130 let
Nový ředitel Národní galerie Vladimír Rösel

Nový ředitel Národní galerie Vladimír Rösel | foto: ČTK

Doporučujeme

O umění se bude starat odborník na letectví

Kultura
  •   20:00
PRAHA - Neměli bychom stále chodit ve stopách Západu, říká ministr kultury a za vzor dává Puškinovo muzeum v Moskvě.

Dvanáctiletá éra Milana Knížáka v čele Národní galerie končí. Ministr kultury Jiří Besser se rozhodl jmenovat novým generálním ředitelem Vladimíra Rösela. Galerii tak od 1. června 2011 poprvé povede nikoliv historik umění nebo umělec, ale manažer.

Besser svoji volbu zdůvodnil aktuální situací Národní galerie. "Jsem přesvědčen, že lepší než historik umění bude generální ředitel ekonom-manažer. Kandidáty na místo ředitele jsem současně vnímal nikoliv jen jako jednotlivce, ale bral jsem v úvahu i tým, který mi během osobních pohovorů představili," řekl ministr.

Dagmar Šefčíková z ministerstva kultury přebírá od ředitele Sbírky starého umění Národní galerie v Praze Víta Vlnase obraz Muž v kožešinové čapce, který je předmětem jednoho z nejznámějších případů restituce zabaveného židovského majetku.

Vít Vlnas s Dagmar Šefčíkovou z ministerstva kultury

Rösel se chystá spolupracovat s historikem Vítem Vlnasem, ředitelem Sbírky starého umění Národní galerie. Ministr zdůraznil, že Vlnasův projekt, se kterým se sám v loňském roce hlásil do konkurzu na generálního ředitele, považoval za velmi kvalitní. Vlnas kritizoval tehdejší fungování Národní galerie a prosazoval větší důraz na sbírku starého umění. O současné umění by se měla starat jiná instituce.

Kdo je Vladimír Rösel?

Pro většinu výtvarnické obce je Vladimír Rösel dosud neznámou osobou. Pracoval sice už jako patnáctiletý v Národní galerii jako lektor, ale v posledních dvou dekádách se věnoval především oblasti ekonomiky a obchodu.

Od počátku devadesátých let pracoval v Londýně v bankovním sektoru, před třemi lety působil v poradenské firmě Babcock & Brown. Týdeník Euro jej v roce 2006 označil za odborníka na letecký průmysl. Založil společnost Lombard Advisory Partners, která se zabývá finančním poradenstvím a obchodem s nemovitostmi.

V loňském roce se přihlásil do konkurzu na generálního ředitele Národní galerie, který vyhlásil předchozí ministr kultury Václav Riedlbauch.

Tandem Rösel-Vlnas ministr vítá, jejich společné názory na budoucí podobu galerie považuje za komplexnější, než jak tomu bylo v konkurenčním projektu Jiřího Fajta. Úkolem nového vedení bude galerii oživit. V kompetenci nového generálního ředitele je také jmenovat ředitele pěti sbírek, ze kterých se galerie skládá.

Ve většině evropských států jsou řediteli muzeí historici umění. Ministr v tom v dané situaci nevidí problém a jmenování Rösela považuje za odpovědné. "Postupoval jsem stejně, jako když jsem vybíral ředitele Národního technického muzea nebo Národní knihovny.

Národní galerie spravuje obrovský majetek, i proto jsem se rozhodl tak, jak jsem se rozhodl. Generální ředitel není jmenován na dobu určitou. Já mám pravomoc ho nejen jmenovat, ale i odvolat, pokud k tomu shledám důvody," říká Besser. "Neměli bychom stále chodit ve stopách Západu. V Puškinově muzeu v Moskvě je úspěšnou ředitelkou Irina Antonovová, kterou považuji především za manažerku," myslí si ministr.

Besser také včera krátce zhodnotil působení Milana Knížáka v čele Národní galerie. "Milan Knížák odvedl ohromný kus práce. Nezaslouží si za svou práci useknout hlavu, ale spíše poděkovat. Současně mu ale velmi volný status ředitele dovolil rozvoj jeho osobnosti v nebývalé míře a on toho využil. Svým způsobem jeho osoba přerostla vlastní značku Národní galerie. Když jsem jednal ve zmíněném Puškinově muzeu, paní ředitelka se ptala, jestli jim zapůjčí díla Knížák, nikoliv Národní galerie. Ředitel by s institucí neměl být takto personifikován," je ministr přesvědčen.

Nový šéf Národní galerie: Nejsem pro galerii neznámý

Budoucí ředitel NG Vladimír Rösel konkrétní plány zatím tají, ale do práce se těší.

LN V čem si myslíte, že váš projekt oslovil ministra více než projekty vašich konkurentů?
Chtěl bych, aby své rozhodnutí nejdřív mohl zdůvodnit sám pan ministr, teď ho těžko mohu komentovat. Až od ministra dostanu jmenovací dekret, což by zřejmě mělo být nejpozději do konce měsíce, uspořádám tiskovou konferenci, kde se svým projektem podrobně seznámím veřejnost.

LN Těšíte se na práci, která na vás v Národní galerii čeká? Máte vůbec představu o jejích rozměrech?
Je to pro mě samozřejmě výzva, ale zároveň se velice těším. Chtěl bych, aby to, co jsem za poslední roky viděl ve světových galeriích, šlo uskutečnit i v Praze. Národní galerii znám už třicet let, deset let jsem v ní pracoval a dlouhodobě udržuji kontakty s jejími odbornými pracovníky. Není to pro mě krok do neznáma a ani já nejsem pro galerii neznámý.

LN Jestliže jste zmínil instituce v zahraničí, existuje nějaký vzor, k němuž by se Národní galerie mohla v budoucnosti ideálně přiblížit?
Mám zkušenosti především z londýnských muzeí, jakými jsou The British Museum nebo Národní galerie v Londýně. Pochopitelně jsou v mnoha směrech odlišné od Národní galerie, mají jinou strukturu. Ale inspirovat se jimi lze.

LN Od nového ředitele Národní galerie se mimo jiné až zázračně očekává, že přinese nový zdroj financí. Předpokládám, že vzhledem k vašim pracovním zkušenostem jste se na tyto otázky ve svém projektu soustředil. Lze o nich říci něco konkrétního?
Peněz je vždycky málo. Ale jde především o nastavení systému. Chtěl bych pozměnit statut Národní galerie tak, aby vedle státního příspěvku bylo možné získat i další finanční zdroje. Na získávání peněz je teď špatné období, ale musíme se s tím vyrovnat.


Autor: Tomáš Pospiszyl
  • Vybrali jsme pro Vás