Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Luc Besson vyplenil western

Kultura

  10:54
PRAHA - Suverén francouzského filmu Luc Besson ovládá komerční násobilku perfektně. Podle vzorce, že dva výstřihy jsou víc než jeden, sepsal scénář k westernu Sexy Pistols s Penélope Cruz a Salmou Hayek.

Dlouholeté kamarádky. Salma Hayek (vlevo) a Penélopé Cruz se v Sexy pistols poprvé sešly před kamerou.

Sexy Pistols (v originále méně podbízivé Bandidas) vznikly v Bessonově produkční společnosti EuropaCorp, která nechrlí zrovna díla, o jejichž scénáře by se poprali Coppola se Scorsesem. Příběh o dvojici mexických dívek z rozdílných společenských vrstev, ze kterých bezpráví udělá pistolnice svorně vylupující banky, udržuje tuhle nastavenou linii lehce bezduchého, nulově novátorského, ale sdostatek barevného a většinou zručně sestříhaného letního pokoukání.

Ploužení od scény ke scéně
Producent a scenárista vměstnal těžce nenáročnou podívanou založenou výhradně na půvabech dvou nejžhavějších krásek současného Hollywoodu, mezi třetí a čtvrté pokračování devadesáti minutové automobilové honičky Taxi. A zřejmě při psaní už myslel, jakou rychlostí budou jezdit auta v pátém díle. Ke spolupráci na scénáři si přizval Roberta M. Kamena, jenž může svou zběhlost v žánrové mechanice doložit například trojkou Smrtonosné pasti nebo pohádkou na dobrou noc všech adeptů asijských bojových umění Karate Kid. Bessonovi vypomáhal i u jeho největšího hitu Pátý element. V duchu českého distribučního sloganu "Když ženy zlobí... mužům běhá mráz po zádech" pak svěřil režii a zkrocení ženského temperamentu hned dvěma debutujícím Norům -Espenu Sandbergovi a Joachimu Roenningovi.

Na konci spadl z dobře promazané montážní linky průměrný unifikovaný produkt, v němž nemá smysl pátrat po originalitě, nečekaném vtipu nebo extra výjimečné akci. (Která u Bessona vždy zachraňovala případné slabiny ve vyprávění.) Zdlouhavé ploužení od scény ke scéně pomáhají překlenout jen skutečně hříšně sošné představitelky hlavních rolí. Jenže i tahle záchrana má svoje ale. Tím, že z nich scénář udělal víc věšáky na pěkné korzety než skutečné reálné hrdinky a moc prostoru pro herectví jim nenabídl, sebral naději na silnější zážitek komukoliv mimo fanklub tělesných proporcí obou div. Od patnácté minuty tak diváka pronásleduje neodbytný pocit, že luxusní kalendář s oběma herečkami by vyšel nastejno a levněji.

Sexy pistols jsou spíš než jako film sám o sobě zajímavé jako součást Bessonovy taktiky a strategie distributorů v Česku. Protože nejen u výstřihů kvantita udělá své: Besson zvyšuje svou obchodovatelnost a ve stejný den jako Bandidas měla premiéru i černobílá romance Angel-A. Harlekýnovská andělská moralitka by měla přitáhnout více pozornosti. Besson se jí totiž po šestileté odmlce, které předcházel divácký neúspěch Johanky z Arku, znovu vrátil k režii. Jen tenhle fakt sám o sobě vyvolává u mnohých tetelení.

Autor, jehož půlka Francie proklíná za devalvaci francouzského filmu, je zvláštní případ. Přestože jeho jméno prodávalo během jeho režisérské odmlky filmy pochybné kvality, překvapivě si podrželo stejný zvuk, jaký mívalo koncem 90. let. Šestačtyřicetiletý tvůrce totiž stále těží z kultu Pátého elementu, který dokonale vybalancoval hollywoodský spektákl a francouzský šmrnc. Snímek dokonce zahajoval festival v Cannes. Fantaskní sci-fis mytologickými prvky, Brucem Willisem a Milou Jovovich oblečenou pouze do několika rafinovaných pruhů látky z něj udělala definitivně režisérský pojem. Zručné, ale fádní Sexy pistols a plytce sentimentálním Angel-A mohou zafungovat jako test bytelnosti jeho setrvačností udržované pověsti. Zpětně tak mohou nabídnout nový pohled na jeho uznávané filmy a na Bessona jako "autora".

Oba filmy nabízejí ještě jinou otázku, než jaké budou důsledky Bessonova tvůrčího obkročáku, kdy soustavně šlape vedle, na jeho budoucnost a kariéru. Přestože Sexy pistols sice nejsou plně francouzského původu (vznikly v koprodukci Francie, USA a Mexika), Bessonovo jméno je na Francii napojuje. Pokud se v této zemi natočí kolem dvou set snímků ročně, proč se distributoři neodváží a neuvedou nad rámec komerčních dutohlavých "tutovek" jakýkoliv francouzský titul, který by odlišil francouzskou kinematografii od hollywoodské a ukázal, jak dnes skutečně vypadá francouzský film?
Autoři:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.