V roce 1992 se mladý Robert Rodriguez sebral, vzal kameru svého otce a natočil na vlastní pěst akční podívanou Mariachi. Snímek, který stál zhruba 7 tisíc dolarů Rodriguez údajně financoval z peněz, které si našetřil jako účastník vědeckých výzkumů. Snímek mu přinesl cenu diváků na festivalu v Sundance a také pozornost filmové produkční společnosti Columbia Pictures. Začal se psát příběh jednoho z nejosobitějších filmařů současnosti.
Tehdy 27letý Rodriguez dostal od Columbia Pictures celých sedm milionů dolarů, aby natočil volné pokračování Mariachiho. Kromě akce snímek sázel i na chemii hlavní dvojce - Antonia Banderase a Salmy Hayekové. Na svůj nejúspěšnější film pak Rodriguez navázal v roce 2003 ještě snímkem Tenkrát v Mexiku.
Mezi Rodriguezovy počiny patří například i dva filmy ze série Grindhouse - Planeta Teror a Machete. Název Grindhouse označuje žánr, ve kterém dává příběh a vývoj postav přednost násilí a sexu. Pro ilustraci, v Planetě Teror je postava barové tanečnice Cherry Darlingové (Rose McGowanová), která má místo jedné nohy protézu vytvořenou z útočené pušky.
Město hříchu nikdy nespí
V roce 2005 Rodriguez natočil spolu s Quentinem Tarantinem filmovou adaptaci kultovního komiksu Sin City kreslíře Franka Millera. Černobílá fantazie, která lákala na celou řadu známých hereckých tváří (Bruce Willis, Jessica Albová, Elijah Wood, Mickey Rourke a další) se pak stala Rodriguezovým komerčně nejúspěšnějším filmem.
Na opačném konci Rodriguezova filmařského spektra jsou pak filmy pro děti, hlavně série Spy Kids. V ní se dva dětští špióni ztvárnění Alex Vegovou a Darylem Sabarou vždy postaví nějakému mezinárodnímu nebezpečí. Podle návrhů svého tehdy sedmiletého syna Racera také Rodriguez natočil v roce 2005 lehce fantasmagorickou pohádku nazvanou dobrodružství Žraločáka a Lávovky.
Štáb o jednom muži
Rodriguez u svých filmů často není jen režisérem. Umí pracovat jako editor, obrazový ředitel, střihač, kameraman a skladatel. To mu v Hollywoodu vysloužilo přezdívku „Filmový štáb o jednom muži“. Příkladem může být například snímek Tenkrát v Mexiku který kromě režie celý i nasnímal kamerou, nastříhal a složil k němu soundtrack.