Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Je to z gruntu nepovedené

Kultura

  10:02
PRAHA - Inscenace Tajemství Zlatého Draka, kterou v Národním divadle Brno uvedl Daniel Landa, Zdeněk Plachý a Jiří Šimáček, rozděluje brněnskou kulturní veřejnost. Tvůrci se hájí prodanými vstupenkami, ale kritika většinou projekt hodnotí negativně.

Daniel Landa uvedl v brněnském Národním divadle své nové dílo Tajemství Zlatého draka. foto: Lidové noviny

Odpůrci nedávno uvedené inscenace brněnského Národního divadla Tajemství Zlatého Draka se pozastavují nad tím, že se tak pochybné dílo objevuje ve veřejnoprávním divadle dotovaném státem, ale ředitel Daniel Dvořák, tvůrci a účinkující kritiku odmítají.

Lidé uvnitř divadla se pochopitelně jmenovitě nechtějí vyjadřovat, ale někteří herci se netají spokojeností nad tím, že je úkol v tak „zásadní inscenaci“, jak ji sami tvůrci označují, minul. Bližšímu zhodnocení se vyhnul i ředitel Městského divadla v Brně Stanislav Moša. „Řeknu vám k tomu jen jedno – dělá se okolo toho strašně velký humbuk. Vždyť je to jen jedna z padesáti premiér ND v roce,“ řekl. I to je zvláštní, protože Moša se zasazoval, aby do brněnského Národního přišlo stávající vedení.

Veřejně proti hře vystoupil někdejší šéf činohry ND František Derfler, který v Brně vede oceňované Divadlo U stolu. „Mystika, alchymie i hluboká psychologie Jungova jsou tu sníženy na prázdný efektní spektákl pod hranicí směšnosti. Ještě že zpěvák Landa v černému haveloku tak silně čaruje svého Merkuria, že se divák musí chvílemi až smát. S jeho prostomyslnými texty to jde dobře dohromady a je to v té zoufalé prázdnotě aspoň veselé oživení,“ píše v otevřeném dopise.

Na jeho kritiku se stejným způsobem ozval Daniel Dvořák. Naznačil, že Landovo divadlo velebí Pána Boha a tomu je veškeré holdování milé. „Na rozdíl od exaktních věd je na umění krásné, že pravdy a formy jsou četné a paralelní. Landa není Camus, ale není jím ani Alois Jirásek. A do toho vkus diváků. Co s tím? Ještě že je nad námi Pán Bůh, a ne František Derfler. Na Nebi i na Zemi,“ uzavírá. Dvořák také prohlásil, že nezaznamenal negativní ohlasy, šlo prý jen o dílčí výhrady.

Národní divadlo pak na své webové stránky zařadilo videozáznam se zavádějícím titulkem Odpověď kritice. Je v něm děkovačka, při níž publikum tleská vstoje. Na Derflerův dopis reagovali i představitelé hlavních rolí Petr Halberstadt a Klára Apolenářová. Jejich dopis nešetří ostrými výpady, například, že Derfler se nezastal činohry, když ji Dvořák údajně chtěl zrušit. „Asi zapomněli, že jsem se jako jediný proti tomu veřejně postavil v tisku,“ říká Derfler, který se domnívá, že jejich dopis svědčí hlavně o tom, že podlehli Danielu Landovi a tvůrcům inscenace. Proslýchá se také, že dopis vznikl pod tlakem šéfa činohry Zdenka Plachého. Herci také píší, že na protest odstupují z inscenací Divadla U stolu, kde ovšem pouze alternují.

Nejde ale jen o kritiky, kteří si podle Dvořáka Landu zaškatulkovali, opus odmítají i renomovaní divadelníci. Za „z gruntu nepovedenou“ označil inscenaci Milan Uhde. „Ta nepovedenost ještě vynikne vedle zdařilé scénografie. Nemám z toho radost, protože bych si přál, aby se činohře dařilo,“ řekl. Rektor JAMU Václav Cejpek podle svých slov sdílí nejhorší hodnocení. „Je to velmi slabý dramatický text, neobstojí ani v postmoderním nátěru. Z dějin dobře víme, že i hodně špatné kusy měly úspěch. Divadlo se dopouští omylu, když toto vydává za profilovou záležitost, je přece tak průhledné, proč si vybralo Landu, a ne třeba Yvettu Simonovou,“ uzavírá.


Landu kritika zaškatulkovala

Kritici a diváci mají rozporné představy, tvrdí Daniel Dvořák, ředitel Národního divadla Brno.

* LN Na Tajemství Zlatého Draka téměř nelze najít pozitivní recenzi. Čím to?

Recenzenti mají Daniela Landu jednou provždy zaškatulkovaného, a on tím pádem nemá šanci, ať dělá co dělá.

* LN Trváte ale na tom, že jste na celkové odmítnutí nenarazil?

Hovořil jsem o reakcích mých známých, se kterými jsem mluvil. To jsem nemluvil o recenzích – a ani ty jsem všechny nečetl, jsem víc než týden v zahraničí.

* LN Myslíte, že je adekvátní reakcí na názory kritiků dát na internetové stránky divadla záznam potlesku po představení? 
Je dobré, když mají lidé možnost posoudit nejen to, co se píše a publikuje, ale i bezprostřední reakce v divadle. Představení je vyprodané, jsou tam ovace vestoje, divákům se to líbí, jsou nadšení. Tady je asi pravděpodobně rozpor mezi představami kritiků a představami diváků.

* LN Už před uvedením jste řekl, že je to začátek projektu, který bude pokračovat. Bude to za spoluúčasti divadla? 
To bylo řečeno spíše v obecné rovině, že by takové projekty mohly pokračovat, že by se mohly objevit na scéně divadla.

* LN Mluvíme ale o Zlatém Drakovi, kterého Daniel Landa označoval jako začátek projektu, který má být přitažlivější formou Sokola... 
Tím není řečeno, že bychom měli Zlatého Draka II, Zlatého Draka III, jak je to běžné v Hollywoodu u úspěšných věcí.

* LN Dosud jste neuvedli, kolik tato výpravná inscenace stála, kolik na ni dalo samotné divadlo. Už to můžete říci? 
Vracím se až 8. prosince, mám premiéru v Německu a detaily neznám. Ptáte se mě ve chvíli, kdy neumím odpovědět. Pořizovací náklady jsou uzavřené, ale dobíhají faktury, číslo bude známé brzy.

* LN Kolik to tedy zhruba bude?
Nevím. Ale rozpočet nesmíme překročit, je to limit.