Vnuk slavného rakouského hudebního skladatele Arnolda Schoenberga – mladý právník Randol Schoenberg – žije v USA, kam jeho dědeček odešel v roce 1934. O svých evropských kořenech Randol (aspoň ve filmu) zpočátku příliš nepřemýšlí. Zkusil vést vlastní advokátní praxi, ale moc se mu nedaří. I proto se, zprvu ne právě ochotně, uvolí radit přítelkyni své matky ve věci jejích údajných nároků na restituci obrazu zabaveného nacisty.
Maria Altmannová, dívčím jménem Blochová, se k příslušným dokumentům dostala až téměř na prahu devadesátky, po smrti své sestry. Přesto je odhodlána o navrácení rodinného majetku bojovat – i kvůli tomu, že obraz je portrétem její tety Adele, manželky českého cukrovarníka Ferdinanda Blocha-Bauera. (I to je velké jméno: podnikatel evropského významu byl mj. prezidentem Rakousko-československé obchodní komory. Vlastnil zámek v Panenských Břežanech, později zabavený nacisty a neblaze proslulý jako sídlo říšského protektora.) Mecenáška umění Adele zemřela v pouhých 43 letech v roce 1925. Před smrtí si přála, aby její manžel obraz Dáma ve zlatém věnoval vídeňské galerii Belvedere. Tam obraz v době, kdy o něj Adelina neteř žádá, také coby národní klenot visí – zdánlivě tedy není co řešit a zástupci rakouského státu požadavek zamítají. To však zdaleka není konec...
Rakušané, nebyli jste oběti
Nutno říci, že od Rakušanů, přinejmenším od těch konkrétních, kteří se k vydání obrazu tak docela neměli, by si po zhlédnutí filmu zřejmě ani pes kůrku nevzal. Přitom i vzhledem k výše řečenému zřejmě rakouští státní úředníci těžko mohli obraz nedozírné hodnoty (po vyhrané arbitráži jej Maria Altmannová v roce 2006 prodala Ronaldu Lauderovi za 135 milionů dolarů) jen tak vydat. Film je však portrétem Marie a z jejího úhlu také události nahlíží.
Je především zásluhou skvělé Helen Mirrenové, že je Maria postava velmi uvěřitelná a lidská. Na sklonku života žije skromně v malém domku a provozuje obchod s oblečením (Maria Altmannová díky evropským rodinným konexím zaplavila Kalifornii kašmírovými svetry) a její důvody k rozpoutání soudní pře jsou velmi osobní a hluboké: navrácení obrazu má být vlastně gestem omluvy Rakouska za to, co její rodině a všem dalším obětem nacismu způsobilo. Maria je totiž na základě osobních zkušeností přesvědčena, že drtivá většina Rakušanů nebyla oběťmi, ale ochotnými napomahači nacismu. Helen Mirrenová přesvědčivě vyjadřuje hořkost, kterou v sobě její postava celý život nesla; nyní s bolestí otevírá staré jizvy, znovu čelí aroganci a nespravedlnosti. Rakušané, kteří její rodině ukradli majetek, jej teď proti ní hájí jako své národní dědictví... Helen Mirrenová se při tom obejde bez patosu – její Maria je žena, která když vidí, že má její právník špinavé brýle, mu je s výrazem pohoršené tetičky sebere a za pomoci decentního plivnutí perfektně vyčistí.
Poněkud patetický a schematický je ovšem film jako celek. Jako by se pro ostatní postavy už nedostalo jemnějšího prokreslení a zajímavějšího pohledu. Škoda je to například v případě rakouského novináře Huberta Czernina. (Další evropské jméno hodné pozornosti; významný investigativní novinář, který zemřel roku 2006 v pouhých padesáti letech, zásadně přispěl k rakouské debatě o restitucích ukradeného majetku.) V podání Daniela Brühla je z něj spíše jen přidaná postavička sloužící k tomu, aby se ve filmu mohlo odříkat, co je třeba.
Dáma ve zlatémUSA, Velká Británie 2015 Režie: Simon Curtis Hrají: Helen Mirrenová, Ryan Reynolds ad. Premiéra 25. 6. |
Návodností a schematičností trpí i retrospektivy z předválečné Vídně. Rozpačitě působí scénky, kdy se holčička Maria tulí k milované tetičce Adele, ale na hraně nechtěné parodie je i výjev, v němž se Maria před dramatickým útěkem před nacisty loučí s rodiči – a otec rozhodne, že svou poslední rozmluvu povedou v angličtině, jazyce budoucí nové vlasti jeho dcery. Samozřejmě: servírovat divákům ty nejdojemnější věty celého filmu v němčině by zkrátka nebylo ono...
Jako výpověď o ostře sledované soudní kauze a jejích souvislostech je tento snímek bezpochyby užitečný. Bez umění hlavní představitelky by ovšem zůstal jen dost okleštěným a trochu naivně zdramatizovaným encyklopedickým heslem.