Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Hračky, sklo i ‚prase‘. Zlatá éra tzv. bruselského designu k vidění v Olomouci

Kultura

  12:00
OLOMOUC - Více než 500 exponátů ze zlaté éry tzv. bruselského designu představuje Muzeum umění Olomouc na výstavě Dohnat a předehnat. Projekt poprvé v České republice konfrontuje československý a polský design 60. let. Rozsáhlá výstava zahrnuje předměty od poštovních známek a zápalkových nálepek přes knihy, gramodesky a průmyslový design až po lisované sklo, porcelán, nábytek nebo slavný skútr Čezeta, přezdívaný pro svůj charakteristický tvar „prase“.

Krzysztof Meisner, Olgierd Rutkowski, fotoaparát Alfa, 1958−1959. Z výstavy Dohnat a předehnat -Československý a polský design 60. let 20. století. Muzeum umění Olomuc. foto: Justyna Fedec, Zdeněk Sodoma

Olomoucká expozice navazuje na výstavu Wojna i Pokój, která se vloni uskutečnila v polské Vratislavi. „Muzeum umění se tak do konce ledna příštího roku stane nejen místem srovnávání, ale především společným domovem dvou designových škol,“ říká spoluautor výstavy Jan Jeništa.

„Vystavíme i takové sběratelské kuriozity, jako byly kdysi populární zvukové pohlednice nebo dva modely telefonních přístrojů, které se nikdy nedostaly do výroby. Návštěvníci uvidí i laminátové židle Miroslava Navrátila, které znají z českých tramvají, nebo nejpopulárnější křesílko 366 Józefa Chierowského, kterého se vyrobilo půl milionu kusů,“ říká kurátorka Klára Jeništová.

Libuše Niklová, hračka Kocour, 1963.

Miroslav Navrátil, sklolaminátová židle, 1959.

Zdeněk Seydl, přebaly knih edice Klíč, 1963−1966.

Krzysztof Meisner, Olgierd Rutkowski, fotoaparát Alfa, 1958;1959.

Československá účast na první poválečné světové výstavě EXPO 1958 v Bruselu byla podle Jeništy triumfální. „Pavilon i expozice ukázaly konkurenceschopnost naší produkce a pro domácí design představovaly milník. V našich podmínkách znamenalo kladné přijetí bruselského stylu jeho rychlé zdomácnění a rozšíření do veškerých oblastí života,“ připomněl Jeništa. Československý výstavní pavilon našel odezvu i v sousedním Polsku, jehož návrháři pracovali v obdobných podmínkách socialistického hospodářství. „Přestože se Polsko světové výstavy neúčastnilo, vzápětí se zapojilo do hry a zakrátko už přestalo být jasné, čí nápad byl první, kdo koho kopíroval, kdo má právo pyšnit se vlastnictvím patentu, a konečně – kdo to zvládl lépe,“ uvedl spoluautor výstavy.

Zapojit se mohou i návštěvníci

Veřejnost se může podílet i na podobě samotné výstavy, a to doplňováním tzv. bruselského pokojíčku. „Pokud návštěvníci najdou doma designové poklady z šedesátých let, budeme vděční, když nám na email brusel@olmuart.cz zašlou jejich fotografie. My si z jejich nabídky vybereme a některé kusy doplníme na výstavu,“ požádala Jeništová veřejnost o spolupráci.

Krzysztof Meisner, Olgierd Rutkowski, fotoaparát Alfa, 1958−1959. Z...
Libuše Niklová, hračka Kocour, 1963. Z výstavy Dohnat a předehnat...

Výstavu, která potrvá do 24. ledna příštího roku, doplňuje bohatý doprovodný program. Jeho součástí bude například beseda s jednou z prvních československých manekýn Melánií Vančurovou, projekce filmu Dáma na kolejích, rodinný workshop, během nějž si účastníci vytvoří originální sadu karet ke hře Černý Petr, a také řada komentovaných prohlídek a animačních programů pro školy.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autor: