému nadhledu a výrazným hereckým výkonům již zmíněného Roryho Kinneara, ale také věrohodné Jessie Buckleyové v hlavní roli, vytvářejí Men chytrou alternativu k standardní hororové produkci. A jsou i docela relevantním příspěvkem do aktuální společenské debaty.

Autor: