Odpůrci nedávno uvedené inscenace brněnského Národního divadla Tajemství Zlatého Draka se pozastavují nad tím, že se tak pochybné dílo objevuje ve veřejnoprávním divadle dotovaném státem, ale ředitel Daniel Dvořák, tvůrci a účinkující kritiku odmítají.
Lidé uvnitř divadla se pochopitelně jmenovitě nechtějí vyjadřovat, ale někteří herci se netají spokojeností nad tím, že je úkol v tak „zásadní inscenaci“, jak ji sami tvůrci označují, minul. Bližšímu zhodnocení se vyhnul i ředitel Městského divadla v Brně Stanislav Moša. „Řeknu vám k tomu jen jedno – dělá se okolo toho strašně velký humbuk. Vždyť je to jen jedna z padesáti premiér ND v roce,“ řekl. I to je zvláštní, protože Moša se zasazoval, aby do brněnského Národního přišlo stávající vedení.
Veřejně proti hře vystoupil někdejší šéf činohry ND František Derfler, který v Brně vede oceňované Divadlo U stolu. „Mystika, alchymie i hluboká psychologie Jungova jsou tu sníženy na prázdný efektní spektákl pod hranicí směšnosti. Ještě že zpěvák Landa v černému haveloku tak silně čaruje svého Merkuria, že se divák musí chvílemi až smát. S jeho prostomyslnými texty to jde dobře dohromady a je to v té zoufalé prázdnotě aspoň veselé oživení,“ píše v otevřeném dopise.
Na jeho kritiku se stejným způsobem ozval Daniel Dvořák. Naznačil, že Landovo divadlo velebí Pána Boha a tomu je veškeré holdování milé. „Na rozdíl od exaktních věd je na umění krásné, že pravdy a formy jsou četné a paralelní. Landa není Camus, ale není jím ani Alois Jirásek. A do toho vkus diváků. Co s tím? Ještě že je nad námi Pán Bůh, a ne František Derfler. Na Nebi i na Zemi,“ uzavírá. Dvořák také prohlásil, že nezaznamenal negativní ohlasy, šlo prý jen o dílčí výhrady.
Národní divadlo pak na své webové stránky zařadilo videozáznam se zavádějícím titulkem Odpověď kritice. Je v něm děkovačka, při níž publikum tleská vstoje. Na Derflerův dopis reagovali i představitelé hlavních rolí Petr Halberstadt a Klára Apolenářová. Jejich dopis nešetří ostrými výpady, například, že Derfler se nezastal činohry, když ji Dvořák údajně chtěl zrušit. „Asi zapomněli, že jsem se jako jediný proti tomu veřejně postavil v tisku,“ říká Derfler, který se domnívá, že jejich dopis svědčí hlavně o tom, že podlehli Danielu Landovi a tvůrcům inscenace. Proslýchá se také, že dopis vznikl pod tlakem šéfa činohry Zdenka Plachého. Herci také píší, že na protest odstupují z inscenací Divadla U stolu, kde ovšem pouze alternují.
Nejde ale jen o kritiky, kteří si podle Dvořáka Landu zaškatulkovali, opus odmítají i renomovaní divadelníci. Za „z gruntu nepovedenou“ označil inscenaci Milan Uhde. „Ta nepovedenost ještě vynikne vedle zdařilé scénografie. Nemám z toho radost, protože bych si přál, aby se činohře dařilo,“ řekl. Rektor JAMU Václav Cejpek podle svých slov sdílí nejhorší hodnocení. „Je to velmi slabý dramatický text, neobstojí ani v postmoderním nátěru. Z dějin dobře víme, že i hodně špatné kusy měly úspěch. Divadlo se dopouští omylu, když toto vydává za profilovou záležitost, je přece tak průhledné, proč si vybralo Landu, a ne třeba Yvettu Simonovou,“ uzavírá.
Landu kritika zaškatulkovala Kritici a diváci mají rozporné představy, tvrdí Daniel Dvořák, ředitel Národního divadla Brno. * LN Na Tajemství Zlatého Draka téměř nelze najít pozitivní recenzi. Čím to? Recenzenti mají Daniela Landu jednou provždy zaškatulkovaného, a on tím pádem nemá šanci, ať dělá co dělá. * LN Trváte ale na tom, že jste na celkové odmítnutí nenarazil? Hovořil jsem o reakcích mých známých, se kterými jsem mluvil. To jsem nemluvil o recenzích – a ani ty jsem všechny nečetl, jsem víc než týden v zahraničí. * LN Myslíte, že je adekvátní reakcí na názory kritiků dát na internetové stránky divadla záznam potlesku po představení? * LN Už před uvedením jste řekl, že je to začátek projektu, který bude pokračovat. Bude to za spoluúčasti divadla? * LN Mluvíme ale o Zlatém Drakovi, kterého Daniel Landa označoval jako začátek projektu, který má být přitažlivější formou Sokola... * LN Dosud jste neuvedli, kolik tato výpravná inscenace stála, kolik na ni dalo samotné divadlo. Už to můžete říci? * LN Kolik to tedy zhruba bude? |