Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Na hranici skutečnosti a podvědomí

Kultura

  10:10
Po filmech Ples příšer a Hledání Země Nezemě dostal režisér Marc Forster chuť natočit si film, který se bude pohybovat na tenké hranici mezi realitou a fantaskním světem lidského podvědomí. Jeho Hranice života má atmosféru velmi blízkou některým snímkům Davida Lynche, může je vzdáleně připomínat, navozovat podobné pocity, ale dosahuje toho svými vlastními prostředky.

Film jako rébus. Ewan McGregor a Naomi Wattsová hrají v rafinovaném filmu Hranice života plném záhadných narážek a tajemné atmosféry. foto: BONTONFILM

Scénář Davida Benioffa (Troja, ale i 25. hodina) posloužil Forsterovi jako hrací plán, na němž rozvinul svou filmařskou imaginaci, poházel na něj množství otázek a na žádnou z nich záměrně nenabídl kloudnou odpověď.

Orgastický zážitek, nebo deziluze
Pro někoho může být Forsterova hra s rébusy takřka orgastickým zážitkem. Lze se jí nechat unášet kamsi do světa podvědomí, neřešit, jak do sebe jednotlivé dílky skládačky zapadají a jen se kochat jejich mnohoznačností a výtvarnou rafinovaností. Z toho samého důvodu ale může Hranice života jinak naladěného diváka popudit.

HODNOCENÍ LN ****

Hranice života (Stay)

USA 2005
Scénář: David Benioff
Režie: Marc Forster
Kamera: Roberto Schaefer
Hudba: Asche and Spencer
Hrají: Ewan McGregor, Naomi Wattsová, Ryan Gosling a další
Distribuce v ČR: Bontonfilm
Premiéra: 13. 4. 2006

Přitom Forster nehraje nefér. Nabízí pomocnou ruku v podobě hlavního hrdiny, psychiatra Sama (Ewan McGregor), který se snaží pomoci svému pacientovi. Henry, student výtvarného umění (Ryan Gosling) mu oznámí, že v sobotu spáchá sebevraždu (protože „elegantné sebevražda je to nejlepší umělecké dílo“).

Sam se snaží pochopit jeho myšlenkové pochody a přitom se dostává do situací - říkejme jim sféry vědomí, jimž není schopen porozumět. Zamotává se do časových smyček, hovoří s lidmi, kteří už nežijí, potkává dvojice a trojice docela stejných lidí...

Máme šanci nechat se přízračným příběhem provést spolu se Samem a vůbec to není nepříjemné. Hlavně proto, že režisér Forster točil Hranici života s velkou radostí z filmařské svobody. Každý záběr je koncipován jako výtvarné dílo, a nejde jen o to, co je v záběru, ale i jak je to nasnímáno.

Forster si vybírá neokoukaná zákoutí New Yorku (snad kromě Brooklynského mostu, který tu má ovšem funkci ikony) a architektonicky zajímavé a fotogenické interiéry. Libuje si třeba v nejrůznějších průhledech skrze schodiště, které mají ryze výtvarné, ale i freudovské podtóny, ale i v provokativních banalitách, jako jsou Samovy kalhoty o pár centimetrů kratší, než by měly být.

Ale i tady se nabízí vysvětlení: Forster v Hranici života leckdy natočil to, co obvykle zůstává jen v rovině pocitu. Ale cesta k Hranici života nevede přes rozluštění všech rébusů. Půvab tohoto filmu je hlavně v tom, že ho není nutné pochopit, stačí do něj nastoupit. Potom už nezpůsobí vůbec žádný zmatek ani fakt, že herci ve vedlejších rolí se ve filmu objevují ve více úlohách a není patrné, která z nich je reálná a která už „za hranicí života“.

I hlavní herecký trojúhelník má svou symboliku: psychiatr Sam tu reprezentuje racionalitu, Henry stojí se svou touhou po smrti už na druhém břehu, kde se dějí věci nevysvětlitelné, a Samova přítelkyně Lily (Naomi Wattsová) se pohybuje mezi oběma světy. Právě tam je to nejzajímavější: kdo dokáže otevřít bránu do podvědomí, vstupovat tam a zase se vracet zpět, má šanci na ojedinělý zážitek, alespoň s filmem Marka Forstera.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!