Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

KLUSÁK: Tragikomické ceny Anděl v režii padre Wronky

Slovensko-cest

  13:25
Omlouváme se, že píšeme o Cenách Anděl. Víme, že už nikoho pořádně nezajímají.

Bratři Ebenové foto: Archiv skupiny Bratři Ebenové

1) Proč? Z jednoduchého důvodu. Hudební ceny dnes mají význam především tehdy, když muzikantskou scénu plánovitě, dlouhodobě podporují a propagují. Anděl, jak ho udržuje jeho majitel Lešek Wronka, na průběžnou aktivitu a posilování scény rezignoval. Když někdo nepodporuje hudbu během roku, proč by měl mít důvěru jako garant v určování její hodnoty?

2) Byl by omyl luštit nějaký trendový vzkaz či „ducha doby“ ve výsledcích. O devíti kategoriích rozhoduje devět různých porot, její členové mají různý vkus, různé zájmy, různě těsný vztah k oceněným, různé hodnoty.

3) Nechá-li majitel cen uvádět celý předávací večer svou dceru, je to od padre Wronky upřímné gesto, které ukazuje, kam až sahá rozhled a rozvaha pořadatelů.

4) Struktura žánrových cen je dnes hodně samoúčelná. Je tu nejméně jedna kategorie, pro které se dnes v Česku horko těžko posbírají kandidáti (world music), ale z tradice a pro lobbistický tlak je zachována.

5) Zvláštní zmínku si zaslouží ryze fiktivní kategorie „alternativní hudba“, která má ve skutečnosti charakter restrikce: je to generačně novější pop, kterému podle pořadatelů nepatří ekonomické příležitosti vyhrazené mainstreamu. Je to kategorie založená ne na druhu hudby, ale na diskriminaci.

6) Submisivní role poroty v mašinérii Andělů je často nešťastně mechanická. V některých kategoriích jsou nominována díla, která jsou naprosto stejně hodná ocenění: ať už jsou spíše nesrovnatelná (Kalle, Tvrdý/Havelka, Zrní v údajné „alternativě“) nebo naopak sobě blízká (jazzoví kandidáti). Poroty dávají přednost regulím cen a poslušně vybírají „vítěze“: i když hudbě by víc prospělo vzepřít se diktované podpoře hierarchie.

7) Vůbec nejdůležitější je připomenout, že mnozí nominovaní a také čerství vítězové jako skupina Kalle nebo – naprosto jiní – Bratři Ebenové dnes mají vyšší kredit než samotné Ceny Anděl; že Anděl potřebuje Kalle, a ne naopak.

8) Slovenské popové ceny Aurel ovládala tatáž firma jako české Anděly: Wronkova společnost Petarda. Na Slovensku však ceny zrušila, pro tamější malý trh byly podnikatelsky moc náročným oříškem. Česko by jistě rozumnou podporu mainstreamového popu mít mělo: ale realistickou a funkční – ne tohle prolínání pohodlného soukromého byznysu s víc než naivními představami o tom, jak se scénou zacházet.

9) ČT art má odvysílat záznam předávání 15. 4. Bylo by zajímavé vědět, zda ČT tušila předem, že žádní z oceněných a nominovaných nevystoupí, několik vítězů vůbec nebude přítomno, jedna kapela cenu odmítne - a hlavně, že veškerý hudební program pochystal andělský manažer Wronka ze stáje své agentury (“vystoupení skupin eFeM, Ezyway, FROM, Memphis a Zylwar“).

10) Na místě působil večer tak strašidelně, že dva z muzikantů o tom obratem sepsali vymezující texty. Viz reakce Martina Tvrdého na stránkách Českého rozhlasu a folkoví Žamboši na facebooku.

11) Takže pokud se v ČT předávání Cen Anděl odvysílá, ukáže se, že jejich majitelům všechno vychází. Poroty pro ně pěkně hlasují, hudebníci se bouří jen ex post a málo, televize to odvysílá a potvrdí kredit Wronkova podniku. Kdy už si někdo uvědomí, že téhle pekelné, nečitelné a dlouhodobě selhávající firmě by ke konci škodění stačilo nemít spolupracovníky?

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!