Čtvrtek 30. června 2022, svátek má Šárka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Pražské jaro

Má vlast na křižovatkách kultur. Orchestr složený z arabských a izraelských hudebníků zahájil Pražské jaro

Symfonie malovaná širokými tahy štětcem. Daniela Barenboima musel na zahájení Pražského jara zastoupit jeho asistent Thomas Guggeis. foto: Ivan Malý

Pražské jaro bylo zahájeno. Postaral se o to mládežnický orchestr složený z arabských a izraelských hudebníků. Očekávaného argentinsko-izraelského dirigenta Daniela Barenboima ale ve čtvrtek večer nahradil jeho německý asistent Thomas Guggeis, protože Barenboim onemocněl.
  12:00

Odvážným a originálním projektem byla letošní Má vlast, kterou Pražské jaro zahájil orchestr s krátkou, ale pozoruhodnou historií. Jeho název West-Eastern Divan Orchestra je převzat z názvu básnické sbírky J. W. Goetha Západovýchodní díván. Hudební těleso totiž vzniklo ve Výmaru, když bylo toto Goethovo město v roce 1999 vyhlášeno Evropským městem kultury.

Šlo o smělou myšlenku dát během letního soustředění dohromady hudebníky z Palestiny a Izraele, tedy zemí politicky znepřátelených, ale tak, aby je mohla spojovat hudba. Klíčovou roli sehrálo entuziastické umělecké vedení dirigenta Daniela Barenboima, který je s orchestrem spojen od začátku spolu s palestinským intelektuálem Edwardem Saidem.

Orchestr od počátku charakterizuje lidská otevřenost a touha po co nejlepším zvuku. Zároveň nemůže přímo navazovat na žádnou interpretační tradici. Nosný a velký zvuk v symfonickém obrazu, ale také velká vzdálenost od pojetí, na jaká jsme ve střední Evropě zvyklí, to charakterizovalo i jejich letošní Mou vlast. Ta působila jako velké plátno, malované širokými tahy štětcem. A víc než jako příběh působila jako pestrý symfonický obraz. Znát byla vysoká profesionalita, krásný zvuk smyčců i dirigentova pohotovost.

Devětadvacetiletý Thomas Guggeis vedl orchestr elegantními gesty a hodně analyticky, přistupoval ke Smetanovi jako k opernímu skladateli, tvaroval fráze smyčců, občas tok hudby zcela zastavil, jinde dal prostor k dramatickému vrcholu.

Samozřejmě pokud známe Barenboimovu živou muzikálnost, v ní zůstal orchestr hodně za očekáváním a sledovat jsme mohli spíše sérii obrázků, zajímavých detailů a zvukově zcela jiné pojetí. Vedle plynulé muzikálnosti asi nejvíc chyběla komorní lyrická ztišení a celkově větší rovnováha mezi sehranou skupinou smyčců a poněkud robustní a nevyrovnanou skupinou dechů. Nicméně každý zahraniční orchestr, který se do Mé vlasti poctivě pustí, si zaslouží vstřícnost a velké uznání.

Na koncert do Ramalláhu jen po malých skupinkách

Pokud bychom chtěli hledat za každou cenu nějaké orientální prvky, v úvodních harfách, ornamentálních flétnových sólech Vltavy i svůdném klarinetu v Šárce bychom je asi našli. Jinak měl orchestr velký, nosný a barvitě wagnerovský zvuk. V úvodu Šárky zapůsobila skupina smyčců velkým dramatickým tahem, který pak působil i v exponovaných částech Luhů nebo v Táboru. Jinak syrově čistý zvuk a monumentalita – symbolické ovšem je, že stylově je těžké říct, kde by tato vlast byla opravdu doma.

O orchestru vznikl oceňovaný dokumentární film Poznání je začátek Paula Smaczného, který ve středu do vysílání operativně zařadila Česká televize. Samo Pražské jaro mohlo prezentaci tohoto orchestru naopak věnovat více pozornosti. Zmíněný dokument ukazuje, jak hluboké a zbytečné propasti mezi lidmi vytvořila dlouholetá nepřátelská politika mezi Izraelem, Palestinou a sousedními zeměmi, jako jsou Egypt, Sýrie či Libanon. Ukazuje na moc hudby a na jedinečné zážitky, když se mladí lidé z politicky znepřátelených zemí sejdou v jednom orchestru.

Dokument vrcholí reportáží o okolnostech koncertu, který se konal v roce 2005 v Ramalláhu, a hudebníci se tam dostávali po malých skupinách z několika světových stran. Bylo to bolestné i živé setkání s absurditou mnoho let trvající studené války kolem západního břehu Jordánu. Jakkoli je zdejší politická situace složitá, projekty jako tento nabízejí nový pohled, humanistické gesto i kus naděje.

Existující nahrávky orchestru pocházejí z Ženevy, Ramalláhu, Berlína i Salcburku – dnes je orchestr doma částečně na španělské půdě a částečně se opírá o stálou instituci v Berlíně, Akademii Barenboim-Said. Na londýnských Proms provedl mimo jiné všech devět Beethovenových symfonií i wagnerovský program. S orchestrem spolupracují hvězdní instrumentalisté jako Anne Sofie Mutter či Yo Yo Ma. Jaká bude budoucnost bez Barenboima, pro kterého je to srdeční záležitost i životní téma arabsko-izraelského dialogu, musí ukázat čas. Tohle zatím byl jenom záskok, vize se musí najít jinak – ale už dnes je obdivuhodné, kolik práce a entuziasmu za orchestrem stojí.

Na programu je koncert pro soprán a nástroj cink

Pražské jaro dnes pokračuje zcela jiným programem: trojicí koncertů v Anežském klášteře, kde se osobitě setkává stará hudba s hudbou soudobou. Nejprve to bude na scéně staré hudby velmi ceněná pěvkyně Hana Blažíková spolu s Brucem Dickeyem, hráčem na cink – originální dechový nástroj ze staré doby. Jeho zásluhou pro něj začaly vznikat i nové skladby.

Pak bude následovat Tiburtina Ensemble, ženský vokální soubor zaměřený na hudbu středověku a renesance. A slovo dostane odkaz „trubadúrek“, tedy žen komponujících v rytířské době trubadúrů. Prostor bude nabídnut vůbec první známé středověké skladatelce Beatritz de Ria i Michalu Nejtkovi jako skladateli současnému. A do třetice to bude Collegium Marianum s Janou Semerádovou, která provede tři vrcholné barokní koncerty a mezi nimi dvě hudební novinky. Tolik dnešní trojice koncertů se společným podtitulem Vize a sny.

Ovšem už zítra přijede na festival Augustin Hadelich, pozoruhodný mladý houslista světového renomé, který vystoupí s rozhlasovými symfoniky v Beethovenově houslovém koncertu. A po víkendu už můžeme očekávat letošního rezidenčního umělce, slavného francouzského cellistu Gautiera Capucona.

Autor:

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

Kouzelná oslava Mezinárodního dne jógy na Karlově mostě
Kouzelná oslava Mezinárodního dne jógy na Karlově mostě

Pražští jogíni se 21. června poprvé připojili k ostatním jogínům, aby s nimi oslavili Mezinárodní den jógy. Oslavy se zúčastnilo 400 jogínů a sešli...