Ve výstavních síních nechybí žádná z ikon žánru - od Rychlých šípů a Čtyřlístku přes vnadné krasavice z pera Káji Saudka až k železničáři Aloisi Nebelovi. "Klíčové věci se nám podařilo získat v originálech," řekl novinářům za autory výstavy Tomáš Prokůpek.
Zvířátka i pionýřiBrněnská výstava je rozdělena tematicky do několika oddílů. Jedna část například shrnuje komiksy o chlapeckých klubech skautů či pionýrů, další je věnována zvířecím postavám, fenoménu Káji Saudka nebo vědeckofantastickému a dobrodružnému žánru. Tématem výstavy jsou také přesahy komiksu do světa divadla, filmu, reklamy a propagandy. |
Postoj společnosti ke komiksu se podle kurátorů v posledních letech změnil k lepšímu. Tvůrci už nemusejí lidem dokazovat, že komiks je svébytný žánr, který je schopný nést jakýkoliv příběh a zaslouží si uznání i pozornost odborníků. "Nyní mají lidé poprvé možnost vidět český komiks v celé devadesátileté tradici tak, jak procházel svými vzlety a pády v dějinách 20. století," uvedl další z kurátorů Pavel Kořínek.
Šprýmovné kousky Frantíka Vovíska
Jako počáteční hranici výstavní chronologie stanovili autoři rok 1922, kdy začala vycházet série Josefa Lady nazvaná Šprýmovné kousky Frantíka Vovíska a kozla Bobeše. Z "otců zakladatelů" dostal velký prostor také Ondřej Sekora, který vytvořil nejen Ferdu Mravence, ale i další a ve své době populární postavy.
"Ve 20. a 30. letech byl český komiks zcela srovnatelný s tím, co se dělo ve zbytku Evropy, například ve Francii nebo Itálii," uvedl Kořínek. Svobodný rozvoj žánru ale narušila období protektorátu a komunistické totality, kdy český komiks brzdily omezené publikační možnosti a cenzurní zásahy, navíc chyběl kontakt s cizinou.
Na expozici se podílelo pražské centrum DOX a Východočeská galerie v Pardubicích. Její premiérové brněnské uvedení potrvá do 13. ledna.