Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Menzel představil ve Varech digitalizované Ostře sledované vlaky

Kultura

  18:01aktualizováno  6. července 8:46
Světovou premiéru měl dnes na karlovarském festivalu restaurovaný a digitalizovaný oscarový film Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky z roku 1966. Jak režisér oznámil, na řadě budou teď jeho Postřižiny, na jejichž obnově se hodlá s Nadací české bijáky finančně podílet. "Zaslouží si to především kameraman Jaromír Šofr a doufám, že se ti bohatí přidají," řekl.

Jiří Menzel, Naďa Urbánková (čtvrtá zleva), Květa Fialová, Václav Neckář a Jitka Zelenohorská před projekcí foto: ČTK

Ostře sledované vlaky jsou třetím snímkem, jehož obnovu finančně zajistila zmíněná nadace. Úplně prvním, který byl z iniciativy karlovarského festivalu a za podpory Národního filmového archivu a ministerstva kultury digitálně restaurován, byla v roce 2011 Marketa Lazarová, renovovaná díky finanční záštitě společnosti ČEZ jako generálního partnera festivalu. Na základě ohlasu vznikla nadace s tím, že každý rok shromáždí finance na zrestaurování dalšího významného československého titulu.

Češi se smáli hned, Američané až po titulcích, vzpomíná Neckář

Diváky ve zcela zaplněném Velkém sále Thermalu pozdravily i herečky Květa Fialová, Jitka Zelenohorská a Naďa Urbánková, která se tak poprvé prošla po červeném koberci. "Nejsem zatím na velké proslovy," přiznal herec Václav Neckář, kterého před 12 lety postihla mozková příhoda. "Doufám, že se vám film bude líbit, jako se líbil před 48 lety. Třeba i v New Yorku, kde bylo tehdy rovněž plno. Češi a Slováci se smáli hned, ale Američané až ve chvíli, kdy dočetli titulky," řekl.

Restaurátorské práce na Ostře sledovaných vlacích z roku 1966 začaly v březnu v pražském studiu UPP. Členem odborné komise, která na průběh digitální obnovy dohlížela, byl kameraman Jaromír Šofr. Za dodržení kvalitativních a technologických standardů digitální obnovy zodpovídal tým odborníků - v případě Národního filmového archívu kurátorka a historička Jeanne Pommeau, hlavní kurátor sbírek NFA Vladimír Opěla a vedoucí digitální laboratoře NFA Jan Zahradníček.

Podle Šofra je při této příležitosti důležité vycházet z filmového negativu, protože i kopie stárnou a podle nich lze těžko něco zrestaurovat. V tom je podstatná práce kameramana, který u toho byl a pohlídá si obrazový koncept filmu. "Jen tak nebude digitalizace krokem zpět. Tato práce byla čistá radost," uvedl s tím, že cílem je, aby získal film podobu, jakou měl při premiéře.

Autoři: ,

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...