Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Méďa je nepřístupný film pro páťáky

Kultura

  7:00
Hrubozrnná komedie Méďa režiséra Setha MacFarlanea je právě taková, jaký může být téměř osamělý snímek uvedený do kin na přelomu prázdninových měsíců.

Méďa ve svém živlu. Ted obklopený lehkými dívkami vítá svého nejlepšího kamaráda. A ten ještě neví, co za chvíli nalezne na podlaze... foto: Bontonfilm

Před promítáním filmu Méďa by měli slušní kinaři položit návštěvníkům dvě otázky: 1) Nudíte se v tom letním vedru opravdu hodně moc? 2) Milujete filmy, kde je nekonečným zdrojem legrace pouštění větrů?

Pouze při odpovědi „Rozhodně ano“ na obě otázky by pak měli divákům prodat lístek – jen takoví si totiž tento film naplno užijí.

V titulní roli je plyšový medvídek Ted, který před třiceti lety splnil vánoční přání malého Johna, chlapce bez kamarádů, a obživl. Nyní John i medvídek dospěli a Ted nejenže je stále Johnovým věrným přítelem, ale navazování jakýchkoli jiných kontaktů mu svým zvlčilým chováním notně komplikuje. V největším ohrožení je momentálně Johnův vztah s přítelkyní Lori, který po několika letech dospěl k bodu zlomu. John se bude muset rozhodnout mezi dvěma bytostmi, které na světě nejvíce miluje...

Do toho se přimotá obskurní dvojice otce se synem, kteří Teda, jenž v době svého obživnutí býval celebritou, nesmírně touží vlastnit,amožná i mučit. A také superhrdina Flash Gordon, respektive jeho obstarožní někdejší představitel Sam J. Jones. A Norah Jones.

Když z medvídka padá sníh

Tvůrci snímku Seth MacFarlane a Alec Sulkin mají za sebou práci na animovaných televizních seriálech Griffinovi či Cleveland Show. Ty si dokázaly najít svůj styl a své publikum, které by nyní mělo ocenit také Méďu. Není to vyloučené: snaží-li se televizí ostřílení autoři celých 106 minut chrlit do patnácti let nepřístupné žerty, bylo by s podivem, kdyby se alespoň pár z nich nepovedlo. Rozkurážený plyšový medvěd na mejdanu s bílým práškem na čumáku vypadá opravdu roztomile a moment, kdy Ted ohromí prodavačku v supermarketu etudou z pornofilmu zakončenou stříkanci kondenzovaného mléka (nebo čeho) je přinejmenším obtížně zapomenutelná.

Co vše může zažít dospělý muž s plyšovou hračkou?

Zároveň je však snímek plný pokusů o vtipy, které tak docela nedopadly, a jeho děj je až příliš zřejmě pouhým věšákem na gagy a citace.

Méďa je film pro dospělé, kteří zůstali duší páťáky, o těchtýž a od týchž. Seth MacFarlane měl nejspíš dost rád Alfa, kdysi se zřejmě hodně nasmál u filmu Připoutejte se prosím a před pár lety třeba u Tropické bouře Bena Stillera. Slůvko „retard“, které rozpoutalo hromobití kolem Stillerova filmu, tu zazní s gustem, zároveň ale také bez velkého nebezpečí, že by se podobná hysterická reakce části veřejnosti opakovala.

Terče proklatě nízko

Je to tak s valnou většinou „odvážných“, „provokativních“ a „nekorektních“ scén a replik ve filmu Méďa. Hranice nepřípustného je již posunuta tak, že prakticky neexistuje: Amerika jistě ve své většinové podobě zůstává prudérní, zároveň však nechává, ať už v televizi nebo ve filmu, dostatek svobodného prostoru pro ty, kteří tuto prudérnost nesdílejí. Respektive pro ty, kdo chtějí na „nekorektnosti“ a „ožehavých“ tématech, jako jsou drogy a sex, něco vydělat.

Méďa

USA 2012
Režie: Seth MacFarlane
Scénář: Seth MacFarlane, Alec Sulkin
Hrají: Mark Wahlberg, Mila Kunis, Seth MacFarlane (hlas), Giovanni Ribisi, Norah Jones Premiéra 2. srpna 2012

I Méďa je jen racionálně zacílený komerční produkt, který rozhodně neboří žádná tabu a neposouvá hranice. Je to průmyslově vyrobená hračka pro zastydlou, byť zároveň jistými talenty a inteligencí obdařenou komunitu, která si ráda nezávazně a v podstatě bezzubě zasprosťačí. Terčem ironických štulců jsou celebrity jako Taylor Lautner, idol děvčátek známý ze ságy Stmívání; tenhle vtip, který si tvůrci nechali až pod titulky, se zrovna docela povedl – ale zároveň ilustruje mělký záběr a snadnost cílů MacFarlaneova snímku.

Pokud bychom film Méďa poměřovali pouze jeho ambicemi, asi se vlastně celkem povedl. Ale slova distributora o „jedné z nejoriginálnějších komedií, jaká za posledních pár let vznikla“ jsou opravdu hodně nadsazená.

Autor: