Sobota 27. listopadu 2021, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Když se Vladař střídá příliš často. Školní besídka s Niccolem Machiavellim

Kultura

  12:00
PRAHA - Pražské Divadlo Komedie dalo šanci mladým divadelníkům z DAMU. Ti připravili Vladaře podle Niccola Machiavelliho.

Vlády se vždy ujímá jeden z herců. Ledva usedne na trůn, podléhá mocenským choutkám a je zabit někým jiným. foto: MDP

Anna Klimešová, studentka režie katedry alternativního divadla DAMU, připravila se svými spolužáky v produkci Městských divadel pražských (Divadla Komedie) inscenaci volně inspirovanou spisem Niccola Machiavelliho Vladař.

V programu k inscenaci stojí „podle Niccola Machiavelliho“, popravdě jde ale o autorskou práci, pro kterou se proslulý „manuál vládnutí“ stal pouhým východiskem. Machiavelliho text zazní v inscenaci jen jednou, krátce před koncem, kdy ve zhudebněném čísle postaveném na výňatcích z textu slyšíme charakteristicky věcný, bezostyšně pragmatický, morálních aspektů prostý hlas autorových rad panovníkům, jak mají vládnout a jak si mají udržet moc. Právě takovýto přístup vladařů však je – říkají Klimešová a spol. inscenací – příčinou politických nesnází bez rozdílu věků. Toho, proč dějiny probíhají jako nepřetržitý sled zrazování idejí, na nichž byly založeny nejrůznější revoluce, porušování dohod mezi státy a podobně.

Inscenace po celých devadesát minut tuto skutečnost vlastně jen ilustruje. Na jeviště na začátku vběhne pět herců (Cyril Dobrý, Kryštof Krhovják, Štěpán Lustyk, Milan Vedral a Vojtěch Vondráček), kteří vystupují jakoby sami za sebe, oslovují se křestními jmény, čile komunikují mezi sebou i s diváky. Představují vlezlé, familiérní politiky, kteří dostali příležitost spravovat Divadlo Komedie – rozuměj tuto zemi. Alegorie na neměnný kolotoč vládnutí začíná narážkami na listopadovou revoluci v roce 1989: zmiňují se ikonické osoby a situace (například Jiří Dědeček, Spirituál kvintet, folkový festival Lipnice), později se přejde prostřednictvím úryvků z různých textů k Francouzské revoluci či k událostem, které se podílely na rozpoutání první světové války.

Princip je týž: vlády se ujímá jeden z herců, ledva ale usedne na trůn, podléhá mocenským choutkám, je proto někým jiným zabit, jenže i ten, jakmile se stává vladařem, se začne chovat stejně... Inscenátoři usilují, aby nezávazné žertování vždy přecházelo do vážnějších, výhrůžných poloh.

Inscenační koncept je dosti průhledný a jednoduchý, žertování má poněkud besídkový ráz. Textový materiál, s nímž se pracuje, působí rozplizle a užvaněně, chybí mu ostrost a pregnantnost sdělení. A také samotné režisérce se příliš nedaří budovat divadelně nosné, nápadité scény – výjimky (jeden z vladařů za doprovodu bubnu vyřvává hesla na způsob skupiny Laibach, čtveřice herců vzdává výhrůžně vznešené Te Deum jednomu z panovníků) potvrzují pravidlo. Vladař jako by si pořád ještě spíše udržoval ráz školní inscenace.

V samotném závěru se pak jeden z herců – vladařů vyčítavě obrací na své „kolegy“ z konce osmdesátých let (Viktora Orbána, Jarosława Kaczyńského a další), kteří pomáhali ve východních zemích svrhnout komunistický režim – a dnes se z nich stali autoritativní a xenofobní politici, kteří si nezadají s těmi, jež kdysi pomáhali svrhnout.

Výstup má charakter otevřeného apelu, při kterém se divadlo stává spíše občanskou tribunou. Nejde o jediný případ z poslední doby. Podobně řešil závěr své inscenace Pravda o 17/11 divadelní soubor 11:55 a také nahrazení Stockmannovy plamenné kritiky pořádků města autentickým projevem patnáctileté školačky na konferenci o klimatu v inscenaci Ibsenova Nepřítele režiséra Michala Háby v Divadle Komedie bylo téhož rázu.

O dobrých úmyslech mladých tvůrců vyjádřit se k tomu, co veřejného je trápí, nepochybuji. Jen si myslím, že by se to mělo dít divadelně vynalézavějšími prostředky. Nebo už je doba zase tak zlá, že v ní divadlo bude, co do estetické stránky věci, přicházet poněkud zkrátka?

Vladař (podle Niccola Machiavelliho)

Režie: Anna Klimešová

Výprava: Klára Fleková

Městská divadla pražská, Divadlo Komedie, premiéra 16. 3. 

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Bolí vás nohy? Soutěžte o 3 000 Kč na vložky MEDICOVI
Bolí vás nohy? Soutěžte o 3 000 Kč na vložky MEDICOVI

Ať už musíte celý den pobíhat za miminkem nebo běháte jen tak pro radost v lese. Možná vás trápí propadlá klenba nebo vás po celém dni bolí nohy....

Mohlo by vás zajímat