Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Kultura

Pohybujeme se po spirále. Daniel Pitín na výstavě v Rudolfinu přináší až apokalyptické vize

Mimořádný citmá Pitín pro vyjádření prostorových vztahů a intimních okamžiků (reprodukce obrazu Tugendhat II., 2013). foto: GALERIE RUDOLFINUM

PRAHA - Galerie Rudolfinum přináší v poslední době obsáhlejší výstavy našich známých a úspěšných umělců dnes již střední generace, k nimž patří Jiří Černický, Petr Písařík, Krištof Kintera a také Daniel Pitín. Jeho tvorba důrazně vstoupila na českou i mezinárodní výtvarnou scénu.
  5:00

Jeho obrazy se na první pohled poznají, k jejich základním vlastnostem patří schopnost pohybovat se na hranici mezi filmem, divadlem a výtvarným projevem. Jsou technicky vytříbené a přitom mají výrazovou sílu. Přesně totiž odrážejí charakter současného světa a dnešní společnosti s jejich napětím, nejistotou, neustálým spěchem, povrchností a přemírou informací, která nás rozptyluje a brání v soustředěném přemýšlení. Daniel Pitín ztvárňuje pohled na současnost s jejím nesmírným technickým pokrokem a s ním spojenou proměnou hodnot a vztahů mezi lidmi, kteří mají stále méně soukromí a stále méně času pro sebe.

Přesný rytmus

Pitínovy obrazy navazují na novou figuraci a promítá se do nich i odkaz dalších, pro vývoj moderního umění zásadních směrů, jako je v jeho případě především kubismus, který tak významně přispěl k proměně vnímání skutečnosti a jejího ztvárňování. Pitín má mimořádný cit pro vyjádření prostorových vztahů, pro přesný rytmus obrazové skladby, pro vyjádření intimních okamžiků i pro grotesknost určitých situací, pro prorůstání rozdílných významů, pro soulad mezi obsahem a formou i pro zachycení podstatných rysů daného prostředí. Malíř si pohrává s proměnami tvarů, zajímají ho i ty nejvšednější motivy a rozmanité přírodní prvky.

Přirozenou součástí výstavy je videoinstalace, kde Pitín jako režisér využívá citace z Hitchcockova filmu Okno do dvora. Můžeme v ní nahlédnout do soukromí různých lidí, do rozmanitých prostředí, kde se odehrávají všední a přitom vlastně pro náš životní styl rozhodující každodenní příběhy. Divák může sledovat jejich vývoj a proměny atmosféry. Pitín ve svých obrazech ztvárňuje různé situace v uměle vytvořeném prostoru, jehož charakter však vychází z naší každodenní zkušenosti. Metoda citace a interpretace je ovšem jedním ze základních Pitínových tvůrčích postupů, který se v umění již desítky let v proměnlivých a výrazově bohatých podobách prosazuje. Malíř tak dosahuje napětí mezi různými časy nebo dokonce epochami, mezi současností a minulostí.

V Rudolfinu se představují obrazy z posledních několika let, kde autor koncepce (kurátor Petr Nedoma) klade důraz hlavně na poslední období. Pitín tu dokazuje, že umí přesvědčivě vyjádřit charakter různých prostředí – atmosféru jakéhosi podivného zasedání, půvab interiéru moderní budovy nebo vztahy vznikající ve zvláštním surreálném prostoru. Dokáže s nadsázkou vystihnout okamžiky důležité pro vývoj naší civilizace a také pro absurditu dnešního světa s jeho až nepochopitelnými rozdíly v životních podmínkách i způsobech uvažování.

Z videoinstalace nazvané Rotace můžeme vyčíst umělcovo přesvědčení nebo spíš obavu, že se pohybujeme v jakýchsi kruzích nebo spirálách, že nám snadno může uniknout podstata života, že se vlastně často nemůžeme hnout z místa, ačkoli na to vynakládáme veškerou svou energii. I když se snažíme za každou cenu pokročit, stejně se často vracíme tam, odkud jsme vyšli. V některých monumentálně působících obrazech, které ovládají závěr výstavy a vyvolávají stále větší napětí, přináší autor až apokalyptické vize. Daniel Pitín patří k výrazným představitelům mladší střední generace, kteří se již na rozdíl od svých předchůdců snadněji a přirozeněji prosazují v mezinárodním kontextu, kterým se daří proniknout do mezinárodních výstav a jejichž tvorba se stává součástí důležitých českých i zahraničních sbírek.

DANIEL PITÍN: PAPÍROVÁ VĚŽ

Galerie Rudolfinum, Praha

Od 26. 9. do 29. 12. 2019

kurátor Petr Nedoma

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat