O tom, že mentální hendikep není překážkou v tvorbě významných uměleckých děl, úspěšně přesvědčil odbornou i laickou veřejnost už ve 40. letech autor pojmu "art brut" - umělec a sběratel Jean Dubuffet. Do art brut se podle něj dá zařadit nejen práce lidí s hendikepem, ale veškeré umění vznikající mimo profesionální prostředí, které "vykazuje spontaneitu a velkou tvůrčí představivost a je co možná nejméně poplatné běžnému umění a kulturním šablonám i výtvarné produkce všeho druhu".
Výstava Japonské art brut v Muzeu Montanelli vznikla ve spolupráci s Collection de l´Art Brut, kterou ve švýcarském Lausanne založil právě Jean Dubuffet. Expozice je otevřena do poloviny ledna. Životní příběhy i originální tvůrčí procesy japonských umělců, kteří tvoří převážně v ateliérech pro mentálně handicapované tvůrce, přiblíží projekce dokumentárních portrétů režiséra Philippa Lespinasse ve čtvrtek 21. listopadu od 18 hodin. Už od 17 hodin proběhne komentovaná prohlídka celé výstavy.
Síla intimní zpovědi
"Život se zrodil před pěti miliardami a devíti miliony let v prekambrickém moři. Pravěké ryby mě naučily přežít pod vodou. Tehdy se barva moře a nebe dala popsat jako, silurská modř‘, dodnes si ten odstín jasně vybavuji... Když jsem se probrala ze spánku, začala jsem kreslit ,vzory‘ i silurskou modř tak, jak jsem si ji pamatovala," vypráví jedna z vystavených umělkyň Chiyuki Sakagami se svém fiktivním životopise, jediném, který je ochotná zveřejnit. Pracuje tak, že modrou a bílou barvu nanáší na papíry vlasovými štětečky v bodech, jejichž skrumáže utvářejí fantastické vize podmořského světa.
Japonské art brutMuzeum Montanelli, Nerudova 13, Praha 1 |
Oproti tomu Tahashi Shuji nejprve celý papír zabarví pastelem. Z černé plochy potom pomocí gumy vydobývá tvary předmětů, které ho obklopují: lahví, karaf nebo hasičských přístrojů. Jeho postup připomíná sochaře tesajícího do mramoru. Nemluví, nevnímá okolí, koncentruje se na svoji práci.
Stejně soustředěný je i Shinichi Sawada, který v keramické dílně vysoko v horách modeluje z hlíny svůj privátní bestiář. Jeho draci, démoni a totemické figury se zmnoženými tvářemi s hrůznými grimasami jsou zježeni stovkami hustých hliněných ostnů. Sawadovy plastiky inspirované starými japonskými legendami byly letos vystaveny také na Bienále současného umění v Benátkách.
ČTĚTE TAKÉ |
Mezinárodního věhlasu se dostalo i dalším na výstavě zastoupeným autorům, kteří jedinečným a vždy osobitým způsobem přetvářejí odkazy japonských tradic. Svojí estetikou i silou intimní zpovědi tito tvůrci stírají rozdíly mezi současným profesionálním uměním a autentickou tvorbou neškolených kreativců zvanou "art brut" a vzkazují nám, že pojem "normalita" je na poli umění nadbytečný.