130 let

Two Lovers (2009) | foto: 2929 Productions Reprofoto

Recenze

Milenci s Joaquinem Phoenixem mistrovsky lámou srdce

Kultura
  •   7:00
Drtivá psychologická studie muže rozpolceného mezi dvěma ženami si bere to nejlepší z kinematografie americké i evropské.

Joaquin Phoenix

Začal svou hereckou kariéru už jako dítě. Po několika televizních reklamách si poprvé zahrál ve filmu Space Camp a následně ve snímcích Russkies, Parenthood, To Die For, Inventing the Abbots, U-Turn, Return to Paradise a Clay Pigeons. Za role v několika snímcích z poslední doby sklidil nadšené reakce od filmových kritiků. Ve filmovém trháku Gladiátor, který byl nominován na cenu Akademie, ztvárnil císaře Commoda a za tuto roli obdržel několik filmových cen a na mnoho byl nominován. Chválu sklidily také jeho herecké výkony ve filmech The Yards a Quills - Perem Markýze de Sade, výborné byly snímky Hotel Rwanda, Walk the Line (kde ztvárnil Johnnyho Cashe), Znamení nebo Noc patří nám.

Po molu kráčí rozrušený muž. Zastaví se a skočí do vody. Kolemjdoucí ho zachrání od utopení. Začátek Milenců působí, jako by se film snažil získat diváckou pozornost až příliš urputně. Takový první dojem však nemůže být dál od pravdy. Nový snímek Jamese Graye, režiséra například předloňské gangsterky Noc patří nám, je přehlídkou neokázalého vyprávění, jež divákovi dopřává rozkoš hledání a odhalování, místo aby se mu křiklavě vnucovalo.

Milenci se rozjíždějí pomalu. Informace dávkují střídmě, skoro neochotně. Mužem je třicátník Leonard, který trpí duševními problémy a před čtyřmi měsíci se přestěhoval zpátky k rodičům. Ti v Brooklynu provozují čistírnu, snaží se nedávat najevo starosti ohledně synova stavu a pomáhají Leonardovi vrátit život do normálních kolejí, v nichž zřejmě kdysi jel. Naději na stabilitu s sebou přináší i dcera obchodních partnerů rodiny Sandra, která se sympatiemi ke svému vrstevníkovi netají. Leonard se však zamiluje do atraktivní sousedky Michelle, již potká na chodbě.

Film je tlumený v mnoha významech toho slova. V obraze se spoléhá na barvy brooklynského podzimu, tedy na okř cihel fasád, vybledlou žluť tapet a všechny odstíny hnědé. V příběhu nic nestaví na odiv, spíš zaznamenává než vypráví. V herecké akci nechává emoce žhnout pod povrchem.

Milenci zkrátka klenou most mezi americkým tahem na branku v podobě napínavého příběhu a evropským důrazem na psychologii postav a drobnokresbu prostředí. Zatímco si divák kouše nehty napětím, jak milostný trojúhelník dopadne, Gray posouvá Leonardem, Sandrou a Michelle po hřišti s někdy až krutým nadhledem šachového velmistra.

Rozlučka jednoho z nejlepších
Leonard v sobě nese studnu černé vody. Je v něm cosi zneklidňujícího, ale daří se mu to překrýt charismatem, spontánními vtipy a komickými etudami. Jestli skutečně jde o poslední roli Joaquina Phoenixe, jak sám tvrdí, potom odchází jako jeden z nejlepších herců své generace. Gwyneth Paltrow v roli Michelle opět dokazuje, že je coby neurotická blondýna škemrající o deset deka lásky nepřekonatelná. A nepříliš známá Vinessa Shaw předvádí skvělý výkon jako navenek křehká Michelle, která nejdřív netuší, co v ní samotné dříme, ale když to najde, probudí v sobě ženu – přístav před každou bouří.

Hodnocení LN

5 / 5

Milenci (Two Lovers)
USA 2008
Scénář: James Gray, Ric Menello
Režie: James Gray
Kamera: Joaquín Baca-Asay
Hrají: Joaquin Phoenix, Gwyneth Paltrow, Vinessa Shaw, Isabella Rossellini, Elias Koteas, John Ortiz a další
Distribuce v ČR: Palace Pictures
Premiéra: 20. 8. 2009

Film nese nálepku "romantické drama", ale romantického na něm není zhola nic. Všechno tu stojí na milostné zápletce, ale pomalý oheň, který tenhle mistrovský kousek stravuje zevnitř, nenechává žádný prostor pro růžové iluze. Zatímco diváci mají díky režijní lehkosti prostor "vdechnout" každou scénu po svém, kolem postav se neustále zužuje ohrada. Scéna, v níž Leonard volá Sandře a přitom pozoruje Michelle, je smutná. Scéna, v níž konfrontuje Michelle v "nebi" na střeše, je beznadějná. A další scéna, která se ne nadarmo odehraje v "pekelných" hlubinách dvora, je krutá – ale nevyhnutelná.

Kulisy jsou stejně realistické jako příběh. Židovská komunita, newyorské metro, restaurace pro samolibé snoby, diskotéka plná padlých holčiček – to vše přispívá k anticky osudové vrženosti postav.

Gray postavy nehodnotí a jejich jednání neodsuzuje. Pozoruje je s chápavým, jakkoliv posmutnělým odstupem úplně stejně, jako trápení svého syna s povzdálí sleduje Leonardova matka ve vynikajícím podání Isabelly Rossellini. Jako by režisér a spoluautor scénáře říkal, že lidé většinou nejsou ani hodní, ani zlí, prostě se jen snaží žít, jak nejlíp umějí. Někdy po nich však v ostatních zůstane děsivá spoušť. To samé v citlivém divákovi zanechají Milenci.

Autor: Vojtěch Rynda