Tradiční zahajovací koncert pod širým nebem před hotelem Thermal bude letos dobrou reklamou na nový snímek Dannyho Boylea Yesterday, který je součástí festivalového programu a zároveň vstupuje do českých kin. Písně skupiny Beatles zaznějí po slavnostním ceremoniálu a po projekci zahajovacího filmu.
Hvězdný lesk na červeném koberci nebo líbivé hudební produkce jsou nicméně vždy jen jednou, možná dokonce méně podstatnou tváří karlovarského festivalu. I letos se přehlídka v soutěžích i dalších sekcích snaží dostat publikum do kontaktu s důležitými aktuálními tématy a s filmem coby uměním. Ani to samozřejmě nemusí vylučovat zábavnost – ale není to pochopitelně vždy pravidlem ani cílem.
Divákům, kteří přijeli na festival s vážnými úmysly, dali pořadatelé příležitost prokázat odhodlání už v pátek odpoledne: na program sekce Návraty k pramenům zařadili opus magnum maďarského klasika spirituální kinematografie Bély Tarra Satanské tango, jehož stopáž činí 450 minut (neboli sedm a půl hodiny). „Každá minuta tu ničí a ohromuje zároveň,“ napsala o filmu situovaném do zbídačelé vesnice v maďarské pustě americká esejistka Susan Sontagová.
Závěr hektického úvodního dne bude bezpochyby pro různé návštěvníky velmi odlišný, lze si však představit, že leckomu zarezonuje název jednoho z půlnočních filmů, černé španělské povídkové komedie Sedm důvodů k útěku (od společnosti). Prodává se v ní byt i s oběšencem...
CO SI NENECHAT UJÍT O PRVNÍM VÍKENDU■ Parazit (Jižní Korea 2019, režie Bong Joon-ho) Vítězný snímek z festivalu v Cannes má skvělé ohlasy a než přijde do českých kin, bude to zřejmě ještě nějaký ten pátek trvat. První příležitost zhlédnout jej ve Varech je už dnes dopoledne nebo v neděli večer. Další dvě projekce jsou o příštím víkendu. ■ Neviditelný život Eurídice Gusmãové (Brazílie, Německo 2019, režie Karim Ainouz) Na programu je dnes večer (a potom za týden) i vítěz druhé canneské soutěže Un certain regard. Dobové melodrama o sesterské lásce a nezdolné ženské vnitřní síle je situováno do Ria de Janeiro 50. let. ■ Budiž světlo (SR, ČR 2019, režie Marko Škop) Všechny filmy hlavní soutěže jsou zatím na startovní čáře a těžko mezi nimi předem hledat favorita. Snímek Marka Škopa si nicméně zasluhuje pozornost jednak proto, že je jediným (částečně) českým želízkem v ohni, jednak pro své aktuální téma individuální zodpovědnosti ve světě, kde jsou tradiční hodnoty podrobeny relativizaci a xenofobie vítězí nad soucitem s bližním. ■ Lžička (Lotyšsko, Norsko, Litva 2019, režie Laila Pakalniņa) Jeden z prvních snímků, které se představí v soutěži dokumentů, se obejde beze slov, zato nápaditě využívá filmový jazyk. S humorem i s vážným podtextem vypráví příběh komplikovaného zrodu a jepičí kariéry zbytného předmětu – plastové lžičky. K vidění je zítra v podvečer nebo v neděli odpoledne. ■ Takové krásné šaty (VB 2018, režie Peter Strickland) Butik, kde se po nocích konají okultní rituály a kde lze koupit krásné, leč prokleté šaty... Jak režisér s nadšením dotváří a rafinovaným obsahem naplňuje pokleslé žánry dávných dekád, jsem viděli například ve filmu Pestrobarvec petrklíčový. Bát se s ním můžeme dnes či zítra večer, případně ještě v úterý a ve čtvrtek. |