130 let

Filmová teoretička Jana Bébarová | foto: Archiv J. Bébarové

Rozhovor

Když vám při projekci sova houká nad hlavou...

Kultura
  •   6:00
Příznivci temných detektivek klasického Hollywoodu a dalších filmů noirového žánru jsou od 18. do 21. srpna zváni na hrad Křivoklát. Koná se tam Noir Film Festival, jedinečná akce svého druhu u nás, kde vám bude při projekcích nad hlavou svítit měsíc, mezi dialogy postav dramaticky zahouká sova a sem tam kolem prosviští netopýr... Alespoň to v rozhovoru pro Lidovky.cz slibuje dramaturgyně festivalu, filmová teoretička Jana Bébarová, která ho spolu s kolegou Milanem Hainem pořádá už čtvrtým rokem.

Lidovky.cz: Kde se vzalo vaše nadšení pro žánr noir filmu?
Zalíbení ve filmu noir jsem objevila zhruba před deseti lety, v době, kdy jsem v Olomouci začala studovat filmovou vědu. Tehdy o tomto fenoménu v Česku nebylo příliš velké povědomí a fanouškovská základna se omezovala na pár jednotlivců, kteří se vzájemně znali a filmy si půjčovali. Kdybyste mi v té době řekli, že o pár let později budu spoluorganizovat u nás zcela unikátní festivalovou akci věnovanou noiru, navíc na hradě, a že tam bude chodit široké spektrum lidí, kteří díky nám kouzlo noiru dále objevují, asi bych vám... věřila! (smích)

Noir Film Festival (18.- 21.8. 2016)

Festival letos nabídne noir freudovský, westernový, sanfranciský, německý a československý, filmy podle Jamese Ellroye a vzpomínku na Otto Premingera, dále dvě pocty (stoletým jubilantům Olivii de Havilland a Kirkovi Douglasovi), tři zvláštní uvedení (mj. němý snímek z roku 1912 Královna Alžběta s doprovodem živé hudby) a v neposlední řadě speciální projekce HBO včetně maratonu oceňované české krimi série Mamon (2015) v režii Vladimíra Michálka.

Kompletní program a anotace všech snímků jsou dostupné zde:

http://www.noirfilmfestival.cz/cz/filmy-2/

Lidovky.cz: A jak vznikl nápad na festival?
Na začátku stálo určitě naše entuziastické nadšení pro noir a vše s ním spjaté a chuť šířit jeho půvab dál – to jsme cítili stejně s kolegou Milanem Hainem, se kterým dramaturgii našeho festivalu utvářím. Spolu jsme v roce 2009 založili Film Noir Blog, který jsme koncipovali jako českou encyklopedii filmu noir, intenzivně psali články (a věnovali se mu i v diplomových pracích), až jsme se jako novináři dostali v lednu 2012 na NOIR CITY v San Francisku. To je festival noirových filmů pořádaný ve stylovém filmovém paláci Castro Theatre neziskovou organizací Film Noir Foundation, jejímž poselstvím je schraňovat a opečovávat 35mm kopie starých filmů a zachovat je pro budoucí generace. Jedinečný zážitek z projekcí námi milovaných filmů v publiku stejně naladěných diváků v nás zanechal hluboké stopy. Prezident Film Noir Foundation, velký noirový guru Eddie Muller, nám tehdy poskytl rozhovor a sám nás popíchnul, že by Praha taky měla mít svůj noirový festival... A ač to zní jako pohádka, do roka a do dne mi zazvonil telefon: Vít Grigartzik, který v té době vedl filmový klub v Era Art klubu v Praze a noirové filmy tam měly velmi pozitivní ohlas, se pro „černý film“ nadchnul natolik, že se rozhodl udělat celý tematický festival! A mě a Milana oslovil pro spolupráci. Akce, která se pro řadu lidí zpočátku zdála sebevražedná a nerealizovatelná vzhledem k místu, kde jsme se rozhodli ji pořádat, se uchytila a našla si fanouškovskou základnu, za níž jsme velice rádi.

Z filmu Padlý anděl (Fallen Angel, 1945), který bude promítán na Noir Film Festivalu 2016 s úvodem Eddieho Mullera.

Lidovky.cz: Ano, místo je poněkud zvláštní.... První ročník festivalu se konal na Kokoříně, další pak na Křivoklátě. Proč jste si vybrali zrovna hrady?
Je to zejména otázka dobré geografické polohy - oba hrady se nachází nedaleko Prahy, městské džungle, odkud unikali noiroví hrdinové a my je následujeme...

Jana Bébarová

Vystudovala teorii a dějiny dramatických umění na Filozofické fakultě Univerzity Palackého (FF UP) v Olomouci. V současnosti působí jako studentka doktorského programu Teorie a dějiny literatury, divadla a filmu na Katedře divadelních a filmových studií UP a zároveň jako vedoucí ateliéru Audiovizuální tvorba na UTB ve Zlíně. Zaměřuje se mj. na oblast star studies, dějiny amerického filmu a současné trendy ve světové kinematografii a sféru filmových festivalů. Je šéfredaktorkou online filmového časopisu 25fps a působí jako dramaturgyně Noir Film Festivalu.

Jana Bébarová uvádí film Humphreyho Bogarta Tím hůř, když padnou. Křivoklát 2014.

Lidovky.cz: Jakou specialitu chystáte pro letošní ročník?
Od doby, co jsem poprvé navštívila San Francisco a zažila jeho uchvacující atmosféru, jsem se do něj okamžitě zamilovala a taky pochopila, proč je tolik filmů noir situovaných právě sem. Tyto poznatky letos chci divákům předat prostřednictvím jedné z tematických sekcí - San Francisco noir, k níž se váže i účast našeho hosta. Tím není nikdo jiný než zmiňovaný Eddie Muller. Pro mě a pro Milana je to neuvěřitelná čest, že můžeme na hradě přivítat člověka, kterého si tolik vážíme, a o kterém víme, že je skvělý řečník a má vynikající přehled - je taková chodící encyklopedie filmu noir. Věřím, že svým charismatem osloví spoustu návštěvníků a jsme rádi, že se můžeme podílet na šíření poselství Film Noir Foundation v Česku.

Lidovky.cz: A na co dalšího byste diváky pozvala, co byste vybrala?
Odpovědět z pozice dramaturga na otázku, co bych z letošního programu doporučila, je skoro Sofiina volba. Všechno jsou to moje, respektive naše děti, každý z filmů jsme pečlivě vybírali. A tak kdybych lákala na top zážitky, určitě bych všechny pozvala na večerní projekce na hradním nádvoří, které nabízejí vskutku neobyčejný prožitek - když vám při sledování filmů nad hlavou svítí měsíc na hvězdné obloze, mezi dialogy postav dramaticky houká sova a sem tam kolem prosviští netopýr, nemůžete odcházet znudění...

Z filmu Temné zrcadlo (The Dark Mirror, USA, 1946, režie: Robert Siodmak
Z filmu Padlý anděl (Fallen Angel, 1945), který bude promítán na Noir Film...
Autor: hep