Italská společnost Grandi Progetti má problém. V roce 2009 se zavázala, že za své prostředky zrekonstruuje renesanční kostel Santa Maria di Portosalvo v centru Neapole. Směla za to prodat velkoplošnou reklamu na lešení, kterou tento kostel přikrylo. Firma sice na atraktivní lokalitě prodala reklamu v celkové hodnotě tří milionů eur, nikdy ale slíbené restaurátorské práce nerealizovala.
Ukázalo se, že Grandi Progetti podobným způsobem obalila a reklamně vytěžila více budov. Od roku 2007 mělo jít o 60 zahalených památek v celkem 22 italských městech. I zde firma reklamu na lešení sice prodala, ale k restaurování už nedošlo.
Kritika billboardů je dlouhodobá
Vyšetřování případu s Grandi Progetti ukázalo, že firma byla nestandardně propojena s italským ministerstvem pro památkovou ochranu. To znemožňovalo její účinnou kontrolu a v některých případech dokonce docházelo ke klamání lokálních radnic. Ty nabyly dojmu, že soukromá společnost je ve skutečnosti vládní agenturou. Velké billboardy na historických památkách přitom jsou v Itálii dlouhodobě kritizovány místními občanskými organizacemi i mezinárodními spolky a osobnostmi.
V roce 2009 vyvolalo silné pobouření zakrytí části Dóžecího paláce v Benátkách reklamou. V roce 2010 bylo i přes původní odpor radnice prosazeno omezení velkoplošných reklam na historických palácích podél Canale Grande. V kampani proti reklamám se angažoval i britský architekt Norman Foster. Regulaci reklam na historických památkách prosazuje i italský ministr kultury Giancarlo Galan.
Jak to chodí v Česku? PodobněFinancování oprav památek pomocí prodeje reklamy na plachtách, které je zakrývají, je rozšířené i v Praze. Dlouhá léta byla pod reklamní plachtou skryta renesanční Štítkovská vodárenská věž v Praze u Mánesa. Kontroverzní se ukázalo být až zakrytí pomníku Jana Husa na Staroměstském náměstí. Za údajně nevýhodné smlouvy s reklamní agenturou Qeep byl tehdy odvolán tehdejší ředitel Galerie hlavního města Prahy Karel Srp, galerie má totiž Husův pomník ve správě. Smlouva se ukázala jako obtížně vypověditelná. Reklama z Husa sice zmizela, ale pomník není do dnešního dne opraven. Zahalený reklamou zůstává například pomník Františka Palackého na pražském nábřeží. Pražský magistrát chtěl v době největší kritiky „obalování“ památek prosadit, aby zakryté mohly být jen ty budovy a objekty, na kterých se reálně pracuje. Zatím ale zůstalo jen u slov. |
Historické památky stojící v centrech měst představují privilegovaná místa pro umístění reklam. Řada místních obyvatel, ale i turistů však podobné zásahy do podoby měst považuje za příliš agresivní až vulgární. Argumentem společností, které chtějí reklamní plochu na lešeních prodávat, bývá slib financovat opravu památek, na něž nejsou ve veřejných rozpočtech prostředky. Jak však ukazuje případ z Itálie, tyto sliby mohou díky korupčnímu prostředí v orgánech státní správy zůstat nenaplněny.