Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Jana Plodková řeší Absenci blízkosti. V novém filmu si poprvé zahraje matku

Kultura

  6:00
KARLOVY VARY/ PRAHA - Kamera, klapka, jedem!, zaznělo do téměř lesního ticha jen občas přerušovaného zvuky ze vzdálené silnice. V prostorách střídmě chladného domu a jeho přilehlé zahradě vznikal další ze záběrů nového českého filmu Absence blízkosti. Jeho autorem je scenárista a režisér Josef Tuka, někdejší žák Věry Chytilové na pražské FAMU, který do hlavní role křehkého příběhu o svobodné matce, která hledá cestu ke svému dítěti, obsadil Janu Plodkovou.

Jana Plodková při natáčení filmu Absence blízkosti. foto: Silvie Kořenková

„Je to zvláštní, ale matku hraju vlastně poprvé,“ říká v pauze mezi natáčením Jana Plodková, která na scéně i v reálu působí křehce až étericky. Její elegantní, jakoby odtažitý vzhled modelky, který však pod povrchem skrývá tušené drama a spoustu emocí, byl právě tím, co režiséra přimělo obsadit ji. „Jana má v sobě jakýsi přirozený kontrapunkt – protiklad, který má v sobě jen velmi málo herců. V roli Hedviky jsem si ji představoval od začátku,“ říká režisér Josef Tuka.

Z natáčení filmu Absence blízkosti - Jana Plodková
Absence blízkosti - natáčení. Jana Plodková (Hedvika)

„Na začátku je její povaha apatická, bez energie, přičemž Hedvika netuší příčinu,“ říká o hlavní hrdince autor. „Důvodů totiž může být celá řada: rozpadl se jí vztah, přišla o práci, a aby toho nebylo málo, přišla i o střechu nad hlavou. Až po nějaké době si Hedvika začne uvědomovat, kde je problém. Ve chvíli, kdy se vrhne do řeky zachránit domněle tonoucího psa, pochopí, že jí chybí mateřskost. S hrůzou si totiž uvědomí, že pro dítě by možná tak spontánně neskočila,“ vypráví režisér. „Je to stav, kterému psychologové obecně říkají babyblues. Když si Hedvika konkrétně pojmenuje svůj problém, může hledat jeho řešení. Pomůže jí v tom nalezení rodičovských deníků zesnulého otce. Od této chvíle přestane podléhat bezmoci a začne být v příběhu filmu aktivní,“ dodává Tuka.

Plodková: vztahy s rodiči jsou zásadní

„O roli jsme si s Pepou dost povídali, hledala jsem různé možnosti, jak může Hedvika působit. Nechtěla jsem jí dělat prvoplánově chladnou a odtažitou,“ říká o své roli Jana Plodková. „Hedvika mi osobně blízká není, ale chápu ji a neodsuzuju ji. Je v ní mnohem víc vrstev, než se zdá na první pohled. Téma filmu mi přijde velmi důležité a stále aktuální, protože vztahy mezi rodiči a dětmi jsou pro každého z nás zásadní. A pokud nefungují, je to problém,“dodává Plodková.

Matka a dcera: Anna Cónová a Jana Plodková.

Anna Cónová a Luboš Veselý.

Hedvičinu matku Světlanu, která má k dceři komplikovaný vztah ovlivněný dávnou rodinnou historií, ztvárňuje známá ostravská divadelní i filmová herečka Anna Cónová, která s Josefem Tukou spolupracovala už na jeho absolventském filmu Malý okruh pozornosti. „Myslím, že zrovna u Světlany se ta ́absence blízkosti ́ projevuje hodně. Chybí jí blízkost k dceři, i k partnerovi. Nedokáže s nimi v podstatě navázat bližší vztah. Tváří se, že je všechno v pořádku, ale není...“ říká o své postavě Anna Cónová, kterou v létě čeká ještě další natáčení, tentokrát s Miroslavem Krobotem. „Když se nedržím, rozjedu to občas hodně divadelně, ale spíš jen za začátku. Pepa mi to vždycky připomene - ́myslíme na civilnost ́, to je takové jeho heslo,“ říká o svém herectví a spolupráci s režisérem Tukou s úsměvem Cónová.

Světlanina partnera hraje oblíbený seriálový, televizní a filmový herec Luboš Veselý. Svou postavu Tomáše popisuje jako hodného chlap, který se dostal do problémů. „jak se v průběhu filmu ukáže, on má velký problém s penězi, hrozí mu exekuce, což ale svojí partnerce přizná až na poslední chvíli. A vzhledem k tomu, že je mladší než ona a ona je bohatá, může to svádět k domněnkám, že je s ní právě jen kvůli jejím penězům.Ale myslím, že to tak není. Spousta chlapů se někdy tváří, jako že všechno zvládají, a nechtějí vidět, že to tak úplně není...“ říká Veselý.

Režisér Josef Tuka.

Kameraman Jan Cabalka.

Film vzniká ve skromných, nízkonákladových podmínkách, bez státních grantů nebo podpor televize. „Třikrát jsme žádali o podporu Fondu kinematografie, ale nikdy jsme ji nezískali, přestože jsme dostali celou řadu velmi dobrých expertních posudků. Tak jsem si řekl, že už není na co čekat a pustil se do toho jen s malým finančním kapitálem a s podporou přátel. Hodně nám pomohla i Filmová kancelář Karlovarského kraje, protože právě na Karlovarsku film vzniká,“ popisuje cestu ke vzniku filmu Josef Tuka. Producentky film zaštítila jeho někdejší spolužačka z FAMU, producentka Asmara Beraky se společností Cinema Belongs To Us,.

Scénář k filmu konzultoval Josef Tuka s dramaturgyní Milenou Jelinek, autorkou scénáře k filmu Zapomenuté světlo, která nyní působí převážně v USA. „Práce s Milenou Jelinek pro mě byla kruciální. Film Zapomenuté světlo mě v devadesátých letech v podstatě přiměl k zájmu o filmovou profesi. Když k tomu připočtu, že Milena Jelinek je dramaturgyně s citem pro vyprávění a dramatické postavy, která zároveň své pocity umí racionálně vyargumentovat, je to vzácná kombinace, která se těžko hledá u jiných kolegů z jejího oboru,“ říká Tuka.

V dalších rolích filmu se objeví Marek Němec jako Hedvičin bývalý partner a otec jejího dítěte, a Pavla Beretová jako kamarádka Janina.

Tvůrci filmu plánují premiéru na léto příštího roku.

Absence blízkosti - natáčení. Jana Plodková (Hedvika)
Luboš Veselý.
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!