Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Jak těžké je malovat legendu. Jakub Špaňhel to zvládá i na tenkém ledě

Kultura

  12:00
PRAHA - Jakub Špaňhel (1976) po čase ukázal sérii svých nejnovějších prací. Zjednodušeně řečeno se v nich opět vrací k sakrálním tématům a také k válečkové formě, kterou si vyzkoušel na začátku své úspěšné malířské kariéry.

Legenda o sv. Janu Nepomuckém VII. Připomínka náboženských symbolů ve Špaňhelově podání působí jako memento mori. foto: REPRO LN

Pražská galerie Arcimboldo, sídlící v historické budově Konventního paláce řádu maltézských rytířů na Malé Straně, nenabízí úplně ideální prostor pro současné umění, ale v tomto roce se má přestěhovat do industriální budovy v Holešovicích. Historie výstav této galerie svědčí o tom, že spíš tvoří zázemí aukční síni a zhruba od roku 2018 se pokouší nabízet jakési syntetizující tematické výstavy, kde se tu a tam protne staré se současným. Samostatné výstavy současných umělců jsou spíše výjimkou. Nicméně výstava Jakuba Špaňhela stojí za návštěvu, i když jeho obrazy bychom raději viděli třeba v Národní galerii.

Popisovat autorovu gestickou malbu, která uchvátila teoretiky již na konci 90. let, není snadné. Je natolik efemérní, přítomná i mizející jako stopy zvířat ve sněhu. Naštěstí ale zpřítomňuje velké příběhy, a ty se vždycky hodí k převedení malby do slov.

Název Pět světel nad vodou poukazuje na příběh Jana Nepomuckého, jehož tělo bylo zbrojnoši Václava IV. svrženo v březnu 1393 z Karlova mostu a podle legendy se kolem něj nad hladinou Vltavy objevilo pět světelných bodů. Tohoto tématu se Jakub Špaňhel dotkl již ve svém souboru kostelních interiérů, který vznikl na přelomu tisíciletí jako jeho diplomová práce na Akademii výtvarných umění v Praze. Tehdy namaloval i světcův hrob v prostoru svatovítské katedrály.

Nový soubor věnovaný sakrálním námětům vznikal nejdříve jako nápad poměrně dlouho, byl však namalován během krátké doby. Sedm zásadních pláten z celkových dvaceti vzniklo za pouhý týden, cyklus vznikl v průběhu necelých dvou let.

Malíř se opět jako ve svých dalších obrazech nechává vést reálnými předlohami. Inspirovala ho devoční grafika i lidové obrázky z 19. století. Většina obrazů je malována pouze černou barvou, některé jsou zasaženy stopami jemné barvy. U některých je motiv vyobrazení zřejmý (stavba, socha svatého), u jiných se mění téměř v abstraktní výjev. Připomínka náboženských symbolů však nepůsobí jako nostalgický návrat do minulosti a pohlazení v dnešní xenofobní společnosti, ale jako memento mori.

Výstava nabízí také další Špaňhelův návrat, a to k „válečkovým“ obrazům, v nichž plátno pokrývá v pravidelných pruzích jedním obtištěným motivem. I ten se týká obrazu mučedníka, který trochu ironicky zlidověl do dekorace.

Přesto je zvolené velké téma vyjadřováno s pokorou a respektem. Je velmi těžké je nepřetavit do povrchní metafory, a proto také autor dlouho se souborem váhal. Od jednoznačných maleb květin či motýlů se vrhl na tenký led. Se svým malířským talentem to zvládl s nadhledem.

JAKUB ŠPAŇHEL: PĚT SVĚTEL NAD VODOU

Galerie Arcimboldo

Kurátor Radek Wohlmuth

do 22. 2.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!