Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Lépe už bylo, ukazuje výstava fotografií v Rudolfinu

Kultura

  17:15
PRAHA - Tvorbu portugalského fotografa Carlose Relvase (1838 až 1894) představuje Galerie Rudolfinum ve své malé výstavní síni. Výstava je putovní a po premiéře v Praze zamíří do dalších evropských metropolí.

Carlos Relvas: Autoportrét, 1868-1869 a Relvasův ateliér, Golega, Portugalsko, 1872-1876 foto: Galerie RudolfinumReprofoto

Objeven po sto letech

Relvas byl kosmopolitním učencem, dopisoval si s významnými osobnostmi evropské fotografie, podnikl mnoho cest po Evropě, navštěvoval i obesílal významné veletrhy a výstavy, kde za své snímky získával ocenění. Byl jedním z nejvyhledávanějších portrétistů, věnoval se ale téměř všem fotografickým žánrům. Patřil k intelektuální, umělecké a vědecké elitě své doby a jeho knihovna čítala na 4000 knih nejen o umění, ale také o optice, chemii a filozofii. Carlos Relvas zemřel v 55 letech na následky jezdecké nehody a jeho sláva pohasla na více než sto let. Až po roce 2000 se Institutu portugalských muzeí a městu Golega, jeho rodišti, podařilo obnovit jeho secesní ateliér a zpracovat pozůstalost, která čítá jen v negativech na 13 tisíc položek.

Relvas je zakladatelskou osobností portugalské fotografie. Výstava Objekty věčnosti, kterou připravil kurátor David Korecký, je po více než stoleté pauze jeho prvním představením za hranicemi Portugalska.

Výstava ukazuje, že v 19. století fotografie dosahovala jisté úrovně, která je dnes už nedostupná. "Cesta dopředu není vždy jen cestou za lepším, někdy pohled zpět ukazuje, že lépe už bylo," řekl ředitel galerie Petr Nedoma v narážce na současné masové užívání média fotografie, které se však často nepojí s kvalitou.

Amatér s velkým výtvarným nadáním

Kurátor David Korecký připomněl, že objevování archivů fotografů, kteří se převážně fotografováním živili, má obdobu i v Česku. Známý je případ pražského ateliéru Langhans, táborského ateliéru Šechtl a Voseček či nedávno českokrumlovského ateliéru Seidel.

"Relvas se ale těmto příběhům vymyká, nebyl živnostníkem, ale amatérským fotografem; navíc měl velké výtvarné nadání a cit pro fotografii jako tehdy novou technologii," řekl Korecký. Uvedl také, že výstava je příležitostí ukázat, že k fotografiím starým přes sto let, které se zachovají v negativech, je možné přistupovat dvěma způsoby.

"Udělat co nejvěrnější otisk a ukázat fotografie ve stavu, v jakém se našly, nebo zvolit interpretační a odvážnější cestu. Tu jsme zvolili my, výstava ukazuje fotografie tak, jak jsme předpokládali, že by to udělal on sám," uvedl.

Autor: