Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Podzim v Lucerně prosvětlí newyorští Manhattan Transfer

USA

  14:00
PRAHA - Čtyři hlasy, brilantně balancující na pomezí hudebních žánrů, strhující drive a profesionalita - to jsou hlavní devízy americké acappellové skupiny The Manhattan Transfer, která se po delším čase vrací do České republiky.

The Manhattan Transfer foto: Smart Communication

The Manhattan Transfer, možná nejdůležitější vokální kvartet posledního půlstoletí, vystoupí v neděli 24. listopadu ve Velkém sále pražské Lucerny. Desetinásobní držitelé Grammy natočili za svou dlouhou kariéru bezmála tři desítky alb, z toho čtyři koncertní, dvě vánoční a jedno pro děti. V roce 2009, kdy oslavili 40 let své existence, vydali svou zatím poslední desku The Chick Corea Songbook s interpretacemi skladeb legendárního klavíristy a skladatele (jednu z nich, píseň Free Samba, Chick Corea napsal speciálně pro tento projekt).

V říjnu 2011 se objevily informace, že skupina pracuje na projektu The Vaults, tedy albu, které má obsahovat dříve nahrané, ale nedokončené skladby. Lze očekávat, že část nového repertoáru zpěváci představí i na podzimním pražském koncertu.

The Manhattan Transfer se objevili na jazzové scéně roku 1969 v sestavě Tim Hauser, Erin Dickins, Marty Nelson a Pat Rosalia. Tehdy k nim patřil také jejich dobrý přítel Gene Pistilli, jenž pro ně skládal a nahrával s nimi. Své první album Jukin´ vydali u Capitol Records v roce 1971. V tomto složení formace vystupovala a natáčela až do roku 1973, kdy se cesty Pistilliho a Tima Hausera rozešly a došlo k obměně sestavy. Skupina dále působila ve složení Hauser, Alan Paul, Janis Siegel a Laurel Massé. Klíčovým pro ni byla série vystoupení v klubu Max´s Kansas City, díky níž se její věhlas rozšířil po celých Spojených státech.

Jazzoví slavíci z Manhattanu

U raketového zážehu Manhattan Transfer asistoval legendární producent a šéf Atlantic Records Ahmet Ertegün, který stál za nahrávací kariérou mnohých hvězd populární hudby (namátkou Led Zeppelin, Crosby, Stills, Nash & Young nebo Rolling Stones). Roku 1975 společně přivedli na svět sběrateli pečlivě opečovávané eponymní album s prvním velkým hitem skupiny, gospelovou písní Operator. Neméně zaujala i další dvě alba Coming Out a Pastiche, která prorazila velmi úspěšně i mimo USA. Píseň Chanson D´Amour obsadila první místo ve Velké Británii a Austrálii v roce 1977. Následující živé album The Manhattan Transfer Live se umístilo v Top 5 britského žebříčku.

Rok 1979 byl pro Manhattan Transfer přelomový. Laurel Massé se po těžké autonehodě už ke skupině nepřipojila a na její místo nastoupila zpěvačka Cheryl Bentyne. S ní skupina natočila velmi úspěšnou desku Extensions, zarhnující jak popový materiál (Twilight Zone / Twilight Tone), tak jazzové skladby - nejslavnější je Birdland z dílny vídeňského rodáka Joe Zawinula, napsaná původně pro skupinu Weather Report a otextovaná další legendou, zpěvákem a jazzovým básníkem Jonem Hendricksem. Tato píseň přihrála "Transferům" cenu Grammy a stala se vlastně jeho znělkou.

S šestou deskou Mecca for Moderns se formace stala první kapelou v historii udílení těchto cen, která v jediném roce získala gramofonky v kategoriích pop i jazz . V osmdesátých letech pak kvartet s každou další deskou potvrzoval, že je špičkou ve svém oboru: Bodies and Souls (Grammy za píseň Why Not!), Bop Doo-Wopp (Grammy za Route 66), Vocalese (12 nominací a dvě Grammy), Brasil (rovněž jedna Grammy). V následující dekádě Manhattan Transfer získávají desátou cenu za píseň Sassy z alba The Offbeat of Avenues. Roku 1998 byli The Manhattan Transfer uvedeni do Síně slávy.

Autor: