Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Muzeum Kampa připomene sté výročí narození Jiřího Koláře

Kultura

  6:00
Sté výročí narození básníka, výtvarníka a velkého experimentátora Jiřího Koláře (1914 - 2002) připomíná výstava v pražském Muzeu Kampa. Expozice je vytvořena ze sbírky Jana a Medy Mládkových, kterou sběratelé budovali od 70. let. Návštěvníci si mohou připomenout Kolářovu půl století trvající výtvarnou tvorbu, kterou charakterizují především různé druhy koláží, s nimiž rád experimentoval.

Museum Kampa: Jiří Kolář - 100 let od narození foto: Museum Kampa

Jeden ze stěžejních českých umělců 20. století se nejprve věnoval literatuře, později se přiklonil k výtvarnému umění, které ho proslavilo. Byl znám i jako odpůrce komunistického režimu, kterým byl donucen k emigraci. Usadil se ve Francii, kde získal i občanství. V roce 1990 stál spolu s Václavem Havlem a Theodorem Pištěkem u zrodu Ceny Jindřicha Chalupeckého, která se od té doby udílí mladým umělcům. V roce 1997 se s manželkou, výtvarnicí Bělou Kolářovou vrátili do Čech.

Sbírka Mládkových vznikla po Kolářově první výstavě v Guggenheimově muzeu v New Yorku v roce 1975. Díla Mládkovi po výstavě zakoupili a vytvořili tak základ sbírky, kterou v následujících letech doplňovali a rozšiřovali. Od roku 2003 je kolekce součástí sbírek Muzea Kampa.

Sbírka má mimořádný rozsah

"Na Kolářově sbírce Jana a Medy Mládkových je pozoruhodný její mimořádný rozsah a také takřka výhradní soustředění na zásadní období 40. až 80. let," říká kurátor výstavy Jiří Machalický. Tehdy totiž umělcův názor krystalizoval a zvolna se stával důležitou a originální součástí evropského současného umění. Později Jiří Kolář své nápady do důsledků rozvíjel a obohacoval dalšími objevy a technikami, ale základ již byl dán a směr vývoje v podstatě určen.

Jiří Kolář at Radio City Hall, 1970

Jiří Kolář at Radio City Hall, 1970

Dobře jsou ve sbírce zastoupeny už rané koláže, které Kolář nazýval obrazové básně, spočívají v nalepování nalezených novinových a časopiseckých fotografií na bílý karton. Kolář těmto pracím říkal konfrontáže, promítají se do nich určité souvislosti, které nejsou na první pohled zřejmé a každý si je může vyložit jinak.

Osobité techniky rozvinul po letech experimentů hlavně na konci 50. a počátku 60. let. Jedním z časných objevů se stala muchláž, v níž se zmačkáním obrazů (reprodukcí, map, notových záznamů) deformovaly původní motivy, aby je bylo možné vnímat z nezvyklých úhlů pohledu. Jinou důležitou technikou se stala roláž, která vznikala rozřezáním reprodukcí na proužky. Ty pak autor podle určitých pravidel přeskupoval do nových kompozic. V prolážích se zase jiným způsobem prolínaly různé světy či epochy.

V umělcově díle nechybějí ani klasické koláže, v nichž využil svou literární i obrazovou představivost. Antikoláže vytvářel zmizením základních motivů z reprodukcí známých děl. Třeba z Rousseauova autoportrétu z Národní galerie vyňal právě malířovu postavu. Tak donutil diváka k zamyšlení, k nezvyklému způsobu vnímání reality.

Autor:

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!