Koncept Mu totiž zakládá tradici tanečních vernisáží s dýdžeji, takzvaných Tanztee. Začínat budou vždy v pět hodin odpoledne, podávat se bude čaj s rumem a každý z návštěvníků si bude moct s výtvarníkem zatancovat a dozvědět se o jeho díle i jeho osobě co je libo. Prvním v řadě byl malíř a sochař Martin Matoušek a jeho Londýnští bohové.
Minimalistický prostor vršovické galerie s velkými výlohami do ulice představil čtyři velkoformátové obrazy a několik menších objektů, které mají jedno společné - jsou vytvořené z betonu. "Obrazy jsem chtěl řešit jinak než klasickou malbou a beton je pro mě nejpřirozenější," říká autor. "Na plátně vytváří výraznou strukturu a hloubku, obraz je hmotnější a můžete se s ním lépe spojit, sáhnout si na něj." S tím ale souvisí i jejich váha a problémy s převozem. Proto musel Matoušek jeden z obrazů sestavit jako diptych, protože nebylo reálné jej dostat z ateliéru v bývalých Elektrických podnicích do jiné galerie.
Babylon naruby
Tématem všech pláten je čilý stavební ruch na křižovatce kultur a národností v Londýně. Betonové reliéfy nanesené na malířské plátno tvoří siluety budov, jeřábů, továrních komínů a rušných ulic. Jeden z obrazů znázorňuje nejvyšší mrakodrap Evropy, takzvaný Střep, který při svém otevření letos v létě vzbudil v britské metropoli protichůdné reakce. Jednak pro svůj agresivní tvar v sousedství parlamentu a katedrály sv. Pavla, a pak také kvůli vlastníkovi, jímž je stát Katar (na jeho obranu je nutné říct, že mu patří i obchodní dům Harrods).
Právě tato provázanost je to, co Matouška nejvíce inspiruje. Mnohonárodní složení dělníků, architektů a investorů, kteří se na každé stavbě podílejí, tvoří cosi jako mýtus o Babylonu obrácený naruby.
Výstava je k vidění do 9. září vždy v úterý nebo ve čtvrtek od 11 do 19 hodin, popřípadě podle domluvy (kontakty jsou k nalezení na www.konceptmu.com).
Nudný hovor se skleničkou v ruce? Omyl, teď letí vařené kosti a polonahé děti v barvěVernisáže v řadě galerií dnes už vypadají jinak. Zmíněný Koncept Mu kromě Tanztee v minulosti pořádal například tetovací večer s několika českými výtvarníky, kdy si návštěvníci mohli jejich kresby nechat rovnou tatérem vyvést na tělo. Při zahájení výstavy Krištofa Kintery v Městské knihovně se zase do expozice vcházelo přes místnost zařízenou jako vietnamská večerka, kde si člověk mohl nakoupit potraviny, drogerii a alkohol. V holešovické galerii Berlínskej model každý vystavující vaří pro návštěvníky večeři, která se tématicky hodí k jeho dílu. Když tam vystavoval Ondřej Maleček z hřbitovní galerie Nashledanou ve Volyni, podával se vařený morek s koprovými bramborami. Nedaleká galerie Laboratorio v bývalých Elektrických podnicích zavedla milovníky umění s baterkami do opuštěných lázní pod touto budovou, návštěvníci Dvorak Sec Contemporary zase byli svědkem, jak Ondřej Brody otiskává na zeď polonahé dítě majitelky galerie. Opakem bude zahájení výstavy Dominika Langa v Národní galerii, o kterém se pouze ví, že žádné nebude, odehraje se začátkem září a běžní nepřipravení návštěvníci mají být zaskočeni „místně specifickou instalací“, která se bude rozprostírat galerijními sály. Avíza o těchto volně přístupných akcích se šíří na sociálních sítích a jsou velmi oblíbené. Vstup je vždy zdarma. |