Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Londýn hostí přehlídku Švankmajerových filmů

Kultura

  12:57
LONDÝN - Svoboda je jediné téma, kvůli kterému ještě stojí za to vzít do ruky kameru, prohlásil ve čtvrtek večer v Londýně český výtvarník a filmař Jan Švankmajer. Zahájil zde ve známém kulturním středisku Barbican retrospektivu svých filmů. Diváci ve vyprodaném sále odměnili bouřlivým potleskem jeho první celovečerní snímek Něco z Alenky i Švankmajera osobně v následující debatě.

Jan Švankmajer foto: Jan HroudaLidové noviny

Přehlídka jeho filmů je součástí akce nazvané Watch Me Move (Dívej se, jak se hýbám), která zahrnuje výstavu zkoumající 150 let historie vztahu mezi animací a filmem, stejně jako projekce slavných animovaných filmů. Zahrnuje nejen autorské snímky a klasiky jako Cestu na Měsíc Georgese Méliese, ale i produkty velkých studií jako jsou Walt Disney a Pixar.

Letní festivaly 2011

Maďarská kapela Etnorom vystupující na festivalu Khamoro 2011Období festivalů je tu. Server Lidovky.cz pro vás připravil přehledný seznam všech akcí, které se v létě konají. Najdete tu nejen hudební, ale také filmové a divadelní festivaly. Vybírat můžete podle lokality a žánru, který se vám zamlouvá.

Více informací najdete ZDE

Švankmajer v debatě uvedl, že nedokáže posoudit výhody počítačové animace, protože stále používá staré kamery, s nimiž natočil v roce 1986 Něco z Alenky podle slavné knihy Lewise Carrolla Alenka v říši divů. "Jsme na to zvyklí, nemůžeme najednou vyměnit techniku," řekl. "Výhody digitální animace nedokážu posoudit, protože s ní nepracuji."

Alenku natáčel s producentem Jaromírem Kalistou v domě v Nerudově ulici, kde měl tehdy ateliér, starými vyřazenými kamerami, které koupil v bazaru. "I když máme modernější střihačský stůl než tehdy, pořád užívám staré kamery," řekl.

Vzpomínal také na 70. léta, kdy nemohl točit, protože o jeho scénáře nemělo v době normalizace zájem žádné studio. "Ale nestěžuji si, protože teď, když jsem starej, mám dost scénářů a mám co točit," řekl šestasedmdesátiletý filmař.

Přiznal, že při natáčení nemyslí na diváka. Film je určitá autoterapie, musí osvobozovat. A když neosvobozuje tvůrce, nemůže ani osvobodit diváka, řekl. "Kdybych bral ohled na diváka, tak bych ho podvedl, protože bych mu nenabídl cele sám sebe," dodal Švankmajer, jehož filmy sklízejí úspěchy po celém světě.

Knihu Lewise Carrolla si vybral k adaptaci, protože to podle něj není pohádka, ale sen. "Sen je říše svobody, naopak pohádka se podílí na naší domestikaci," uvedl Švankmajer, který byl od roku 1970 členem surrealistické skupiny.

"Svoboda je jediné téma, kvůli kterému ještě stojí za to vzít do ruky kameru, pero nebo štětec," zdůraznil.

Důležitá je podle něj i dětská perspektiva. "Dětství je jedním z nejdůležitějších inspiračních zdrojů," řekl. "Stále mám dveře k dětství otevřené," dodal.

Po Švankmajerovi přijde na řadu Pojar

V Londýně se budou promítat i další Švankmajerovy celovečerní filmy Otesánek a Přežít svůj život. Doprovodí je krátké filmy Et Cetera, Možnosti dialogu a Tma - světlo - tma. Velkou pozornost věnuje akce Watch Me Move, která potrvá v Barbicanu do září, českému animovanému filmu vůbec. Začátkem července se zde představí Břetislav Pojar v pořadu nazvaném Mistr loutkové animace, který nabídne výběr z jeho filmů. Během celé přehlídky se budou promítat i filmy Jiřího Trnky a Jiřího Barty.

Autor: