Pondělí 15. srpna 2022, svátek má Hana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Kultura

Hry a hříčky Jana Steklíka. Monografie umělce, kterého nesvazovaly žádné konvence

Jan Steklík během performance, která se odehrála v roce 1970. foto: Dům města Brna

Po velké výstavě Jana Steklíka v brněnském Domě umění, kde se konečně ukázala jeho různorodá tvorba v plném rozsahu, vyšla v nakladatelství Host obsažná monografie, která se dělí do několika kapitol a má všechny náležitosti, které má mít.
  5:00

Jan Steklík byl všestranný umělec, který svým jemným, hravým způsobem zasáhl do mnoha oblastí. Měl zvláštní humor, který vycházel ze situace, v níž jeho generace po dlouhá desetiletí žila. A jak se dnes ukazuje, totalitní režimy často poskytují umělcům až neuvěřitelně bohatou inspiraci. A to právě plně dokládá tvorba Jana Steklíka i celé Křižovnické školy, jejímž byl spolu s Karlem Neprašem ředitelem.

Kniha ukazuje jeho vývoj, jak začínal koncem padesátých let expresivně laděnými obrazy, ale přitom je v jeho tehdejší tvorbě zřejmé i ovlivnění kubistickým tvaroslovím. Je v ní však zřetelně vidět zrcadlení současné doby a souvislost s mezinárodními uměleckými směry, i když bylo u nás tehdy tak těžké dostat se k aktuálním informacím. Jeho tvorba byla velmi komplikovaná v tom, že se do ní promítl ohlas informelu i figurace. Uměl si najít vlastní výrazové prostředky a kombinoval je s klasickou kresbou.

STEKLÍK

Koncepce: Terezie Petišková a Jozef Cseres

Brno, Host a Dům umění 2021

Patřil k umělcům, které nesvazovaly žádné konvence, kteří ke svým tématům přistupovali po svém a volili výrazové prostředky přesně vyjadřující jejich pocity a vnímání současné skutečnosti. Jeho rané kresby z šedesátých let mají výrazný rytmus, projevuje se v nich neodadaistický smysl pro vystižení absurdity, působí ostře a drsně a přitom zase jemně a lehce.

Monografie poprvé hodnotí Steklíkovo dílo v jeho celku a obsahuje texty pamětníků, kteří ho dobře znali a píší o něm z různých pohledů. (Duňa Slavíková, Paul Wilson). Ve čtrnácti kapitolách pak systematicky analyzoval jeho dílo Jozef Cseres, který ho ovšem charakterizuje v širších souvislostech. Píše, jakým způsobem hledal Jan Steklík svůj výraz koncem padesátých let, jak se vřadil mezi vyznavače informelu na začátku šedesátých let, kdy se setkával například s Antonínem Tomalíkem nebo Zdeňkem Beranem. Strukturální abstrakce mu však brzy nestačila a směřoval k vlastnímu pojetí figurace. Zřejmě nejdůležitějším vyjadřovacím prostředkem se mu stala kresba, ať už ji vytvářel jakýmikoliv prostředky (pero, tuš, propalování) a kombinoval ji často s koláží. V jeho lehounkých črtách se projevoval jeho příjemný a radostný humor, i když z nich někdy vyzařovala ironie. Někdy kreslil s křehkostí připomínající Šímovy pařížské kresby (Vznik mraků, 1964, Padákové kresby, 1964)). Neuvěřitelnou jemnost a trpělivost dokládají kresby perem tuší z cyklu Uhlí, které vlastně tvoří originální verzi informelu. Cseres zmiňuje význam ilustrace pro jeho tvorbu, kterou Steklík ovšem pojímal velmi volně, jako pocit z literárního díla. Nebo dokonce využil již hotové kresby, které se naopak k literárnímu textu hodily. Až kaligrafickým způsobem ztvárňoval krajinu, kterou dokázal vystihnout několika tahy. Přitom vyjádřil nejen prostor, ale i její atmosféru.

Jan Steklík, Ramínko

Důležitou součástí jeho tvorby byly hry v krajině, kdy se v těchto pomíjivých akcích působících velmi lyricky přiblížil land artu. K nejznámějším kresbám Jana Steklíka patří „ňadrovky“, ve kterých uplatnil svůj odlehčený a přitom vlastně ostrý humor. Inspirace Jana Steklíka je velmi různorodá, vytvářel také hudební partitury (Čajová partitura, po roce 2000, Po zarostlém chodníčku, 2014,…). Za zmínku jistě stojí i tzv. dablovky, na kterých se podílel s dalšími umělci (Karel Nepraš, Aleš Lamr, Radek Kratina, Jiří Valoch, …). Důležitou součástí knihy je faktografický text Terezy Petiškové, která velmi pečlivě a důkladně víceméně chronologicky a přitom v širších souvislostech zaznamenala celý umělcův život.

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 7. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 7. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Mohlo by vás zajímat