Pondělí 17. ledna 2022, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Maryša v Rubínu: Blbec v tramvaji nebo v porsche

Kultura

  8:00
„Udělej si profil, Maryšo, bude ti líp,“ říká Francek, který se stejně jako slavná travička přesunul do 21. století a do Prahy, kde podniká s jakousi tuzemskou verzí Facebooku. Petr Kolečko a Dan Špinar završili v A studiu Rubín Kauzou Maryša volnou trilogii parafrází klasických dramat s osudovou hrdinkou.

Rodinná „idylka“. Maryša (Jana Stryková) se snaží housti, její muž Vávra (Ondřej Pavelka) ale myslí na golf se Sergejem. foto: A studio Rubín

Po Salome a Médeii přišla na řadu trochu nečekaně domácí Maryša, která přinesla i druhou příležitost pro Janu Strykovou. Bez její schopnosti nalézt a přesvědčivě vyjádřit i v odlehčené poloze osobnější téma by inscenaci nejspíš jeden rozměr chyběl. Kromě toho, stejně jako v Médeii, s obdivuhodným temperamentem udrží přiměřený ironický nadhled nad postavou. I Maryša se pochopitelně přesunula do současnosti a drama se proměnilo v persifláž a zábavné pohrávání si s archetypálním kusem české dramatiky. Otázka je, zda tato jistě vtipná travestie k původnímu tématu dodává něco zásadního, bez čehož bychom se neobešli.

Jak se to vezme. Kolečko navzdory tomu, že je přepilným autorem, píše stále lehce a jeho slovní humor je vynalézavý. Mustr, který potřikrát použil, ale tentokrát asi sedí nejlépe. Jednak je tu příjemně oživující nápad postavit Maryšu na komické rivalitě Čechů a Moravanů, ostatně projevy vzájemné averze, která má leckdy absurdní rozměr (ne su z Prahy, čteme v Brně za oknem auta s pražskou poznávací značkou), by stačily na samostatnou hru.

Hlavní je ovšem téma Maryšino, téma osamělých manželek zbohatlíků, které se zpíjejí v prázdných rezidencích. Původní vnitřní drama ženy provdané za starého muže kvůli majetku, které končí tragicky, Kolečko převrací a banalizuje podle dneška, kdy se vždy najde nějaké pohodlné řešení a není nutné rvát si vlasy z hlavy, natož někoho trávit. To je základní posun a sdělení – dnešek rovná se žádné velké city, vášně a touhy a všechno bude splavné. I když se zde autor vcelku výstižně trefuje do směšné triviálnosti dneška, v konečném výsledku k tématu Maryši, tak jak ji známe z dosavadních výkladů od skvělé interpretace Jana Grossmana až po J. A. Pitínského a Vladimíra Morávka, až tolik nového neříká.

Kauza Maryša v A studiu Rubín

Tato variace dost připomíná Morávkovo groteskně realistické líčení směšných antihrdinů, citových mrzáků, kteří nejsou schopni normálních lidských vztahů.
Špinarova režie ovšem umí s textem zacházet tak, aby nepřišel o svou svižnost, slovní humor i překvapivé pointy (jen projekce filmové Maryši s Jiřinou Štěpničkovou jsou z jiné komedie). Hezky si umí poradit s moravským folklorem a dialektem. Vtipně a ve významových kontrastech montuje nářečí do „civilních“ dialogů, například ve chvíli, kdy Maryša přestane říkat tramvaji šalina, je s ní konec, zaprodala své moravství a přijala pražské pozlátko.

Kafe by tu bylo, ale...

Fungují i další rustikální výjevy počínaje Maryšiným erotickým trdlováním v kroji a naturalistickými sexuálními prostocviky na kupkách sena konče. Lukáš Příkazký jako Francek přichází v dlouhém kožichu, odhaluje nahou hruď a zvířecky se vrhá na Maryšu a kupky se pod jejich vášnivým objetím rychle rozjedou.

Maryše už nic nepomůže, protože matka v podání Aleny Štréblové, nekompromisní podnikatelka, která potřebuje Vávrovo know-how, aby mohla prodávat žito i prasata v Praze, už dohodla její sňatek s Vávrou.

Vávra Ondřeje Pavelky je navzdory tomu, že hraje golf a svým partnerům říká Sergeji, vláčný trouba s tváří, v níž se odrážejí všechna citová hnutí, zejména když jeho mladá žena hraje na housle. A vůbec se snaží Maryšce zavděčit, jak to jde. Marně.

V. a A. Mrštíkové / Petr Kolečko / Daniel Špinar: Kauza Maryša

Režie a scénografie: Daniel Špinar
A studio Rubín
Premiéra 14. 12. 2011 

Maryša chlastá jak duha, a když definitivně přijde o Francka, Vávrův osud je zpečetěn. Francek se z chasníka proměnil v podnikatele a skončil v náruči služky Rozáry, která konečně přijde na to, jaký je rozdíl mezi blbcem v tramvaji a v „poršáku“. Vávra prostě svému osudu neujde, kafe dostane, ale nakonec je stejně všechno jinak...

Kolečko a Špinar mají nápady a evidentně je přepisování klasiky baví a diváky rovněž, ale ve svém travestování pokaždé nepřekročí mantinely studentské recese. Tentokrát se ale přece jenom dostali o něco hlouběji než minule u Médeie.

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!